Emnet er opdelt af QrazyLeg, alle indlæg fremstår i deres originale form, som indlæggets forfatter selv har skrevet det.]
Æhh - der er jeg nu altså ikke enig. Man kan sagtens lære at mixe live og "hardcore" med mainstream tracks. Det kan faktisk kræve meget mere af djén - når der ikke er de lange intro / outro, men man bliver nød til at lave (og lære) mange andre mix former, som er sværere at lave. Med korte tracks - kan der laves mange mixformer - som mange "genre" bestemte dj´s overhovdet ikke mestrer i dag. (Desværre). Du kan sagtens lave en beatmatchet overgang med en kort intro/outro. Men man skal være hurtig for at ramme beat - keys osv.DjMail skrev:Måde du mixer på er ofte helt anderledes da mange mainstream numre er 3-4 min og sjældent findes med intro/outro til at lave en alm. beatmatchet overgang som er den mest anvendte i f.eks trance, house, hardstyle osv.
Jeg vil mene at man kan få mere og bedre træning der hjemme, lav en masse mixes der hjemme, smid dem online og få kritik på de mange fora der findes.
Og så er lønnen i gaden så vidt jeg husker heller ikke noget voldsomt imponerende, så lønnen skal ikke drive værket - det skal lysten. Det skal den i en perfekt verden gerne gøre for alle DJs, men det er ikke altid tilfældet desværre.
Det er ikke den store kunst, at mixe med intro / outro. Det er faktisk uhyre simpelt. Det er de avancerede mixformer der er udfordringen som f.eks. backscratch - backspin -dualspin - doubelkey, re-vibe - multikey osv. osv. - og hvor det især ved korte tracks - er en udfordring at ramme beats, keys, brekapoint, get-id´s osv.
Meget at nutidens DJ udstyr - har funktioner indbygget som gør det meget let for DJ´s at lave mix. Men sætter man en DJ som bruger denne type udstyr, til at mixe manuelt og lave de avancerede mixformer - så fejler denne ofte stort (især med korte tracks -hvor man ofte skal være sindsygt hurtig, for "ramme" rigtig.
Hvis man ikke kan finde ud af at mixe, kan man som nystartet DJ - jo altid komme langt - med 4.Sek 50% vol reglen. Der giver jo næsten altid en acceptabel overgang - fra et nummer til et andet, selv når musik stilen er forskellig.
Men det er altid en rigtig god ide, at optage det man laver og få andre til at lytte og kommentere det. Men det gælder altså ikke kun mix. Det gælder også ved et komplet gig / DJ set. Det lærer man utrolig meget af.
Dertil kan det være en kæmpe fordel, at starte som DJ et sted, hvor musikken ikke er genre bestemt - men hvor der spilles mange forskellige typer musik.
Man har et bredere publikum, at skulle stille tilfreds - istedet for et publikum som "kun" vil musik i en bestemt genre. Når man tvinges til at lære at spille for et bredt publikum, lære man at "læse" publikum - for hvad de vil høre. Spiller man det forkerte - så rydder man dansegulvet - næsten øjebikkeligt. Det kan absolut være en større udfordring, at spille for et bredt publikum - end for et publikum som går efter en bestemt genre.
Jeg har spillet både som mainstream og genre dj i mange mange år. Udfordringen har altid være størst når jeg skulle spille mainstream.(Det sjoveste i min verden).
Du kan aldrig lære at "læse" et publikum -ved at øve dig i at mixe derhjemme. Det kan du kun lære når du er ude at spille.
Husk på: Du skal spille for publikum - det er DEM du skal underholde. Det er det du får penge for. Du skal ikke spille for dig selv.
Zivago