-Smoker- skrev:
Men syntes det er fedt du også melder klart ud om dine synspunkter i stedet for bare sidde og give negative kommentarer til andres som fx. Darkhart har gjordt..
Jamen, så redegør jeg da lige en smule mere fyldestgørende for mine synspunter. Argumenterne skal naturligvis være i orden, det er da klart. Måske jeg ligefrem ved mere om det, end du sådan går og regner med?
Min kære mor har i mange år været sproglærer på en sprogskole, sjovt nok, for flygtninge og indvandrere. For det først er det altså MEGET svært at lære et sprog, uden først at have en fælles sprog at samtale på. Forstil dig at skulle lære engelsk, uden at din engelsklærer kunne dansk, det giver en del problemer. Endvidere er dansk et særdeles svært sprog at lære, men det er en lang og indviklet diskussion, som jeg ikke vil starte på her. De prøver en indvandrer skal kunne bestå på en sådan SPECIELT INDRETTET sprogskole er så svære, at mange danskere ikke kan klare dem, og ikke for at nævne navne, men bare i denne tråd er der mange der ikke kan deres syntaks ordentlig – for ikke at tale om tegnsætning.
Jeg prøver ikke at sige, at der ikke er mange røvhuller blandt indvandrere, der er faktisk nok flere end der er blandt danskerne. Men tænk over hvad mange af dem har været igennem – og ja, det må man efter min opfattelse MEGET gerne bruge som undskyldning. Eksempel:
En bekendt af familien er folkeskolelærer, og har en sin klasse en dreng med indvandrerbaggrund, han har været i landet siden sommer. Han prøver det bedste han overhovedet kan, at lære dansk. Hans far blev i sit hjemland udsat for tortur, og er i dag meget svær at arbejde sammen med. Han mener at sønnen ikke da ikke følger ordentligt med I skolen, hvis han ikke kan lære dansk – han er blevet sat I en alm. 7. klasse, uden specialundervisning, for det vil hans far ikke have han får. Han er bange for, at han ikke vil passe ind, og han vil bare passe ind. Forstil dig igen, at hver gang der er forældremøde med dem, skal der være en tolk med, fordi de kun har været her I et par måneder. Og at tolken (som jo er indvandrer) hele tiden skal passe på (og det er sandt, det her) ikke at gøre noget der kan gøre den stakkels mand utryg, fordi han er så psykisk ødelagt, og tale I korte sætninger naturligvis. Hvordan den historie skal ende, ved jeg ikke.
Næste eksempel hvor man kan se baggrunden have stor indflydelse – min mor, som nu er ansat I en indføringsklasse I en børnehave, har netop ”modtaget” 3 små børn fra Somalia, som hun nu skal indføre I sprog og kultur, før de sættes I en alm. stue. Da min mor havde fødselsdag, medbragte hun nogle chokolade-ting til børnene, og da den ene af dem var syg den dag, brækkede de 2 andre sirligt deres chokolade I lige store stykker, og gemte til den der ikke var der – vis mig et dansk barn der ville gøre det, og ikke bare stoppe det hele I sylten med det samme.
Og så mit yndlingseksempel på, hvor lidt der skal til at gøre nogle mennesker glade. Et andet barn som min mor har haft I denne børnehave kommer fra et land, hvor han ingenting har haft, overhovedet. Derfor ville vi I vores familie sørge for, at hans familie nu I det mindste havde lidt at lege med nu, her I DK. Vi fandt noget gammelt ragelse oppe på loftet, lidt legetøj og dukker til hans søstre, og hvis Pia K. dog havde set lille Muhammeds brune øjne lyse op I fryd og nærmest ærefrygt ved synet af det der for os var skrammel, som han nu fik at lege med… Ja, jeg ved det ikke, men jeg håber hun ville tænke sig om.
For gu’ er der røvhuller der tror de er noget – og gu’ er der nogen der ikke behøver være her, men dem der vitterligt er flygtninge og måske har levet I flere år I flygtningelejre, de må til enhver tid godt være her for mig. Selvom det lyder overdrevet og banalt, så har nogle af dem altså måttet rapse mad for overhovedet at have noget I de lejre, og så er det jo noget af en omstilling at komme til hurra-land her, ikke?
Selvom jeg I dette indlæg har været ensidet, og kun fremlagt ting fra en side, vil jeg stadig fastholde dets legitimitet, I den forstand, at hvis det er I orden at lave indlæg der kun omtaler negative erfaringer, så vil jeg lave et der er omvendt.
Og s’føli må I alle sammen gerne have jeres egne holdninger. Men måske der bare er nogle holdninger, der et eller andet sted måske ikke er helt ”rigtige”. Det er forkert at sige, at ALLE har ret til at have ALLE holdninger om alt overhovedet. Alt er relativt, ikke sandt?
Møs møs,
Darkheart
P.S.
Daffy^ skrev:
Jeg frygter den dag hvor ... DF bliver det styrende parti i dansk politik (hvis det sker).
Me too man, me too...