Isterninger og eller tøris...

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Heh ok. Nu ser jeg hverken Mythbusters eller har meget tilovers for folk, der bruger absolutte love. Men ok, pointen er at det bliver køligere.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
CrazyBrain
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af CrazyBrain »

FrZ skrev:
BB skrev:
QrazyLeg skrev: Angående is og salt, så falder isens temperatur til ca -14 grader celcius når der kommer is på. Men jeg vil sgu ikke drikke noget hvori der har været is med salt...
Det er ikke isen's temperatur der falder når man putter salt i. Det er derimod smeltevandet som ligger mellem isen. Uden salt er det ca 0 grader og ved at putte salt i, sænker man vandets frysepunkt og derved kan væsken blive koldere.

Mythbusters lavede på et tidspunkt en test hvor de skulle finde den hurtigste måde at køle øl på, og der mener jeg faktisk at de fandt frem til at isblandingen var den hurtigste. Den gjorde det vist på et par minutter.
Nu googler jeg igen ikke før jeg stiller mig kritisk.. Men éen ting er at vand kan underafkøles under tryk, men at vand + salt kan blive -14 grader stiller undrer mig. Så vidt jeg ved fryser havvandet (ikke det mest salte vand men alligevel) allerede ved -5 grader ca. - Minus 14 grader koldt vand lyder ret vildt (igen jeg har ikke undersøgt sagen, så det kan jo være det ændrer sig ved en opblanding med et højere saltindhold).
Det kommer jo helt an på saltindholdet.. Mættet saltvand (altså når vandet absolut ikke kan optage mere salt) fryser ved ned omkring 21 grader, men havvand, der kun er svagt salt, fryser ved at par frostgrader..
Billede
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

CrazyBrain skrev: Det kommer jo helt an på saltindholdet.. Mættet saltvand (altså når vandet absolut ikke kan optage mere salt) fryser ved ned omkring 21 grader, men havvand, der kun er svagt salt, fryser ved at par frostgrader..
Fedt med nogen der gider slå det op for en :] - vildt nok at man kan få vand ned på -21 grader ved at blande salt i. Har du en graf over densiteten af flydende vand lige før faseskift (x-akse er indholdet af salt, hvor y-akse er temp)

Vand uden salt er jo tungest ved ca. 3-4 grader celsius, så det kunne være sjovt om vandets finurlige egenskab (bliver lettere des nærmere 0 det når (i intervallet [0;3] grader), nulstiller vægtforøgelsen af saltindholdet (selvom jeg ikke tror det)

Sikke noget jeg sidder her på arbejdet og tænker over :]
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg tror så ikke han skulle slå det op...
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
mammut

Indlæg af mammut »

FrZ skrev: Vand uden salt er jo tungest ved ca. 3-4 grader celsius, så det kunne være sjovt om vandets finurlige egenskab (bliver lettere des nærmere 0 det når (i intervallet [0;3] grader), nulstiller vægtforøgelsen af saltindholdet (selvom jeg ikke tror det)

Du tænker for meget! :D
Ged
Feffe
Site Admin
Geografisk sted: Det rigtige sted i DK..... KBH!!!
Kontakt:

Indlæg af Feffe »

Jeg har hørt at man kan købe tøris i metro??? undersøg dette. Du kan fryse isterninger med med tøris på under 20 min. jeg taler af erfaring. men du kan også putte tøris direkte i en drink.
CrazyBrain
Kontakt:

Indlæg af CrazyBrain »

FrZ skrev:
CrazyBrain skrev: Det kommer jo helt an på saltindholdet.. Mættet saltvand (altså når vandet absolut ikke kan optage mere salt) fryser ved ned omkring 21 grader, men havvand, der kun er svagt salt, fryser ved at par frostgrader..
Fedt med nogen der gider slå det op for en :] - vildt nok at man kan få vand ned på -21 grader ved at blande salt i. Har du en graf over densiteten af flydende vand lige før faseskift (x-akse er indholdet af salt, hvor y-akse er temp)

Vand uden salt er jo tungest ved ca. 3-4 grader celsius, så det kunne være sjovt om vandets finurlige egenskab (bliver lettere des nærmere 0 det når (i intervallet [0;3] grader), nulstiller vægtforøgelsen af saltindholdet (selvom jeg ikke tror det)

Som QZL siger, så var det ikke et opslag.. Jeg er civilingeniørstuderende med speciele i fluidmekanik og termiske processer, sååå..

Har ikke lige haft så meget om saltvand, men kan da næsten kun forestille mig at densiteten stiger, som det afkøles, eftersom langt de fleste blandinger trækker sig sammen, når de afkøles på fluidform..
Billede
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

CrazyBrain skrev:
FrZ skrev:

Som QZL siger, så var det ikke et opslag.. Jeg er civilingeniørstuderende med speciele i fluidmekanik og termiske processer, sååå..

Har ikke lige haft så meget om saltvand, men kan da næsten kun forestille mig at densiteten stiger, som det afkøles, eftersom langt de fleste blandinger trækker sig sammen, når de afkøles på fluidform..
Nu har vand bare en del ekstreme egenskaber... Men hvad ved jeg, alligevel et godt stykke tid siden man havde kemi b niveau :P

Ps. jeg ved da godt du er ingeniør stud - derfor regnede jeg dog stadig ikke at du kendte sådan en stenet fakta, det er vel sjældent du lige skal bruge NaCl mættet vands temp. ved faseskift?
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
CrazyBrain
Kontakt:

Indlæg af CrazyBrain »

hehe.. Tja.. Det er ikke så tit man skal bruge det, men vi havde en forelæser forrige semester, der var helt vild med tal, tabeller og grafer.. Så der fik man meget ligegyldig viden med ind.. :)
Billede
Besvar