Hvor blev de af? - rockmusikken i 1970’ernes Danmark.

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
LeG0lAsDK
Opera anmelder

Hvor blev de af? - rockmusikken i 1970’ernes Danmark.

Indlæg af LeG0lAsDK »

Hvor blev de af rock musikken i 1970’ernes Danmark.

Introduktion
I en tid hvor det nye mantra i dansk rock musik, er at nu skal man synge på dansk, vil det være relevant at tage et tilbageblik til 1970’erne som på mange måder var et ufattelig spændende årti. Baggrunden for denne artikel er at jeg selv er opvokset i et københavnsk hjem, hvor begge forældrene var særledes aktiv indenfor kulturlivet dengang i 1970’erne. I modsætning til i dag, så blev musikken skabt ud fra et ønske om at ændre verden og dagligdagen i Danmark. Man sympatiseret i høj grad med den lille mand og de uretfærdigheder der var forbundet med at leve på samfundets bund. Der fandtes dengang en række store sociale skel i dagens Danmark, specielt i København, hvor det var et årti, der på trods af navnet de fede tider, som oftest var et hundeliv. Årsagen til dette hundeliv, var at en lang række af de store traditionelle virksomheder flyttede vest for Valby Bakke f.eks. Carlsberg som rykkede til Fredericia. Det efterlod en ikke ubetydelig gruppe mennesker (30-50 år) i en form for arbejdsmæssig fælde, da de som ofte ikke havde mere end en 7 årig lang uddannelse og kravene fra det omliggende samfund, gjorde at der efterhånden krævede en form for uddannelse for blot at kunne betjene det mindste stykke arbejde.
Samtidig havde man en ungdom som var vokset op efter 2. verdenskrig og havde blot oplevet en stigende velstand, disse stod i modsætning til den ældre del af befolkningen som havde oplevet den materielle mangel der trods alt var under 2. verdenskrig. Dette gjorde populært sagt at den unge generation gjorde oprør mod den ældre generation, en del af den unge generation, begyndte at stille kritiske spørgsmål til hvordan samfundet var skruet sammen mm. Dette kom også til udtryk i musikken, hvor en lang række af datidens største bands var meget samfundskritiske. Nogle af de største kan nævnes i flæng; Alrune Rod, Røde Mor, Burning Red Ivanboe og Bifrost.

http://www.leksikon.org/images/rodemor2.gif

Billede lavet af Røde Mors kunstergruppe. Et meget sigende billede af grundidéen bag ved musikken, nemlig at ved hjælp af musikken skabe et andet samfund, som bygger på retfærdighed mm.

Hvis vi beskæfter os med Bifrost til at starte med, så blev bandet Bifrost dannet på resterne af Alrune Rod, som den dag stadigvæk eksistere ;)
Bifrost bestod i bandopsætning af godt og vel 9 personer, og fik deres gennembrud i slutningen af 70’erne, nærmere bestemt 1976, hvor de udgav deres debutplade på det nu sony opkøbte pladeselskab CMC record. Deres tekster var meget flyske, som de fleste af datidens tekster, men koncenterede sig alligevel om uligheden i samfundet omhandlende den lille mands mangler i et ellers velfungerende velfærdssamfund. F.eks. er teksten …De har uddanet folk der kan lave maskiner,som får lort til at lugte som postej: men selv om lortebunken vokser, så det truer med lavinere, er det ikke middagsmad for dig. Et godt eksempel på deres samfundskritiske holdning, man ønskede lighed i et samfund som ikke altid var lige. Fjenderne var helt klart de store kapitalister, noget som også skaffede dem en stor lytterskare hos de unge. Deres 3 første album solgte i omegnen af små 350.000 stks eksemplarer og optrådte adskillige gange på Roskilde Festivallen mm. De var nok et af de helt store navne dengang.
En anden ting, som optog gruppen meget dengang var at man ønskede at ved hjælp af musikken gøre opmærksom på at ikke alle grupper af mennesker, kan indordne sig i samfundet. Hvad teksten fra Til en Sigøjner er et meget godt eksempel på: ….En LSD-fakir får tæv nu i sin spændetrøje
efter trip nummer tusind og nitten og man mener, at nu falder han nok snart til føje
på en længe savnet plads i samfundsmidten. Her anvendes synonymet LSD-fakir som en betegnelse for de udstøtte, at de nok kan indordne sig i samfundet, hvis vi bliver nok gange ”tæsket”, som er en metafor for de præssionsmidler som samfundet har for at få utilpasset til at indordne i samfundsordnen.

Det korte af det lange, er at hvis nogle af jer vil lære mere om den danske rockmusiks vugge, så vil det være en fordel for jer at fokuserer på 1970’ernes nogle gange uretfærdige oversete musik, for der gemmes der, virkelig en guldgruppe både mht. til tekstskrivning, men så sandelig også musikalsk kvalitet. Ud fra min subjektive betragtning, så er det en skam at man i debatten om hvad der skal være musikalske kanoner i Danmark, helt bevidst har gået uden om 70’ernes musik. Men omvendt er det ikke så mærkeligt at f.eks. Berlingske Tidende (jf. deres afstemning http://www.berlingske.dk/kultur/tema:fid=100100604/ ), har gået uden om dem, for deres tekster var i høj grad mod de holdningsmæssige værdier i samfundet, som Berlingske Tidende i den grad symboliserer.

Men hvis nogle af jer, har lyst til at lytte til noget af musikken fra den tid, kan klart følgende albums anbefales. Bifrost – Bifrost 1976, Bifrost – Til en sigøjner 1977, Røde Mors – 8 cd box sæt ellers så kan John Mogensen boxsæt udgivet sidste år, også anbefales, da en lang række af hans tekster også handler om uretfærdighederne i samfundet, godt nok ikke helt så udsyret som de andres, men gode alligevel.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Et usædvanligt intelligent og tankevækkende indlæg. For det er stensikkert at man dengang i en højere grad brugte musikken til at fortælle en historie, oplyse om uligehed eller for at komme af med følelser. Uden at gøre mig alt for klog på 70'ernes rockmusik, så menes jeg at huske at de nævnte band, ihvertfald Bifrost og Røde Mor støttede op omkring Christianiafænomenet. Det var i 1970'erne et næsten endnu varmere emne end det er i dag. Med det eksempel så mener jeg at de værdier som rockmusikken og til slut egentlig også punkgenren kæmpede for måske ikke helt var på dagsordenen mere. Punkmusikken indrager jeg igen om lidt.

Med det i ménte at der efterfølgende i slutningen af 70'erne og i starten af 80'erne var en række oliekriser, der måske mere end noget andet var med til at sætte en ny form for dagsorden, for nærmere at tale om en accept af at virksomhederne ikke havde så mange medarbejdere længere, fordi de simpelthen ikke kunne holde økonomisk til at producere så meget uden større længerevarende konsekvenser. Disse langsigtede konsekvenser fik de dagligt at vide i nyhederne. Politikerne blev nødt til at gøre handling mod den (inter)nationale krise og samfundskulturer der før var med til at sprede en sund debat blev tilsidesat og det blev nok accepteret.

Genren af musikken er nok det næste. Dengang var punkrock og senere den mere rå punk forholdsvis nye genrer. Man lagde mærke til musikken fordi den var anderledes. Jeg vil gerne stå til regning for at kalde det samfund der var dengang for et moderne samfund (Nej ikke moderne som det der er "trendy", men set i tidsalder om man vil). Modernitetsamfundets selvforståelse med (selvmodsigernes konge nr. 1) Gibbens i spidsen, dikterer flere gange at borgerne ikke binder sig. De vil være originale og vil derfor hele tiden forny sine sanser og sit miljø. Hele tiden søgen efter latente behov innoverer hver enkelt borger sig til det der gør at han bliver unik og dermed skiller sig uden for massen. Den rå punk kom som en oprindelse af rocken. Folk der ville have det hårdere og måske usødet. Her er det tilladt og bande og ikke tænke på kirke efterfulgt af "Amen".

Den nye ungdom, efterfølgerne til punkrocken fra 70'erne blev nødt til at gå i en helt anden retning hvis de ville træde i selvstændig karakter. Afrikaa Bumbattaa (kan ikke helt huske om gutten staves sådan) havde fundet breakbeatet. New Yorkere udviklede det og Californien tog det til sig efter et par år hvor Rocksteady Crew havde domineret og vundet samtlige "battles" der kunne vindes i det subkulturelle miljø. Hjem fra USA kommer en hvis Chief1's storebror (Depee). Han og hans venner begynder med breakbeatet fra et par vinyler og kassettebånd, købt i USA, i en ungdomsklub på Amager. Det vækker opsigt. Subkulturen tager sit udspring herfra i Danmark og vinder terræn. Det er netop ikke set før og det er visuelt og fysisk udfordrende, samt en anden måde at udtrykke synspunkter på. Det munder ud i at disse forstadsboere tager ind på Strøget og begynder at optræde der. På denne måde blev der lige så stille dannet et fundament, her også inkluderet Nikolaj Peyk til det, jeg mener, overtog 70'erne musikalske udtryksmåde.

Det der så virkeligt satte gang i eksponeringen af breakdancen og samtidige startede hiphoppens tilblivelse i Danmark, for endeligt at blive den store sejrsherre i musisk udfoldelse var filmen Flashdance. Vi snakker 1983, og Rocksteady Crew "breaker" på et fortov i sammenlagt 40 sekunder, som værende statister i filmen, gør at lampen lyser hos mange københavnere. Det var de selvsagt samme "moves" de havde set midt i deres egen lille dagligdag udført af andre. Dette vækker en opsigt og en tilstrømning af folk begynder langsomt at melde sig. Alle vil udføre det efterhånden som filmen går landet over. Aarhusianerne havde jo også set dem på Strøget og smågrint af det. Nu ville de være med. Pointen med at lave noget som de ældre måske finder dybt latterligt, samtidig med at måske være opmærksom på hvad der egentligt foregår, har sin effekt når det er noget, der er så fjernt for dem til at de også undres.

Breakdancen havde også et andet formål for forstadsknægte og -tøser. Istedet for bare at gå rundt i en dagligdag med den kriminalitet og vold som en høj arbejdsløshed fører med sig, så kan man her vinde sin respekt overfor andre med samme frustrationer ved at battle hinanden. Det var også det Rocksteady Crew og "modstandere brugte det til. At skabe indhold i dagligdagen.

For Peyk, Chief1 og de andre der havde startet det blev det komercielle koncept, det der gjorde at de ikke fandt det fedt mere. De tog temperaturen på USA i det miljø der tidligere havde brugt break-beatet til at skabe opmærksomhed. Oldshcool hip-hop brugte de samme beats som breakdancerne. Denne gang var der bare egen lyrik ind over, og Rockers By Choice blev dannet tilbage i 1986. Forgæves havde de forsøgt at få en pladekontrakt ved at udsende demobånd hvor de rappede på engelsk. Uden succes iøvrigt. To år senere blev der udgivet "Engel" og "Nedtur" udgivet på whitelabel. Denne gang på dansk og journalister labbede det i sig. Alle ville vide hvem det var. Kenneth Bager fra "Virgin Records" fik dem signet. Og de to førnævnte VLS og "Nej Til Narkotika" blev udgivet. De bliver en kæmpe succes og imens to RBC til New York nok engang for at finde inspiration til hvad der egentligt synges om. Hverdagens problemer var det store tema og det resulterede i LP'en "Opråb til det danske folk" i 1988. Herefter fulgte Peyk og slæng med MC Einar projektet, hvor bl.a. "Ahh Der". Begge grupper brokkede sig offentligt så det kunne forstås, nøjagtigt som deres forgængere havde gjort det med rocken og punken. Samtidig skal det også forstås at meget af det materiale som RBC tog med sig hjem og brugte ikke kun stammede fra rap og hiphoppens oldshcool artister. Beastie Boys, som jeg under at sætte på og knalde op for lavede en bl.a. af punk og hiphop allerede dengang. Det var en noget hårdere genrer der blev ført end i "Intergalactic", "Body Movin", "Sure Shot" og "Sabotage" numrerne som nok er dem de fleste kender på dem idag. Men hør albummet "Licence to ill", "Pauls Botique" og "Same old bullshit" og flere sætninger vil lyde genkendende i f.eks. MC Einar's megahit "Ahh der".

RBC kom i medierne, og fik bredt et budskab. Et meget kraftigt et endda. De havde fundet vejen til den store mediedækning især omkring deres "Stop Volden" kampagne der startede tilbage i den tid og som ideen til Børneradio på P3 udspringer fra.

Grunden til at hiphoppen ikke er uddød og har fået en reviewal inden for de sidste par år er at kulturen er supergod til at forny sig selv med temaer de tager op. Gangsta Rap fra starten af 1990'erne med "Tupak Shakur" og "Biggie Smalls" som de mest kendte offentlige sager fra den tid, hvor det handlede om det barske ghettoliv, og hvor der blev sunget om hvem man gerne så mere død end mosemanden, til den genre der handler om hvem man gerne vil kneppe så hårdt at truntens ben danner en retvinklet trekant den næste uge, det såkaldte bling-bling fænomen.

Det mere bløde hiphop står Nik og Jay for. De har været med til at tage interessen væk fra den ucharmerende bling-bling til det at være ung igen. Denne gang i nye toner og effekter . Her vil jeg godt offentligt tage hatten af for de to folk alle danske stand-up'er kan lide at gøre grin med. Det er mere end bare nogle tumper når de ved egne tekster kan rykke størstedelen af en ungdomsbefolkning i anden musikalsk retning end lige Robbie Williams (som jeg iøvrigt ikke synes er uden talent. Elsker hans musik og labrer den i mig som en teenagetrunte).

Det korte af det (måske lidt for) lange er at grunden til at rocken fra 70'erne og dens betydning måske ikke eksisterer som dengang er fordi at det ikke er det der præger vores hverdag, der er indholdet i teksterne. Den finder man måske i "Nik & Jay" eller Rammstein. EU-dannelsen og dens konstant stigende sammensmeltning af lande gør måske også at det ikke lige behøver at være dansk ungdomsmusik man lytter til for at få det der røre sig i samfundet. Folk i 1970'erne havde været med til at opleve dannelsen af EF/EU via Kul- og Stålunionen og kæmpede, højest sandsynligt, for et NEJ! den gang. I dag er der sagt ja til det meste og det er dermed andre værdier musikkulturen skal spille på for indflydelsen.

Med forbehold for tastefejl...
Senest rettet af QrazyLeg 20 apr 2007, 03:54, rettet i alt 1 gang.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

Hold da op, hvor er vi blevet kulturelle, og det er ment positivt.

Ovenstående to indlæg ikke bare beriger, men også inspirerer en til at tænke tilbage på noget af det musik man lyttede til i sin ungdom.

For mit eget vedkommende ligger interessen mere i eurodanceafdelingen. Den type musik som opstod med 2 unlimited, Cappela, Culture Beat og Magic Affair, og som nærmest blev udødeliggjort med Deep Dance serien.

Egentlig var musikken jo ikke noget særlig. En trommemaskine, en kvinde og en mand, hvor af den ene skulle være neger, og et fedt omkvæd. Alligevel var det en konstellation som til stadighed bliver benyttet i nutidens musik.

Hvis 70'erne var rock/punk årene, 80'erne præget af hiphop og mange solister, færre grupper, så må 90'erne nærmest være kendetegnende ved eurodance og boy/girlbands. Ikke at forglemme lyden fra Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam og de andre 'mørke' bands, som nærmest har været forløbere for dette årtusindes forfærdelige klynkerock. Bare tænk på Saybia og deres musik.

Heldigvis er der opstået en fusionskultur, hvor man tager det bedste fra nogle genrer og kombinerer det med nye ting for at få en ny lyd. Bare tænk på Masterblaster, Groove Coverage o.s.v. som har taget tekst og lyd fra 80'erne og opdateret til årgang den 21. århundrede.

Om det er bedre eller ej vil jeg ikke bedømme, men alting var alligevel bedre dengang jeg var ung.

Jeg tror selv på at internettet bærer en del af skylden for udbredelsen af den multikulturelle og blandede musik vi lytter til nu tildags. Jeg vil aldrig forstå jydernes glæde ved Tørfisk lige som de færreste forstår min glæde ved Cappella, men det er heldigvis ikke nødvendigt.

Vi bliver beskyldt for at slå musikken ihjel ved at downloade den. Jeg vil hellere være med til at sende compilationsserier som Replay! i graven og så bruge pengene på noget jeg kan holde ud at lytte til end jeg vil give pladeselskaberne et incitament til at sende en ny compilationplade på gaden med numre, som ingen har ville købe som singler.

Jeg ved godt, at dette indlæg ikke har den samme nerve eller den samme uddybning som Legolas eller skørbens, men jeg kunne nu alligevel ikke dy mig for at lange lidt ud efter alle opportunisterne.

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

de tre ... skrev:Vi bliver beskyldt for at slå musikken ihjel ved at downloade den. Jeg vil hellere være med til at sende compilationsserier som Replay! i graven og så bruge pengene på noget jeg kan holde ud at lytte til end jeg vil give pladeselskaberne et incitament til at sende en ny compilationplade på gaden med numre, som ingen har ville købe som singler.
Jeg kunne ikke være mere enig. Det er heller ikke Now Music vol 754, der præger mine hylder med cd'er. Så er det billigere at købe det ene gode nummer der findes på en sådan udgivelse på single eller Maxi... Og den vil blive brugt en del mere :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
LeG0lAsDK
Opera anmelder

Indlæg af LeG0lAsDK »

QrazyLeg skrev: selvforståelse med (selvmodsigernes konge nr. 1) Gibbens i spidsen
For fanden skørben, at du gider at tage tråden videre op og kører den videre op i årtiet, kan du få ydmige mig til at bukke mig i støvet af ren beundring. Fantastisk altså :) Har ikke så meget at tilføje udover at Rockers By Choice, var en glimrende måde at anskue hvordan musikken udviklede sig på i 70'erne. respekt for dette indlæg. Jeg håber en eller anden dag, at en eller anden gider at kører tråden videre i Madness For Real og de senmoderne hip hop grupper i 90'erne.

Respekt 3 dotz du gider at beskæftige dig med dance genren i 90'erne wauw wauw....

p.s kan godt kører rock genren op i gennem 90'erne i en tekst som måske på et tidspunkt, kan blive læselig ;)
YaKuZa_MaB
Site Admin
Geografisk sted: Well APG Would sure like to Know That ;-o
Kontakt:

Indlæg af YaKuZa_MaB »

de forsvandt bare ned i det hul det kom fra heheh!!!
Billede
-=[Chart Attack Admin]=-
-=[[url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]]=-
Besvar