3 dage før præmieren på Borat filmen i US & A. Og 4 dage før præmieren på Borat filmen i Danmark, har jeg været så heldig at få denne film at se.
Dette skete under den mest effektive og maksimale sikkerheds proceduere jeg nogensinde har oplevet i en biograf. Som der rigtigt nok stod i den skrivelse jeg havde modtaget, blev vi (Zorro^ og jeg selv). Ved indgangen til salen, bedt om at efterlade mobiltelefon samt tømme samtlige lommer. Herefter blev vi nærmest kropsvisiteret samt testet med en metal detektor.
Alt dette for at sikre at nogle af disse såkaldte "pirater" (hvem de så end er??) kunne smugle et kamera ind i salen, og optage filmen op smide den ud på noget der hedder internettet.
Tillige med dette, var der under filmen en kontrolør tilstedet indtil flere gange i salen, hvor han sad og spejdede op imellem publicum med en infrarød kiggert af en slags, for at kunne se hvad der skete. Alt sammen en oplevelse må man sige, men nå.. Tilbage til filmen:
Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan
Her skal der stå et stort LOL.
Denne film er virkelig humor på laveste plan!!! Og det virker
Alle med en trang til uforudsigelig og komplet på hovedet humor bør se denne film.
Allerede inden introduktionen til filmen var færdig, snakkede mig og Zorro^ om at det ville blive trælst at høre på alle dem som sad og grinede over små ting som introen bød på. Hvis altså filmen nu skulle vise sig at blive sjovere. Men som det viste sig, måtte jeg selv inklusive, indtil flere gange i løbet af denne film bukke fuldstændig sammen af grin. Hvorefter jeg måtte hive mig selv op i stolen igen, for at kunne se over sædet foran mig.
Jeg vil ikke komme ind på nærmere detaljer i filmen, da en del af humoren også ligger i uforudsigeligheden. Men et citat kunne være ”my mustache still smell like your balls”.
Det kan I så glæde jer til at finde ud af, I hvilken sammenhæng at denne kommentar opstår.
Generelt kan jeg dog sige, at Borat på sin tur igennem US of A kommer forbi en hel del mærkelige grupperinger. Dels en masse uvenlige mennesker i New York, en masse venlige mennesker i en bøsse parade, medlemmer af en pinsekirke, ghetto negere, sydstats fascister samt nogle Jøder.
Som vi alle ved, skal jøder smides ned i brønden (Throw the jew down the well), det sker dog ikke her i filmen. Men vores helt må finde sig noget beskyttelse imod disse frygtede væsener.
En pistol kan han dog ikke få, fordi han ikke er statsborger, så noget andet og mere interessant kommer med i ”tour bussen” hvad det er, finder i ud af.
På trods af sine fabelagtigheder, syntes jeg dog vi mangler noget af den skarpe og spydige intelligente måde som Ali G kan formulere sine spørgsmål på og som vi hermed ved at Sacha Baron Cohen kan præstere.
Men formentlig er det ikke meningen at Borat skal kunne bære denne rolle også. Min første tanke var, at man ikke rigtig man kan sammenligne Borat og Ali G, da det er to forskellige måder at de rammer humoren på. Men for at have noget at stille denne film op imod, må de skulle sammenlignes. Her klarer Borat desværre kun et 4' tal, i forhold til en 5'er til Ali G.
Dette skyldes at Ali G ofte kan sætte flere søm i det samme bræt, frem for at hamre på det samme i lang tid.
I grove træk, er denne film bygget op på nogle (for den interviewede) chokerende spørgsmål, handlinger samt kommentarer til hverdagslivet og andet ekstravagansa.
Disse spørgsmål og betragtninger, ville nok kunne tage fusen på mange af os. Endda hvis man selv skulle prøve at formulere dem.
En ros skal Sasha have for uomtvisteligt at kunne holde masken altid, i de de meget usandsynlige og utænkelige scenarier som hans hjerne har fremtryllet at bringe Borat i.
Min første vurdering af denne film var et klart 5' tal. Herefter fik jeg ved analysering den til kun til at blive til 4' tal værd.
Men den første vurdering må være den mest korrekte. Så den vælger jeg at holde mig til.
God fornøjelse, det er virkelig en klasse humoristisk film.

http://Borat.tv