Windows Vista!

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Kjeldsen

Windows Vista!

Indlæg af Kjeldsen »

Hey alle sammen ville lige høre om der var nogen som kender lidt til det, og om det er værd at invistere i?

Eller hvis man nu skulle finde et sted hvor man kan downloade den, bare for at se hvad der er for noget.

Har hørt at det skulle være rigtig godt og at det skulle have en del gode egenskaber.
Dj FreeLoad
Geografisk sted: Et sted nord på, ved en bakke tæt på lindholm tror jeg nok.
Kontakt:

Indlæg af Dj FreeLoad »

Vil sige det for dumt og invistere i nu, vente et eller 2 år endnu. Der mange ting endnu fra microsoft side som ikke er faldt på plads.
Har haft dvs beta test på min laptop, og det har skam været meget fint. Men føler mig stadig meget lukket inde.

Og deres regler med at hvor mange gang du må installer, og skift ud af hardware osv. Det up i røven! Det skal de ikk bestemme.....

Altså du kan fint download den til din pc og prøv den. Vil anbefalde du installer det på en VMware løsning. Så behøver du ik ændre for meget.

Men se hvad der sker næste år, om hvordan folk og virksomheder tag imod den. Jeg glæder mig ihvertfald ikke!
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

Dj FreeLoad skrev:...Og deres regler med at hvor mange gang du må installer, og skift ud af hardware osv. Det up i røven! Det skal de ikk bestemme..
så skulle du måske prøve at tjekke denne blog et par gange om ugen for at holde dig opdateret: http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen

de modtog så mange klager da man fik at vide at den kun ka flyttes en gang, at der vist nok ikke er nogen begrænsning på nu..

EDIT: du ka også holde dig opdateret her: http://windowsvistablog.com/blogs/
Dj FreeLoad
Geografisk sted: Et sted nord på, ved en bakke tæt på lindholm tror jeg nok.
Kontakt:

Indlæg af Dj FreeLoad »

chreddy1 skrev:
Dj FreeLoad skrev:...Og deres regler med at hvor mange gang du må installer, og skift ud af hardware osv. Det up i røven! Det skal de ikk bestemme..
så skulle du måske prøve at tjekke denne blog et par gange om ugen for at holde dig opdateret: http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen

de modtog så mange klager da man fik at vide at den kun ka flyttes en gang, at der vist nok ikke er nogen begrænsning på nu..

EDIT: du ka også holde dig opdateret her: http://windowsvistablog.com/blogs/
Ifølge kilder igenmen mit arbejdet, der har vi os lidt af sige til vista. Og microsoft eget lille udspil blev heller ik taget godt imod.
Men hva der bliver skrev ind på de blogs, er ikke helt det samme som øvereste microsoft siger. (efter semiar)
Senest rettet af Dj FreeLoad 24 nov 2006, 09:22, rettet i alt 1 gang.
mickon

Indlæg af mickon »

50% af vista er helt nyt OS, tænk over den... og at sige at man skal vente 1 eller 2 år med at gå til Vista, før det er noget specielt, er noget pis.. så er vista jo intet specielt længere...!

- vent et par mdr, til de har alle de vigtige ting ude, og driver support er iorden..
i'm the juggernaut, BITCH!
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Nyt OS i Windows sammenhænge ja. Men i bund og grund er det bare blevet et disney-designet *nix (OSX, Debian, Fedora etc.).
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Kjeldsen

Indlæg af Kjeldsen »

mickon skrev:50% af vista er helt nyt OS, tænk over den... og at sige at man skal vente 1 eller 2 år med at gå til Vista, før det er noget specielt, er noget pis.. så er vista jo intet specielt længere...!

- vent et par mdr, til de har alle de vigtige ting ude, og driver support er iorden..
Jeg kan godt se det mickon siger, der er ikke så meget ved at vente de år, det kan godt ske at de har rettet alle de fejl som måtte være, men så har alle det jo også. Og hvor fedt er det så at have det.

Men kort sagt mener i at jeg/man skal vente minst et par måneder med at invister i det?.
Darkheart
Geografisk sted: Always under // or above
Kontakt:

Indlæg af Darkheart »

Det mest irriterende so far er mangel på ordenlige drivere til nogle ting. Mit 7900 GTO kan fx ikke køre i widescreen med drivere der er indbygget, så nul native opløsning til mig indtil videre.
- Darkheart -
We fools who love...
Zivago

Indlæg af Zivago »

Kjeldsen skrev:
mickon skrev:50% af vista er helt nyt OS, tænk over den... og at sige at man skal vente 1 eller 2 år med at gå til Vista, før det er noget specielt, er noget pis.. så er vista jo intet specielt længere...!

Jeg kan godt se det mickon siger, der er ikke så meget ved at vente de år, det kan godt ske at de har rettet alle de fejl som måtte være, men så har alle det jo også. Og hvor fedt er det så at have det.

Men kort sagt mener i at jeg/man skal vente minst et par måneder med at invister i det?.

Hmmm. man skifter vel ikke operativsystem - bare for at have det nyeste før de andre, og blære sig. Man skifter operativsystem, når der er fordele ved at gøre det - f.eks fordi programmer kræver det - for fuld / stabil funktionalitet, øget sikkerhed eller hardware krav. Iøvrigt er det en fordel at vente med at skifte, så mange af "børnesygdommene" er fjernet. Derfor skifter virksomheder sjældent operativsystem, før 1-2 år efter det er kommet på markedet.
Jeg har prøvet Vista - og synes faktisk ikke om det. Der er kommet for meget Micky Mouse over tingen, og jeg ville i tilfælde af tvunget skift til Vista - vælge at køre med mange af de "fancy" ting slået fra. Et operativsystem skal kun bruges til at styre andre programmer. (Det er derfor det hedder "operativsystem"). Det skal ikke bruge tonsvis af ressurser på fancy - unyttige funktioner. Det er sindsygt, at et operativsystem som Vista på nogle områder, har brug for ligeså mange ressurser, som de mest avancerede spil med ekstrem grafik.

Et hurra for Linux

Zivago
PsyClone
Geografisk sted: Aalbizzle
Kontakt:

Indlæg af PsyClone »

@Zivago:

Man kan så vende den om og sige at sådan som computere udvikler sig, så er det lige godt hvor mange ressourser operativsystemet bruger.
Før eller siden vil alle jo kunne køre det uden problemer. Det er bare et spørgsmål om tid.

Jeg mener.. Windows 95 kunne jeg knap nok køre dengang det kom.

Iøvrigt er alle PC brugere jo ikke inkarneret nørder som mange af os er (JA, JEG SAGDE DET).
Sikkerheden i Vista ville, i mine øjne, være grund nok til at skifte. (For en nybegynder altså)
Zivago

Indlæg af Zivago »

PsyClone skrev:@Zivago:

Man kan så vende den om og sige at sådan som computere udvikler sig, så er det lige godt hvor mange ressourser operativsystemet bruger.
Før eller siden vil alle jo kunne køre det uden problemer. Det er bare et spørgsmål om tid.

Jeg mener.. Windows 95 kunne jeg knap nok køre dengang det kom.

Iøvrigt er alle PC brugere jo ikke inkarneret nørder som mange af os er (JA, JEG SAGDE DET).
Sikkerheden i Vista ville, i mine øjne, være grund nok til at skifte. (For en nybegynder altså)
Ja -vi kan så ikke være mere uenige.

1: Jeg har været beta tester på windows 95, og er ikke enig i din bemærknig.
Windows 95 brugte ikke ret mange flere ressurser end forgængeren - dos 6.22 som windows 3.11 kørte på.
Det skyldes at Windows 95 - ikke var et originalt 32 bit operativsystem, men stadig kørte på en 16 bit dos kerne, der havde mulighed for at køre 32 bit programmer. 95eren var designet til at kunne køre let og uden problemer på eksistrerende hardware, uden at skulle bruge ekstra ressurser. Men der var mange driver problemer, og manglende/dårlig implementation af forskellige ting, som gjore 95éren til et problematisk system. Plug N Play systemet blev indført med WIndows 95 - og skabte en del problemer med IRQ og adresse konflikter, simpelthen fordi, af hardware leverandørerne ikke havde helt styr på, hvordan systemet skulle virke.
Endvidere var 95éren ikke fyldt med en masse ressurse brugende"gejl", som vista er. Men det kørte altså på eksisterende hardware - også hardware som havde flere år på bagen.
Men - også med windows 95 - ventede firmaerne (og en del brugere) en rum tid, før de skiftede - da de ville over børnesygdommene.

2: Vista sikkerhedsniveau er der mange diskussioner om, og der er allerede kommet flere patches, da der er fundet en del huller. Ja - systemets første sikkerhedshuller blev jo allerede fundet under præsentationen af programmet, da der sad en person i rummet ved siden af - som hackede sig ind i vista på få minutter.

3: Jeg kan ikke lige se, hvorfor du bringer emnet "nørd" på banen. Ligemeget om man er nørd eller ikke nørd - får man da de samme opdateringer, og det har da ingen direkte indflydelse på operativsystemet om man er nørd eller ej.

Tværtimod - kan jeg ikke anbefale en ikke nørd, at skifte til vista nu. Der kan f.eks være store problemer med at få Vista drivere til sin hardware, og for en ikke nørd - kan problemer af denne art og Vistas børnesygdomme være meget svære at løse.

Men set fra en nørds synspunkt, så er der lige en anden ting, du skal tænke på. Det er nørderne som oftest har den nyeste hardware. Ikke nørder har ofte en maskine med lidt år på bagen, som har svært ved at køre og opfylde kravene til Vista og som det kan være svært at skaffe Vista drivere til.

Sikkerhedshuller kommer man aldrig uden om. Det er umuligt at gennemteste et så komplekst system som Windows. Men hvorfor ikke vente lidt tid , med at skifte til Vista (som firmaerne gør), så de fleste af børnesygdommene, som bliver opdaget det først halve til hele år, er blevet fjernet - og de første mange sikkerhedshuller er lukket.

Zivago
PsyClone
Geografisk sted: Aalbizzle
Kontakt:

Indlæg af PsyClone »

Zivago skrev:Endvidere var 95éren ikke fyldt med en masse ressurse brugende"gejl", som vista er.
Tja, tjo, nå... Det ved jeg snart ikke...
Idag er Windows 95 jo ikke gejl. Men dengang var det da rimeligt badass både med brugervenlighed, spil grafik og selve brugerfladen var "jaw-dropping-bootylicious".
Windows 3.11 var selvfølgelig også brugervenlig, men det kan da slet ikke sammenlignes...
Dos4gw er ikke hvad det har været. ;)

Når et Microsoft produkt som Windows kommer på markedet, og bliver brugt af så mange mennesker som det gør, så er det klart at der bliver fundet huller.
Der sidder sikkert mennesker derude der ikke laver andet end at finde huller i Windows, bare for at understrege at Microsoft laver software der mest af alt kan sammenlignes med en si.
Bevares, MS udviklere er jo også kun mennesker.
Som du siger er der kommet op til flere patches til Vista. Det ville jeg kalde et plaster på såret...

Undskyld, men hvad var det vi snakkede om? :)
Jeg er fuld
Brugeravatar
mimic
Geografisk sted: Some albanian mountains
Kontakt:

Indlæg af mimic »

I ser jo pisse kloge ud jer der roder i den her tråd! :D
Hvilket giver anledning til et lille spørgsmål fra min side.
Hvorfor vælger Microsoft at lave et nyt (50% nyt) operativsystem, som mickon nævner, uden at gå væk fra den gamle BIOS fra 1980'erne og ikke vælge et nyere alternativ, som EFI fra INTEL.

Nogen der har et godt svar?
Billede Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?
Mikkel
Geografisk sted: DK

Indlæg af Mikkel »

ARRRGH! En eller anden bruger et eller andet fra www.messfreak.be, som kræver adganskode og brugernavn! Fjern det venligst!
D3FrozTt

Indlæg af D3FrozTt »

det er mimic s avatar tror jeg, og ja det er røvirriterrnde
Brugeravatar
mimic
Geografisk sted: Some albanian mountains
Kontakt:

Indlæg af mimic »

Fandt jeg lige ud af...
Er fjernet!
Billede Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?
Zivago

Indlæg af Zivago »

@PsyClone.
Der har altid været spil i windows. Flere af de spil. som var i win 95 - 98 osv, kommer fra win 3.1
Det er brugerfladens ressursekrævende gejl jeg snakker om. Ikke dets add on programmer.

@mimic
Microsofts valg af understøttelse af Bios istedet for EFI, skyldes iflg. flere sites, at EFI systemet ikke er vidt implementeret endnu. Den hardware der sælges idag, er bios relateret / designet.

Men hvis vi nu går tilbage til det, som tråden oprindeligt handlede om - så vil jeg ikke anbefale at købe Vista. Lad der gå noget tid - ½- 1 år, så der er kommet styr på driverne og de første mange børnesygdomme og sikkerhedshuller er fjernet.

Zivago
Besvar