Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.
Er du villig til at dele din netforbindelse med andre mod til gengæld at have gratis adgang til nettet i hele verden? Så kig nærmere på det tilbud FON kører nu.
Kort fortalt får du gratis en trådløs router som administrerer 2 SSIDs. Et til dit eget brug (krypteret naturligvis) og et til brug for andre FON brugere. Du bestemmer selv hvor meget båndbredde du vil dele med de andre FON brugere, alt efter hvor meget du kan undvære. Båndbredden er selvfølgelig til din egen rådighed hvis ikke der er nogle koblet på din router.
Prisen er ganske gratis og inkluderer at du selv kan benytte internettet alle steder hvor du møder en FON router. I introduktionsperioden uddeler FON 15.000 routere i Sverige, Norge, Danmark og Finland, så det gælder bare om at være hurtig!!!
Med kun 15.000 routere til de lande er chancen da for at ramme et trådløst net næsten lig nul.
Antaget at hver router max kan række 200 meter, så dækker 15.000 altså ikke specielt meget. Men set på den anden side er der nok heller ikke nogen som kommer og bruger ens eget net, da der kun er 15.000 brugere og igen er chancen for at en af dem lige kommer forbi nok relativt lille.
Smid 1 mio. routere ud, så begynder det at ligne noget - men det koster selvfølgelig også rigtig mange knaster.
Men vil man have en gratis router, så er det da fint nok
Haha, tror sq når jeg flytter hjemme fra, eller bare længere ud på landet, SÅ bestiller jeg en, så naboen også kan komme på... det er de eneste 2 huse i nærheden..
Man skal altså selv sørge for en internet forbindelse??
Hvad enten det er Tele2, TDC eller CC ???? og dermed er det kun routeren man får...
Ideen er god nok, men næppe særlig effektivt.
Når jeg færdes i bare lidt størrer byer, så er det aldrig et problem et finde et trådløst internet uden sikkerhed.
Og det er uden FONrouter og uden at jeg deler mig egen :D:D
/Lunapark
Det man hører er man selv...... Vi var stive da vi skrev det !
Der kommer vel en prøve periode, hvor det er gratis, forhåbentlig. Mener ikke det kun er DSB 1' man skal nok bare købe et abbonoment, og ja, kan være TDC overtager det, det skulle ikke komme bag på mig...
Brugere af Fon netværket får det svært i Danmark.
De danske internet udbydere ser det som en klar overtrædelse af deres betingelser hvis forbindelsen deles med andre.
Hos TDC er konsekvensen klar og online-direktør Per Rasmussen siger til Ingeniøren:
Det er en overtrædelse af vores abonnementsvilkår, og hvis vi opdager det, har vi ret til at lukke forbindelsen.
Udbyderen Clearwire er heller ikke glad for at deres internetabonnementer bliver misbrugt og har henvendt sig til flere kunder for at indskærpe at man ikke må dele sin forbindelse.
Men ikke kun internetudbyderne er efter Fon brugerne. SKAT har også meldt sig på banen over for Fon brugerne. Som Fon bruger får man nemlig en indtægt når andre bruger ens forbindelse, og denne indtægt skal beskattes ifølge informationsmedarbejder ved skat, Mikkel Lund:
Det er skattepligtig indkomst, og det skal selvangives som "anden personlig indkomst".
Og da det er meget let at finde frem til Fon brugerne har både internetudbyderne og skat gode midler til at lukke forbindelsen eller opkræve "anden personlig indkomst".