Hvor mange ram har du ialt ? Og hvor hurtig er din cpu af hvilken type.
Og hvilke programmer er det der sluer alt dit ram ???
Det er typisk nogle enkelte programmer, og totalt ubrugelige programmer som gør sådan noget. Som regel ville det være en fordel at fjerne de programmer som dør din computers ram. Evt bytte dem ud med et bedre alternativ.
Prøv at trykke ctrl+shift+escape (du må kun bruge 1 hånd, hvis du er leet). Og vælg tab for processer.
Så sorter listen efter ramforbrug og se dem der ligger på toppen.
Google navnet hvis du er i tvivl om hvilket program det egentlig er, og så burde programmet den fil kommer fra være klart. Altså hvis det ikke lige giver sig selv.
Hjemme hos mig, er det typisk mozilla der ligger aller højest. Jeg har endda været oppe over de 300 mb ram til kun det ene program. Men så har jeg jo også selv bedt om det, ved at have 3 mozilla'er åbne med hver 15-20 tabs. Så begynder den at tage af cpu kraften også og lagger hele dit system og så er det noget lort. Typisk ender det med en reboot fordi det pådrager systemet uoprettelige skader på en måde jeg ikke er klar over grundlaget for.
Men jeg kan normalt godt undvære mange ram da jeg har 2gb i spanden, og ram er altså ikke så dyre at det er umuligt at udvide mængden. Typisk vil en ram-udvidelse kunne hjælpe på den gennerelle afvikling af mange programmer hvis din computer lige er lidt underdimentioneret.
Nå, men inden du køber en stang giga ram til en plov, så overvej lige om det er kompatibelt med det nye bundkort med optisk lydudgang også
God fornøjelse. Evt. prøv at lave et screendump af din liste før og efter du får luget ud i programmerne og upload så vi kan se hvad du gjorde. Der er garanteret mange andre som sidder med samme problem som dig.