REQ: Corel DRAW.

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Donny M

REQ: Corel DRAW.

Indlæg af Donny M »

Hep Hey...

Kunne Godt Tænke Mig Og Lege Lidt Grafisk..

Så Jeg Requester: Corel Draw.. (En Opdateret Version, Altså Ikke Vold-Gammel)

Håber Virkelig Der Er Nogen Der Gider Hjælpe...

.På Forhånd Tak.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

HVAD VIL DU LAVE AF GRAFISKE TING ? BRUGER ALDRIG SELV COREL DRAW SÅ ER NYSGERRIG EFTER HVAD DET PROGRAM ER GODT TIL I FORHOLD TIL F.EKS. PHOTOSHOP OG INDESIGN
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

Nu har jeg givet dig den første warning jeg har givet på dette board.

Vi Gider Ikke Dette Chat Sprog. Hvor svært kan det være at forstå?

Jeg har desværre ikke lige Corel Draw at kaste efter dig, men find en trial version og prøv programmet først. Det kan hentes ganske gratis og så finder du ud af om det her grafik er noget for dig.

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Kender op til flere virksomheder som bruger Coral Draw inkl. en af mine gode venner.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

og så spørger jeg lige igen.

Hvad bruges det til ?
CrazyBrain
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af CrazyBrain »

Billede
LunaPark
Kontakt:

Indlæg af LunaPark »

DjMail skrev:og så spørger jeg lige igen.

Hvad bruges det til ?
Tror vist bare det er et alm. program til grafik.
Men umiddelbart vil jeg mene at Photoshop er mere udbredt.
/Lunapark

Det man hører er man selv...... Vi var stive da vi skrev det !
Donny M

Indlæg af Donny M »

@CrazyBrain:

Hvilket program skal jeg hente?
Deejay_Wonder
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af Deejay_Wonder »

hvorfor kaster du dig ikke ud i photoshop i stedet for? Sværhedsgraden er nogenlunde det samme
Tjen penge på din hjemmeside via
http://www.partner-ads.com/dk/klikbanne ... erid=13617
Tilmeld dig nu
CrazyBrain
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af CrazyBrain »

Den her skulle vist være fin nok..

http://www.rapidshared.org/Detailed/88825.html
Billede
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

okay troede at corel draw havde et niche område de var store inden for.
For kender godt nok ingen grafikere som bruger corel draw
Donny M

Indlæg af Donny M »

Jeg har bare lyst til at bruge det..

Er IKKE grafiker .
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

jamen det skal du da også have lov til hehe

spurgte som sådan og så bare af ren nysgerrighed
Kazo
Proud Chart Attack Member
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Kazo »

Adobe Photoshop og Corel Draw kan ikke sammenlignes på andre punkter, end at de begge kan fremstille en form for billeder :)

Photoshop er et billedbehandlingsprogram, der bruges til at redigere, eller fremstille grafik af den type man kalder "raster-grafik". Fx folks logoer her på boardet er "raster". Det kan ikke skaleres op, uden at kvaliteten falder. Grafik på hjemmesider, er generelt "raster".

Corel Draw er, som navnet nok antyder, et tegneprogram. Det arbejder med det man kalder "vektor-grafik". De ting du fremstiller i programmer, der arbejder med "vektor-grafik", er umiddelbart skalérbare. Fx et logo du har lavet kan både bruges på et visitkort, men samtidig forstørres op så det fylder en gavl på et stort etagebyggeri. Det mister ingen kvalitet. Flash film/spil er vektorgrafik, derfor kan man forstørre flashfilm, uden kvalitetstab, med mindre der er importeret "raster" ind i flash filmen.

Adobes pendant til Corel Draw, hedder Adobe Illustrator. For at gøre forvirringen total har Adobe InDesign intet med billeder eller grafik at gøre. Det er program til at sætte plakater, bøger, rapporter, tekster, brochurer op i. Kort sagt: Det er nemt at arbejde med ting, der indeholder forholdsvis meget tekst.

Jeg har selv arbejdet yderst lidt med Corel Draw, men derimod med Illustrator. De har begge et godt rygte, men Illustrator er mest udbredt.

Håber det gav lidt mening.
Billede
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

okay så fik jeg da svar på mit spørgsmål, troede som sådan at coral draw var mere anvendt til tekniske tegninger osv.

Men jeg holder mig til illustrator.(som der skulle have stået i mit første indlæg hehe, men brugte mere energi på at holde shift nede)
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Ham jeg kender som bruger Coral Draw, laver sjovt nok også facader, så det stemmer det med at det kan forstørres op, osv. ;)
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Kazo
dobes pendant til Corel Draw, hedder Adobe Illustrator. For at gøre forvirringen total har Adobe InDesign intet med billeder eller grafik at gøre. Det er program til at sætte plakater, bøger, rapporter, tekster, brochurer op i. Kort sagt: Det er nemt at arbejde med ting, der indeholder forholdsvis meget tekst.
Indesign er et montage program.
Det er nemlig sådan, at man som grafiker ikke skal forvente at de der skal modtage et dokument til videre produktion (trykkerier feks.) har de samme fonte mv. som man selv har. De rigtige fonte fra feks. Adobe, ITC, Agfa mv. koster jo en formue, så dem sender man ikke frivilligt ud til andre i branchen.
Her kommer Indesign ind i billedet.
Det program kan samle forskellige elementer, feks. har du lavet en lækker baggrund i photoshop, og måske noget vektor grafik i Illustrator.
Så samler du det - måske i flere lag, tilføjer tekst med div. effekter i Indesign, og gemmer det som bitmapfil - feks. .tif format.
Så fylder det mindst muligt, med bedst mulig kvalitet.
Fordelen er her, at du stadig har dine redigérbare baggrundsfiler fra Photoshop, og Vektorfiler fra Illustrator.

CorelDraw! er meget i familie med Illustrator, men er på mange måder meget mere brugervenligt for den almindelige bruger.
Der er mange i skiltebranchen der bruger CorelDraw, fordi man med det fleste folie plottere, kan koble sig direkte på programmet, og skære folie tekster og logos, uden at skulle igennem et manager program først.

Men der hvor jeg synes CorelDraw har fået sin største force - især med vesion 11, 12 og 13 (X3) - er at de med ret stor success har nedbrudt fil format barrieren mellem PC og Mac. En ai fil er ikke bare en ai fil - eller dvs. - sådan var det i hvertfald førhen. De nye versioner af programmet har så mange detaljerede settings muligheder i save/export modulet, at det i praksis er muligt at gemme fra en PC til enhver udgave af Adobe programmer - også selvom de kører på Mac platformen...

Men LunaPark
Hehe.. hvad er din definition på et "alm. program til grafik" ???
MS Paint måske? :P
For så synes jeg da du skulle prøve at hente den CorelDraw der..
- der findes ikke noget alm. grafikprogram - de er allesammen bedst til noget, mere end andre.

Ja, jeg arbejder dagligt med dem alle - også med en helt anden familie - nemlig Flexisign. Søg det på Google, og se hvad det er for noget. Det kan nemlig begge dele. Det er vektor-skære program, med indbygget printrip.
Scanvec-Amiable Flexisign Pro 8.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
LunaPark
Kontakt:

Indlæg af LunaPark »

Plys - det nye kuld skrev:Kazo
dobes pendant til Corel Draw, hedder Adobe Illustrator. For at gøre forvirringen total har Adobe InDesign intet med billeder eller grafik at gøre. Det er program til at sætte plakater, bøger, rapporter, tekster, brochurer op i. Kort sagt: Det er nemt at arbejde med ting, der indeholder forholdsvis meget tekst.
Indesign er et montage program.
Det er nemlig sådan, at man som grafiker ikke skal forvente at de der skal modtage et dokument til videre produktion (trykkerier feks.) har de samme fonte mv. som man selv har. De rigtige fonte fra feks. Adobe, ITC, Agfa mv. koster jo en formue, så dem sender man ikke frivilligt ud til andre i branchen.
Her kommer Indesign ind i billedet.
Det program kan samle forskellige elementer, feks. har du lavet en lækker baggrund i photoshop, og måske noget vektor grafik i Illustrator.
Så samler du det - måske i flere lag, tilføjer tekst med div. effekter i Indesign, og gemmer det som bitmapfil - feks. .tif format.
Så fylder det mindst muligt, med bedst mulig kvalitet.
Fordelen er her, at du stadig har dine redigérbare baggrundsfiler fra Photoshop, og Vektorfiler fra Illustrator.

CorelDraw! er meget i familie med Illustrator, men er på mange måder meget mere brugervenligt for den almindelige bruger.
Der er mange i skiltebranchen der bruger CorelDraw, fordi man med det fleste folie plottere, kan koble sig direkte på programmet, og skære folie tekster og logos, uden at skulle igennem et manager program først.

Men der hvor jeg synes CorelDraw har fået sin største force - især med vesion 11, 12 og 13 (X3) - er at de med ret stor success har nedbrudt fil format barrieren mellem PC og Mac. En ai fil er ikke bare en ai fil - eller dvs. - sådan var det i hvertfald førhen. De nye versioner af programmet har så mange detaljerede settings muligheder i save/export modulet, at det i praksis er muligt at gemme fra en PC til enhver udgave af Adobe programmer - også selvom de kører på Mac platformen...

Men LunaPark
Hehe.. hvad er din definition på et "alm. program til grafik" ???
MS Paint måske? :P
For så synes jeg da du skulle prøve at hente den CorelDraw der..
- der findes ikke noget alm. grafikprogram - de er allesammen bedst til noget, mere end andre.

Ja, jeg arbejder dagligt med dem alle - også med en helt anden familie - nemlig Flexisign. Søg det på Google, og se hvad det er for noget. Det kan nemlig begge dele. Det er vektor-skære program, med indbygget printrip.
Scanvec-Amiable Flexisign Pro 8.
PRALERØV !!!! :D:D:D

Nej det er godt at høre vi har en grafiker blandt os.
/Lunapark

Det man hører er man selv...... Vi var stive da vi skrev det !
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Vi har op til flere grafikere iblandt os, så vidt jeg ved har både the jackal og kazo da fingrene i kagedåsen til hverdag.

Jeg selv er uddannet grafisk design teknolog så er vel også grafiker.
Men har aldrig stiftet bekendtskab med coral draw og som tidligere nævnt aldrig set nogen bruge det hverken pro eller amartør, så tænkte det måske havde en eller anden form for niche område.

Ligesom der f.eks findes serigrafiske trykker som stadig sværger til quark express (gud vide hvorfor)
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Ligesom der f.eks findes serigrafiske trykker som stadig sværger til quark express (gud vide hvorfor)
Ja, det kan der være noget om - men nok fordi de er gode venner med Quark, som Indesign er en slags afløser for.
En del af forklaringen ligger måske også i, at tryk maskiner er kostbare, og styresystemerne til dem, ligeså.
Hvis et system er optimeret til at håndtere Quark dokumenter, er det dyrt at ændre på, "bare fordi" der kommer et nyt program :)
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Besvar