Wir brauchen bass = sega ripoff ??

Herunder hører kun snak om musik. Spørgsmål om kunstnere, tracklister, udgivelser og covers hører også under denne kategori.

Redaktør: Moderators

Besvar
Smeller

Wir brauchen bass = sega ripoff ??

Indlæg af Smeller »

Er jeg den eneste som lagt mærke til at melodien i dickheadz - Wirbrauchen bass er stjålet fra det over 15 år gamle Mickey Mouse spil til Sega??
http://en.wikipedia.org/wiki/Castle_of_ ... ckey_Mouse

Det slog mig, lige med da samme da jeg hørte wir brauchen bass, at melodien stammer fra det oldnordiske sega spil.. nu er det godt nok rigtig mange år siden at jeg har spillet det, men mener endda at kunne huske at melodien stammer fra en bane hvor man er på et mørkt slot :wink:

Er der andre, som der kan nikke genkendende til hvad jeg snakker om??
Brugeravatar
mimic
Geografisk sted: Some albanian mountains
Kontakt:

Indlæg af mimic »

Lige præcist den bane er også med i en nyere version til PS1, faktisk et ganske sjovt spil, hvis man er til Mickey Mouse og alle de figurer! :)

I samme ombæring vil jeg da også slå fast at denne melodi også er med i den nye version til PS1.
Vel Disneys melodi når det bliver "farligt" i en bane - Ligesom i Mario når man når til en boss! :roll:
Billede Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?
Da Clown
DJ
Geografisk sted: In Da MiX

Indlæg af Da Clown »

kan så sige at Dickheads - Wir brauchen bass indholder elementer fra følgende..
Urheber: Edvard Grieg - In der Halles des Bergkönigs (1988) (temaet)
Das Bo - Türlich Türlich (Sicher, dicker) (2000) (vokalen)
Zivago

Indlæg af Zivago »

Da Clown skrev:kan så sige at Dickheads - Wir brauchen bass indholder elementer fra følgende..
Urheber: Edvard Grieg - In der Halles des Bergkönigs (1988) (temaet)
Herligt med lidt uddybende oplysninger. Det er fedt. Lad os få noget mere af sådanne ting.
Men må jeg lige korrigerer en smule - og komme med lidt supplerende ting. ?. Den er ikke fra 1988 - men 1888 !. Altså 100 år tidligere. Er det ikke utroligt ?. (Du har nok tastet forkert).
Melodien stammer fra Per Gynt -suite 1.

Per Gynt er en eventyr komedie i 5 akter - skrevet af Henrik Ipsen i 1867. Skuespillet blev første gang opført 24 februar 1876 i Oslo - hvor Grieg havde sat musik til. Men iflg. hvad jeg kan finde ud af, så kom Griegs "In der Halles des Bergkönigs" først med i 1888.

I danmark havde skuespillet premiere på Dagmar teatret - fredag d. 15 januar - 1886.

Hvad kan vi ellers nævne.....
Hmmm.
TJa -Edvard Grieg levede fra 15 juni 1843 til 4 september 1907 og Henrik Ipsen levede fra 20 marts 1828 - 23 may 1906

Så får i ikke mere for den 25 øre.

Zivago
Da Clown
DJ
Geografisk sted: In Da MiX

Indlæg af Da Clown »

Zivago skrev: Men må jeg lige korrigerer en smule - og komme med lidt supplerende ting. ?. Den er ikke fra 1988 - men 1888 !. Altså 100 år tidligere. Er det ikke utroligt ?. (Du har nok tastet forkert).
[Zivago
Havde nu bare kigget forkert på mine oplysninger :)

Men synes nu lidt, det er lidt underligt topic, da det er ikke nogen større sensation at musikere låner / stjæler / sampler fra gamle kendings melodier.
Da det jo sker hele tiden og især i det tyske tramper miljø iflg. mine øjne, tror ikke der er nogen tracks inde for hard dance, hvor der ikke er lånt fra, men det samme gælder jo os hiphop tracks, dog der er samplesene i mine øjne svære at få øje på i forhold til hard dance.
Zivago

Indlæg af Zivago »

Jeg er nu ikke helt enig i, at det er et mærkeligt indlæg. Der er vel ikke noget galt i, at spørge om et nummer er en kopi fra et eller andet.

Jeg synes musikkens baggrund er meget intressant, og vil meget gerne være med til at diskutere og analysere musikkens historie.

Som du selv skriver, er det ikke unormalt - at meget at det musik der dukker op idag, er kopier - eller ripoff af gamle numre.
Det sker oftere end mange ved. Det kan man tydeligt se at mange af de forspørgsler der kommer, ikke kun her på boardet - men også i mange andre fora.

På en måde synes jeg det er synd at der dukker så mange kopier og ripoffs idag. Musikken mangler originalitet. Men set fra et andet synspunkt, kan man jo betragte det som en hyldest til de originale numre, som kan have adskillige år på bagen.

Jeg vil da også gerne indrømme, at mange af de nye udgaver - er ganske udemærkede, selvom jeg ofte betragter originalen som den bedste udgave. Nogle udgaver er efter min mening en hån mod originalerne. Men det er jo ikke alle der har den samme mening. Hvorfor kan man jo diskutere. Måske kender de bare ikke originalerne, og så kan vi "ældre individer" her på boardet, jo hjælpe de yngre med at lære originalerne at kende.

Forstå mig nu ret. Jeg synes ikke den nye musik er dårlig, eller værrer end det gamle. Jeg er selv tilhænger af dance / techno osv - på trods af at jeg nok er en af de ældste her på boardet.

Zivago
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Jeg har et ambivalent forhold til det at sample, remake, lave cover, stjæle, låne osv.

Jeg synes det er fedt i f.eks techno, når det vel og mærke fungere sammen med resten af nummeret og er med til at løfte et godt nummer op til et fantastisk nummer.

Jeg synes næsten altid det er cheeasy når det anvendes i dance numre og hardstyle (som jeg personligt ser som værende år 2000´s udgave af midt 90érnes dance - bare med mere bas hehe)

Hip hoppen bygger på samplings og her synes jeg det er ganske fedt, når det vel og mærke overholder samme "regler" som hos techno.
RnB er for mig en af art af den mainstreame hip hop og er derfor dækket af sammen "regler"

Et skrækkeligt eksempel er rihana som groft misbrugte en klassiker og kom med den fantastisk udtalelse
"vi synes nummeret manglede bare lige lidt, så vi fandt en gammel 80´er sang og samplede lidt fra"

der er 2 ting galt med den udtalelse:
1. samplen ER hele nummeret, ikke kun lige lidt pift til nummeret.
2. "en gammel 80ér sang" hvis du ikke kender den, så må du fandme ikke bruge den hehe...og det sagde hun faktisk længere henne i hendes fantastiske interview.

Det er altid sjovt at sidde og granske sin hjerne for hvor hvilket nummer den sample nu er fra.
Besvar