Saddam skal hænges i nat 30/12-2006
Redaktør: Moderators
Et sandt budskab, men som alt for mange gange er brugt i en debat hvor verdenen har ændret sig fra den Gandhi var en del af.DjMail skrev:som den kære Gandhi sagde:
"An eye for an eye, and soon the whole world is blind."
Alt er i dag mere brutalt, kynsik osv. Vi ser konstant om den ene syge handling efter den anden, hvor konsekvenser i mine øjne ofte er meget minimale kontra den forbrydelse som er begået.
Måske dødsstraf ikke er løsningen, men i DK er jeg af den klare overbevisning at strafferammen er helt i skoven. Beslutter jeg at lave dankortsvindel eller anden "grov" økonomisk-kriminalitet, er straffen stort set den samme, som at smadre en tilfældig til lirekassemand. Og det på trods af at ofret måske er invalideret for livet. Hvordan er logikken i det?
Jeg har ikke større indsigt i det kriminelle miljø, behandlingen af disse osv. men man må da formode, at med en mulig dødsstraf som konsekvens, vil voldtægsmanden, morderen osv. tænke sig godt om inden de griber til den slags adfærd?
Hvordan kan man f.eks give en flere gange dømt voldtægsmand en dom på 2 år, efter 3 voldtægter? Det er jo absurd at han smadrer tre piger/kvinders liv. Havde det været nogle jeg kendte, var jeg måske primitiv nok til at ty til selvtægt, men jeg garantere for at fik jeg chancen, ville jeg ikke holde mig tilbage. - Heldigvis og 7-9-13 har jeg ikke haft den slags tæt på. Og så alligevel... og desværre er hun ødelagt for livet grundet en syg far og senere syg plejefar.
Det handler desværre ikke om logik, så meget som økonomi. Hvis du smadrer en lille piges liv ved at misbruge hende igennem hele hendes barndom og teenageår får du en minimal straf i forhold til hvis du snyder skattefar for en lille femmer. Det er sgu et sygt samfund.Casper skrev:Måske dødsstraf ikke er løsningen, men i DK er jeg af den klare overbevisning at strafferammen er helt i skoven. Beslutter jeg at lave dankortsvindel eller anden "grov" økonomisk-kriminalitet, er straffen stort set den samme, som at smadre en tilfældig til lirekassemand. Og det på trods af at ofret måske er invalideret for livet. Hvordan er logikken i det?
Mht Husseins dødsstraf synes jeg det er fint. Det svin fortjener ikke at nogen skal bruge deres skattepenge på at han kan holdes i live.
Lige præcis.. Det kan ikke være rigtigt at syge stoddere kan få så milde straffe, når de smadrer børn/andre ofres liv fuldstændig.Sunshine skrev:Det handler desværre ikke om logik, så meget som økonomi. Hvis du smadrer en lille piges liv ved at misbruge hende igennem hele hendes barndom og teenageår får du en minimal straf i forhold til hvis du snyder skattefar for en lille femmer. Det er sgu et sygt samfund..
Kemisk kastration er en mulighed, men bruges det, kommer menneskerettighedsgrupperne og hyler op, om at vi er for grove osv. Det rager mig egentlig, for hvis vi gør DK til et sikre land at leve i, et intet middel for drastisk. Hverken overvågning, kemisk kastration, indespærrring på livstid osv.
Forskellen på strafferammen for økonomisk lovbrud og f.eks voldtægt findes laaang tilbage i historien og mener faktisk en af vores kloge hoveder herinde har redegjort for dette tidligere, så det vil jeg skåne jer for.
Men jeg er enig med jer i at det er tragisk at en voldtægtsmand kan slippe så nemt. Men det har jo intet med denne diskution at gøre
Dødsstraf er barbarisk, primitivt, tåbeligt osv. Hvis vi hænger en mand er vi ikke en skid bedre end manden. Og nu da det er en soldat er det kun endnu værre.
Og Sunshine hvis vi f.eks ser på de dødsdømte i texas så kan de holdes i live i flere årtier for hvad en henrettelse koster.
Men jeg er enig med jer i at det er tragisk at en voldtægtsmand kan slippe så nemt. Men det har jo intet med denne diskution at gøre
Dødsstraf er barbarisk, primitivt, tåbeligt osv. Hvis vi hænger en mand er vi ikke en skid bedre end manden. Og nu da det er en soldat er det kun endnu værre.
Og Sunshine hvis vi f.eks ser på de dødsdømte i texas så kan de holdes i live i flere årtier for hvad en henrettelse koster.
Nu er alt jo relativt.. Den økonomiske side af at holde folk indespærret, vil aldrig nogensinde holde vand, før end vi tvinger fangerne til at være produktive.DjMail skrev: Dødsstraf er barbarisk, primitivt, tåbeligt osv. Hvis vi hænger en mand er vi ikke en skid bedre end manden. Og nu da det er en soldat er det kun endnu værre.
At henrette Saddam, er den rigtige beslutning. Man skal jo se det i forhold til, at Irak har dødsstraf. Hvis ikke hans handlinger retfærdigøre en dødsstraf, hvad gør så ??
Casper alt er relativt og den sætning er relativ slidt....
Faktum er at det koster KASSEN at få en fange dømt, appel på appel på appel på appel osv. osv.
"For the states which employ the death penalty, this luxury comes at a high price. In Texas, a death penalty case costs taxpayers an average of $2.3 million, about three times the cost of imprisoning someone in a single cell at the highest security level for 40 years.(3) In Florida, each execution is costing the state $3.2 million.(4) In financially strapped California, one report estimated that the state could save $90 million each year by abolishing capital punishment.(5) The New York Department of Correctional Services estimated that implementing the death penalty would cost the state about $118 million annually.(6)"
Taget fra Feminism & Nonviolence studies An Interdisciplinary Journal Published by
the Feminism and Nonviolence Studies Association, Inc
hvor god en kilde det er, har jeg ikke taget stilling til, da jeg i forvejen kendte til dette, da jeg skrev sso om det i engelsk på hhx.
I forhold til Saddam, så er det selvfølgelig den rigtig dom i forhold til landets retssystem, dog kan man vel diskutere om ikke han skulle have været for en meneske rettigheds domstol eller en krigsdomstol. Men bare fordi landet har dødsstraf behøver det ikke være iorden i forhold til mine holdninger.
Faktum er at det koster KASSEN at få en fange dømt, appel på appel på appel på appel osv. osv.
"For the states which employ the death penalty, this luxury comes at a high price. In Texas, a death penalty case costs taxpayers an average of $2.3 million, about three times the cost of imprisoning someone in a single cell at the highest security level for 40 years.(3) In Florida, each execution is costing the state $3.2 million.(4) In financially strapped California, one report estimated that the state could save $90 million each year by abolishing capital punishment.(5) The New York Department of Correctional Services estimated that implementing the death penalty would cost the state about $118 million annually.(6)"
Taget fra Feminism & Nonviolence studies An Interdisciplinary Journal Published by
the Feminism and Nonviolence Studies Association, Inc
hvor god en kilde det er, har jeg ikke taget stilling til, da jeg i forvejen kendte til dette, da jeg skrev sso om det i engelsk på hhx.
I forhold til Saddam, så er det selvfølgelig den rigtig dom i forhold til landets retssystem, dog kan man vel diskutere om ikke han skulle have været for en meneske rettigheds domstol eller en krigsdomstol. Men bare fordi landet har dødsstraf behøver det ikke være iorden i forhold til mine holdninger.
Giver dig medhold i at fordi tingene er sådan nogle steder, skal man ikke konkludere at de er rigtige.DjMail skrev:I forhold til Saddam, så er det selvfølgelig den rigtig dom i forhold til landets retssystem, dog kan man vel diskutere om ikke han skulle have været for en meneske rettigheds domstol eller en krigsdomstol. Men bare fordi landet har dødsstraf behøver det ikke være iorden i forhold til mine holdninger.
At alt er relativt, blev brugt som modspil til at det koster penge at spærre folk inde, at henrette osv. Alt i alt, kan menneskeliv og rettigheder ikke gøres op i kroner. Og derfor kan din formentlig udemærkede kilde i mine øjne ikke rigtig drages ind i en diskussion omkring rigtig og forkert i dødsstraf.
For og imod dødsstraf, bør ikke afgøres i økonomi, men i moralske aspekter, personlig og samfundsmæssige værdier.
h
Ved ikke om i har set det..
Fik det her link over msn:
http://pandachute.com/videos/leaked_sad ... hung_video
Vil ikke sige det er "stærke billeder".. Men en hægning er det da.
Så kan i selv bestemme om i vil se med.
Fik det her link over msn:
http://pandachute.com/videos/leaked_sad ... hung_video
Vil ikke sige det er "stærke billeder".. Men en hægning er det da.
Så kan i selv bestemme om i vil se med.