Hjælp til at blive DJ

Herunder hører kun snak om musik. Spørgsmål om kunstnere, tracklister, udgivelser og covers hører også under denne kategori.

Redaktør: Moderators

Infected
Geografisk sted: Aalborg

Hjælp til at blive DJ

Indlæg af Infected »

Hey folkens..

Nogen kan komme nogen gode fif eller gode råd til en person som begiver sig ud i DJ verden..?

Har fået tilbud at arbejde som DJ inde på Pigen & Trompeten i Jomfru Ane Gade..

Det skulle ikk være så prof, altså, de forventer ikk at jeg kan mixe eller beat mixe som hvis det var på NASA eller Train..
Alt musik får jeg leveret af en af de andre DJ's derinde, så ingen problem der..

Tænker måske mest på, hvordan holder man festen igang..? Musik stillen derinde, er utrolig meget blandet.. Men røv balde musik, pop, rock og house bliver spillet en del derinde..
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Uha, vil gerne holde mig til her, jeg er stadig ung og mit ønsker er at spille på diskoteker og lign, når jeg bliver 18 (:
Lokefar
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Jeg vil lige smide en kommentar omend jeg ikke er en særlig rutineret dj og aldrig har spillet et betalt job.

Det er et must at lære at beat-matche. Hvis du blot gør det for pengene kan du sagtens kører stop-and-go fra nu af og til evigheder, klarer mange dj's i gaden sig fint med. Men hvis du har den mindste interesse i musikken så lær det beatmatch.

Mht. hurtigt at komme igang så lær hvad for nogle numre der rykker og have dem i baghånden. Derefter kører du så en god omgang stop and go med musik du syntes er fedt. Når publikum så hænger lidt i bremsen smækker du en der rykker for tiden på. Pas dog på med at overspille numre.

Selvom det er blandet genre så prøv at holde dig i en genre et stykke tid af gangen så du ikke afløser pop med house for så at smække den stille rock ballade på inden det technoen skal pumpe. Og så lær tha basics of djing.

Du har en mulighed for at spille musik og lære foran et gulv hele tiden og det lyder til at det ikke får konsekvens hvis du ikke kan finde ud af det, så brug tiden på at erhverve dig "The crafts of the work". Lær at styr gulvet, at holde folk oppe så bartenderne har noget at lave samt at lære al teknikken bag et perfekt fuldført dj set.

Held og lykke ;)
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Infected

Indlæg af Infected »

Lokefar
Lyder meget fornuftigt.. Og kan godt følge din tanke omkring musik stilen..

Det eneste musik, jeg har fået meget strenge regler omkring er Nik & Jay musik.. Det må ikk blive spillet alt for meget på en aften.. hehe..
Billede
BilledeBillede
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Der var faktisk lidt jeg ku bruge der. (: jeg skal står og skal til at invitstere i en dobbelt cd afspiller og en mixer så jeg lige kan lære beatmix/beatmatch, så kan jeg nemlig komme igang hjemme på værelset (;
Lokefar
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Nu vil jeg ikke kommenterer de to herre fra Nexus særlig meget, men nok har de fundet opskriften på grønne gryn her i det ganske danske land men derfor kan jeg ikke se hvorfor de er så specielle at de skal have en "musikalsk særregel" :) De er jo ikke The Beatles, Elvis eller lign. ;)

Edit:
Kom lige i tanke om nogle lærings videoer jeg har set før:
How to beatmatch:
http://www.youtube.com/watch?v=yYIjbMXQbZw

Skal nok add'e når jeg kommer i tanke om de andre :)
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

må indrømme at jeg aldrig har givet meget for de videoér og har ikke selv givet anvende dem.

Det eneste som virker er at øve øve øve øve og så at øve hehe.

Optag dine sets, lyt dem igennem og lyt hvad der virker og ikke virker, og lav så samme set en gang til og ret dine fejl.

Og så væben dig med tålmodighed, det tager tid at få sine overgange på plads, lang tid. Hold dig fra sampling, cue points osv. Indtil du kan beatmatche ordentligt. Når du har det på plads, så begynd at lege med cuepoints osv.
Bakko
Geografisk sted: Bolivia eller deromkring

.....

Indlæg af Bakko »

Vil da lige smide et indlæg også..

jeg har mixet musik på computeren siden 12-14 års alderen... har spillet 2 år i ungdomsklub, spiller nogle gange om året til fester, har været med til en okay Techno Fest hvor jeg var DJ.. og lige nu er jeg DJ På Maybenotbob i Sønderborg, så det er sku okay :) jeg beatmixer ikke eller noget som helst når jeg spiller live :)
Donny M

Indlæg af Donny M »

Jeg følger også lidt med her..

Skal på Daisy (Vejle) når jeg fylder 18, og være DJ!! 8)
Donny M

Indlæg af Donny M »

Min genre vil prima ligge i Elektro & (Funky) House, da det er voldsomt populært i øjeblikket...
Bud på en lidt ældre chart af mig:
http://www.hitsurf.dk/brugerchart/chart ... hartid=257

//Ja, jeg er (OGSÅ) Benassi112 :D
Infected

Indlæg af Infected »

Okai.. Glæder mig da til at komme igang.. :D
Mest spændt på jeg kan komme til holde folkene på gulvet..
Billede
BilledeBillede
Da Clown
DJ
Geografisk sted: In Da MiX

Indlæg af Da Clown »

Donny M skrev:Jeg følger også lidt med her..

Skal på Daisy (Vejle) når jeg fylder 18, og være DJ!! 8)
Så husk at få dig en ordentlig løn :)
HurriJ-
Geografisk sted: 8471 - Sabro

Indlæg af HurriJ- »

som loke far også nævner, er det med timingen meget vigtigt..
spiller du den rigtig genre/sang, på det rigtige tidspunkt kan du vende hele festen og holde liv i alle :)
Jeg har selv oplevet mange forskellige "taktikker" en dj kan bruge når festen er ved at gå død, og en af dem der næsten ALDRIG virker, er at råbe noget lort i mikrofonen istedet for at sætte fedt musik på :)
Infected

Indlæg af Infected »

hehe.. regner hellere ikk med at stå og snakke vildt meget i mikrofon.. Kun når vi har live bands på, til at lige sige at nu går bandet på scenen igen efter pause og sådan..

Fik også lige afvide min timeløn, hvis/når jeg begynder.. 150kr pr time.. Og så når jeg blev bedre så ville jeg kunne få mere..
Men er 150kr pr time, en god starts løn eller..? Aner ikk hva DJ's får i timen andre steder..
Billede
BilledeBillede
Da Clown
DJ
Geografisk sted: In Da MiX

Indlæg af Da Clown »

Infected skrev:Fik også lige afvide min timeløn, hvis/når jeg begynder.. 150kr pr time.. Og så når jeg blev bedre så ville jeg kunne få mere..
Men er 150kr pr time, en god starts løn eller..? Aner ikk hva DJ's får i timen andre steder..
Altså ved at de fleste NOX Djs får højst 130 kr (hvidt) i timen... så det er en ganske okay start set i forhold til dem... dog set i øjnene med at det er nat-arbejde osv. sys jeg personligt den er lav :(
Bakko
Geografisk sted: Bolivia eller deromkring

..

Indlæg af Bakko »

jeg har 150 kr (hvidt) :P
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

You're my man! ;)
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Er det en regl at man ikk må spille før man er 18 eller er det op til div. diskoteker? Hvis man kommer og spiller på et diskotek, har diskoteket så en som styre lys eller hvem styre det? (Nogle steder er der en ekstra mand til det)
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Tit og ofte er det enten selvstyrende eller man tænder og slukker for noget.

Det er korrekt. Her er reglerne for folk over 15.

Aften- og natarbejde
Der skal skal laves papir på, hvornår den unge skal møde, og i hvilken periode, ansættelsesforholdet varer. Denne skriftlige aftale kan kun indgås - og skal løbende fornys - med skriftlig samtykke fra forældre eller værge. Unge på 15, 16 og 17 år, der ikke har undervisningspligt, må som hovedregel ikke arbejde i tidsrummet mellem kl. 20 og kl. 6. Der er dog undtagelser for nogle områder:

Bageri
Unge, der arbejder i bagerier (men ikke i butikken), må ikke arbejde i tidsrummet fra kl. 18 til kl. 4.

Landbrug
Unge, der arbejder med staldarbejde i landbruget, må ikke arbejde i tidsrummet fra kl. 19 til kl. 4.

Butikker m.m.
Unge, der arbejder i butikker, på lagre, tankstationer, i auktionslokaler o.l., der holder åbent for kunder efter kl. 20, må arbejde indtil et kvarter efter lukketid. De må dog ikke arbejde senere end kl. 22.

Biografer m.m.
Unge, der arbejder i biografer, teatre, cirkus, koncertsteder o.l. underholdningssteder, må arbejde indtil kl. 24. Hvis arbejdet rummer risiko for overfald, skal der altid være en person over 18 år til stede, mens den unge er på arbejde.

Grillbar m.m.
Unge på 15 år, der arbejder i restauranter, hoteller, grillbarer o.l., må arbejde indtil kl. 22, mens unge på 16 og 17 år må arbejde indtil kl. 24.

Smell's like sodavands-disko :)
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Så hvis man er de 17 år må man ikke spille på et diskotek. :/

Hov, hvad med dem som spiller til halbal? Er det sort?
Besvar