Opsætning af trådløs net

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Am0k

Opsætning af trådløs net

Indlæg af Am0k »

Hej!

Jeg har et internet kable på mit værelse tilsluttet til min bærbar. Er det muligt at sætte en lille trådløs sender til kablet, så jeg har trådløs internet på værelset i stedet for kable?

Altså tilslutte en trådløs sender til kablet, og så have computeren med rundt overalt i værelset?
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Så skal du bruge en tråløs router...
I'm the scene since 1992! and don't f**k with the Elite ^^
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

ikke nødvendigvis en router cokeline. et acces point kan også gøre det.
Am0k

Indlæg af Am0k »

Nogen der kan sende et link til det jeg skal købe? Og skal LAN kablet så bare sættes i, og så er der lige så kraftigt net som med kable direkte i computeren?
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

DjMail skrev:ikke nødvendigvis en router cokeline. et acces point kan også gøre det.
Er jeg godt klar over... Men tak for info
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Am0k skrev:Nogen der kan sende et link til det jeg skal købe? Og skal LAN kablet så bare sættes i, og så er der lige så kraftigt net som med kable direkte i computeren?
Bare hop ned i en fona eller en anden butik og køb en trådløs router... Og bare vær opmærksom på at den mindst har 54 mbit.

Priserne svinger meget alt efter hvor meget den skulle kunne.

Jeg selv har en ganske almindelig Netgear router som kører ganske udemærket og kan købes til billige penge. Så den kan jeg anbefale hvis den ikke skal kunne alt muligt fancy. Den kan køre trådløs men også over netværkskabel.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=121456

Yderligere skal du ikke ha' noget såfremt din computer har indbygget trådløs netværkskort.

Så er det bare med at sætte kablet fra modemet i routeren og lige konfigurere den (hvilket er nemt) og så kører det. Tager ca. 5 min.

Vedr. dækning.

Nettet skulle i dit rum og de omkringliggende rum være optimalt og køre fint.

Det tager altid lidt båndbredde at have ting tilsluttet, men det er meget begrænset.
Da du nok ikke har en internet forbindelse på 54 mbit skulle du ikke kunne mærke forskel på om du kører trådløs eller ved hjælp af kabel.

Du kan naturligvis også vælge en router som kan sende trafikken hurtigere men så skal dit netværkskort understøtte det og din internet forbindelse ville jo stadig være lige hurtig. Så det kan ikke svare sig endnu med mindre du vil oprette et mindre netværk derhjemme.
Am0k

Indlæg af Am0k »

Mange tak for hjælpen Cokeline! Du har virkelig været til en stor hjælp. Jeg vil gå videre med det :-)
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Cokeline hehe det var skam lige så meget en oplysning til Am0k for hvorfor smide en router på sit netværk hvis der i forvejen er en ?

Altså nu har jeg det godt nok selv, men det ville være langt nemmere for en uden kendskab til wifi og lan, bare at smide et accespoint på.
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Sandt nok, men det er jo ikke raketvidenskab lige at smide en router på :)
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

for nogle er det måske.
Hoopstar

Indlæg af Hoopstar »

plus at du på den ekstra router skal slå DHCP fra for ikke at få et underligt net..

har det selv på mine forældres net.. udad til har de en CC router den kører et netværk som hedder 10.0.0.1 osv og indenvendigt kører en trådløs SMC som kører 192.168.0.1.. fik det til og virke efter noget tid engang i tidernes morgen hvor jeg ikke var så skarp i 2 routere på et netværk, men har ikke gidet at rode med det netværk igen..

pointen i det jeg lige sagde er at hvis nu en eller anden skal ind og hjælpe lad os sige Am0k med noget han ik fatter og får lidt fjernstyrings hjælp så kan personen der vil hjælpe ikke komme ind da han kun kan se nettet udadtil..

så når der kommer en anden router på skal DHCP slåes fra på den inderste router..
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Han har da aldrig nævnt noget om at han allerede er i besiddelse af en router? Men vis mig hvor han har skrevet det...

Og hvis han har en kan han vel bare pille den gammle fra?

I den netgear jeg anbefalede ham er der 6 setup trin. mere er der ikke.

Når en 88 årig mand magter det gør han sikkert også...
Hoopstar

Indlæg af Hoopstar »

nej det er sandt.. hvis kablet kommer fra vægen, og ikke nogen boks så er det ved kabeltv det kører over? så skal han i det tilfælde bare investere i et accespoint..

Am0k hvilket internet har i?
Am0k

Indlæg af Am0k »

Mit net bliver fordelt af en router, og vi har TDC bredbånd.
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Hvad hedder den router?
DoMiNaToR
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Et sted i DK

Indlæg af DoMiNaToR »

Cokeline skrev:Og hvis han har en kan han vel bare pille den gammle fra?
Her skal man lige bemærke at mange kabeltv internet udbyder køre med mac adresse låsning og også en del af tdc net er låst på den måde, så det er en god ide at pille den fra på et tidspunkt hvor man kan komme i kontakt med hotline så de kan resette din mac adresse binding hvis alt går galt.
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us
Billede
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

DoMiNaToR skrev:
Cokeline skrev:Og hvis han har en kan han vel bare pille den gammle fra?
Her skal man lige bemærke at mange kabeltv internet udbyder køre med mac adresse låsning og også en del af tdc net er låst på den måde, så det er en god ide at pille den fra på et tidspunkt hvor man kan komme i kontakt med hotline så de kan resette din mac adresse binding hvis alt går galt.
Han skrev han har TDC bredbånd... :roll: men true at de låser mac-add. Den bliver resetet efter 5 kvarter.

Desuden kan han release ip'en så er mac-add. heller ikke låst i dhcp serveren længere.
DoMiNaToR
Chart Attack VIP

Indlæg af DoMiNaToR »

At han release ip på hans pc hjælper da intet det er jo på tdc server at hans modem og mac adresser er låst sammen, men ud over det var det jo bare et godt råd da han jo selv skrev at han ikke havde den vilde forstand på det.
Billede
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Hvis han har TDC Bredbånd (hvilket han har) er hans modem ikke låst til mac add. Derimod låser dhcp serveren hans mac addresse. Så derfor kan han release den.

Har arbejdet derinde så tro mig dog...

Jeg vil med glæde gi ham en trin for trin guide til at release en ip addresse.

Er stadig spændt på at høre hvilken router han har.
DoMiNaToR
Chart Attack VIP

Indlæg af DoMiNaToR »

Ahh, jamen se så lærte jeg også noget i dag, var nu ikke fordi jeg ikke troede dig, men jeg har bare aldrig oplevet det virke på den måde ;-)
Billede
Besvar