Kan ikke starte computer
Redaktør: Moderators
Kan ikke starte computer
Nu har jeg været så dum at afinstallere en driver, som jeg hedder VIA SATA RAID.
Efter det skal jeg reboote computeren, efter det starter den og der kommer en blå skærm med skrift (varer 0,5 sekunder) så jeg kan ikke nå at se hvad der står.
Så kan jeg vælge at starte den op i forskellige tilstande, men det samme sker ligegyldig hvilken jeg vælger.
Har denne driver på CD, men hvordan får jeg installeret den igen så jeg kan bruge computeren igen?
Efter det skal jeg reboote computeren, efter det starter den og der kommer en blå skærm med skrift (varer 0,5 sekunder) så jeg kan ikke nå at se hvad der står.
Så kan jeg vælge at starte den op i forskellige tilstande, men det samme sker ligegyldig hvilken jeg vælger.
Har denne driver på CD, men hvordan får jeg installeret den igen så jeg kan bruge computeren igen?

-
PinK^^ShadoW
- Geografisk sted: langt væk
ta' hardisken ud. smide den over i en anden computer(husk at sætte den som slave) og så ligge den over på den måde.. dette bliver nok lidt svært hvis det er en bærbar du har...
men hun elskede ham, selv når han kom hjem med læbestift på den skjorte hun havde strøget tidligere på dagen.
- Kasper Spez
- Kasper Spez
-
PinK^^ShadoW
- Geografisk sted: langt væk
Re: Kan ikke starte computer
Min computer har også det program der til raid... men min harddisk understøtter det ikke.. så jeg slettede det bare, så det sker der ikke noget ved.naRf skrev:Nu har jeg været så dum at afinstallere en driver, som jeg hedder VIA SATA RAID.
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Recovery er pr. definition noget lurt!naRf skrev:Ja, det er en bærbar. Så det er nok lidt svært ja...
Har Windows revovery CD hvis jeg kunne bruge den til noget? Men er ikke interesseret i at miste mine dataer.
Men i dette tilfælde er det måske din eneste redning.
Og det er ikke alle recovery systemer der sletter data..
Måske der er flere muligheder i den recovery - måske kan den reparere dit setup, uden at slette noget?
Det er muligt du skal geninstallere programmer maskinen ikke er født med.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Suk.
Ok - først og fremmest.
Er der mere end én harddisk i din computer?
Den driver du har afinstalleret er en chipset-driver, der blandt andet styrer dine com-porte og (hvis der er det i din bærbare) raid-controlleren.
Problemet med raid er, hvis du fjerner "styre-systemet" til det, så får du aldrig fat i din data igen.
Hvis du har kørt RAID1 eller lignende sikkerhedskopiering-setup, så har du en lille mulighed for at redde det.
Hvad er det med folk og pille ved ting uden at læse, hvad det er først?
PS! Hardware er jo ikke anderledes bare fordi det ligger i en bærbar. Det er ofte bare fysisk optimeret til at veje mindre, optage mindre plads og kunne rystes lidt mere - og derfor (når vi nu allerede har fået slået fast at det er en SATA disk) kan du også sætte harddisken(e) til en stationær maskine, hvis der er en eller flere SATA-controllere i den.
Ok - først og fremmest.
Er der mere end én harddisk i din computer?
Den driver du har afinstalleret er en chipset-driver, der blandt andet styrer dine com-porte og (hvis der er det i din bærbare) raid-controlleren.
Problemet med raid er, hvis du fjerner "styre-systemet" til det, så får du aldrig fat i din data igen.
Hvis du har kørt RAID1 eller lignende sikkerhedskopiering-setup, så har du en lille mulighed for at redde det.
Hvad er det med folk og pille ved ting uden at læse, hvad det er først?
PS! Hardware er jo ikke anderledes bare fordi det ligger i en bærbar. Det er ofte bare fysisk optimeret til at veje mindre, optage mindre plads og kunne rystes lidt mere - og derfor (når vi nu allerede har fået slået fast at det er en SATA disk) kan du også sætte harddisken(e) til en stationær maskine, hvis der er en eller flere SATA-controllere i den.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
En tilføjelse. Jeg ved ikke lige, hvordan du redder data fra et raid-setup, men det kan blive svært da dataen er fordelt over 2 eller flere diske.
Derudover så kan jeg sige, hvis du skal have den til at fungere og ikke har noget imod at miste dataen på diske, så smidt den over i et andet system, formater med et hvilket som helst formateringsprogram og tag den tilbage til din bærbare.
Hvis det stadig kikser, så flash BIOSen eller reset CMOS.
Derudover så kan jeg sige, hvis du skal have den til at fungere og ikke har noget imod at miste dataen på diske, så smidt den over i et andet system, formater med et hvilket som helst formateringsprogram og tag den tilbage til din bærbare.
Hvis det stadig kikser, så flash BIOSen eller reset CMOS.
Hvilken manden jo tydeligt er i stand til...dwr skrev:... så flash BIOSen eller reset CMOS.
For at smide din 2.5'' bærbar harddisk over i en stationær, skal du bruge "box" (Lagrings Kabinet) så den kan komme på via USB eller lign - da den ikke bare kan smides i.
De koster normalt et sted mellem 100-300 kroner.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
En 2.5" Sata disk fra en bærbar kan godt forbindes direkte til en Sata-controller på en stationær.
Hvis man ikke er god til hardware og pille for meget er en box dog nok det nemmeste - korrekt.
Og hvorfor skulle han ikke være istand til at resette CMOS? Det står hvordan man gør i manualen til hans computer/motherboard.
BIOS-flash er ret simpelt. Hent læg på medie, boot op på medie, flash, reboot.
Hvis man ikke er god til hardware og pille for meget er en box dog nok det nemmeste - korrekt.
Og hvorfor skulle han ikke være istand til at resette CMOS? Det står hvordan man gør i manualen til hans computer/motherboard.
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Jah, og til rigtig mange MB´s idag, kan man hente et lille tool på producentens hp, der i nogle tilfælde selv kan hente seneste BiOS fra prod., og installere/flashe den - mens spanden kører. Så bliver det ikke nemmeredwr skrev:En 2.5" Sata disk fra en bærbar kan godt forbindes direkte til en Sata-controller på en stationær.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .