Kan ikke starte computer

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
naRf

Kan ikke starte computer

Indlæg af naRf »

Nu har jeg været så dum at afinstallere en driver, som jeg hedder VIA SATA RAID.

Efter det skal jeg reboote computeren, efter det starter den og der kommer en blå skærm med skrift (varer 0,5 sekunder) så jeg kan ikke nå at se hvad der står.

Så kan jeg vælge at starte den op i forskellige tilstande, men det samme sker ligegyldig hvilken jeg vælger.

Har denne driver på CD, men hvordan får jeg installeret den igen så jeg kan bruge computeren igen?
Billede
Down1
Geografisk sted: nah.nah.cant.find.me
Kontakt:

Indlæg af Down1 »

Det ser ud til du har gang i noget raid..Kan du ikke prøve at pille lidt ved dine hds?
ICQ: 122?70?11 [url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]

"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
PinK^^ShadoW
Geografisk sted: langt væk

Indlæg af PinK^^ShadoW »

ta' hardisken ud. smide den over i en anden computer(husk at sætte den som slave) og så ligge den over på den måde.. dette bliver nok lidt svært hvis det er en bærbar du har...
men hun elskede ham, selv når han kom hjem med læbestift på den skjorte hun havde strøget tidligere på dagen.

- Kasper Spez
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

ved ikke hvor meget det vil hjælpe dig men i navnet VIA SATA RAID kan jeg fortælle dig at SATA er et stik din harddisk køre med.. så kan du jo tænke hvad der er sket hvis du har slettet adgang til det. (: prøv som pink shadow siger, ellers må du formatere..
naRf

Indlæg af naRf »

Ja, det er en bærbar. Så det er nok lidt svært ja...

Har Windows revovery CD hvis jeg kunne bruge den til noget? Men er ikke interesseret i at miste mine dataer.
Billede
PinK^^ShadoW
Geografisk sted: langt væk

Indlæg af PinK^^ShadoW »

hvis din computer slet ikke kan starte tror jeg kun du kan formatere!
hvorfor er det også lige man sletter drivers? :D
men hun elskede ham, selv når han kom hjem med læbestift på den skjorte hun havde strøget tidligere på dagen.

- Kasper Spez
Brugeravatar
Cubefyr
Chart Attack VIP

Re: Kan ikke starte computer

Indlæg af Cubefyr »

naRf skrev:Nu har jeg været så dum at afinstallere en driver, som jeg hedder VIA SATA RAID.

Efter det skal jeg reboote computeren, efter det starter den og der kommer en blå skærm med skrift (varer 0,5 sekunder) så jeg kan ikke nå at se hvad der står.

Så kan jeg vælge at starte den op i forskellige tilstande, men det samme sker ligegyldig hvilken jeg vælger.

Har denne driver på CD, men hvordan får jeg installeret den igen så jeg kan bruge computeren igen?
Min computer har også det program der til raid... men min harddisk understøtter det ikke.. så jeg slettede det bare, så det sker der ikke noget ved.
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

naRf skrev:Ja, det er en bærbar. Så det er nok lidt svært ja...

Har Windows revovery CD hvis jeg kunne bruge den til noget? Men er ikke interesseret i at miste mine dataer.
Recovery er pr. definition noget lurt!
Men i dette tilfælde er det måske din eneste redning.
Og det er ikke alle recovery systemer der sletter data..
Måske der er flere muligheder i den recovery - måske kan den reparere dit setup, uden at slette noget?
Det er muligt du skal geninstallere programmer maskinen ikke er født med.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Brugeravatar
Lanz3
Geografisk sted: Here, where else?

Indlæg af Lanz3 »

prøv eksperten.dk
Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away.
naRf

Indlæg af naRf »

PinK^^ShadoW skrev:ta' hardisken ud. smide den over i en anden computer(husk at sætte den som slave) og så ligge den over på den måde.. dette bliver nok lidt svært hvis det er en bærbar du har...
Passer en harddisk fra en bærbar, til en normal PC?
Billede
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Suk.
Ok - først og fremmest.
Er der mere end én harddisk i din computer?
Den driver du har afinstalleret er en chipset-driver, der blandt andet styrer dine com-porte og (hvis der er det i din bærbare) raid-controlleren.

Problemet med raid er, hvis du fjerner "styre-systemet" til det, så får du aldrig fat i din data igen.

Hvis du har kørt RAID1 eller lignende sikkerhedskopiering-setup, så har du en lille mulighed for at redde det.

Hvad er det med folk og pille ved ting uden at læse, hvad det er først?

PS! Hardware er jo ikke anderledes bare fordi det ligger i en bærbar. Det er ofte bare fysisk optimeret til at veje mindre, optage mindre plads og kunne rystes lidt mere - og derfor (når vi nu allerede har fået slået fast at det er en SATA disk) kan du også sætte harddisken(e) til en stationær maskine, hvis der er en eller flere SATA-controllere i den.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

En tilføjelse. Jeg ved ikke lige, hvordan du redder data fra et raid-setup, men det kan blive svært da dataen er fordelt over 2 eller flere diske.
Derudover så kan jeg sige, hvis du skal have den til at fungere og ikke har noget imod at miste dataen på diske, så smidt den over i et andet system, formater med et hvilket som helst formateringsprogram og tag den tilbage til din bærbare.
Hvis det stadig kikser, så flash BIOSen eller reset CMOS.
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

dwr skrev:... så flash BIOSen eller reset CMOS.
Hvilken manden jo tydeligt er i stand til... :roll:

For at smide din 2.5'' bærbar harddisk over i en stationær, skal du bruge "box" (Lagrings Kabinet) så den kan komme på via USB eller lign - da den ikke bare kan smides i.

De koster normalt et sted mellem 100-300 kroner.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Ace
[Ltd edition]
Geografisk sted: Life is like a dick, when tings get hard, FUCK it!

Indlæg af Ace »

Maunus skrev:i navnet VIA SATA RAID kan jeg fortælle dig at SATA er et stik din harddisk køre med..
Spændende info, kan du fortælle mere ?
Billede
In this house we obey the law of thermodynamics - Homer Simpson
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

En 2.5" Sata disk fra en bærbar kan godt forbindes direkte til en Sata-controller på en stationær.
Hvis man ikke er god til hardware og pille for meget er en box dog nok det nemmeste - korrekt.

Og hvorfor skulle han ikke være istand til at resette CMOS? Det står hvordan man gør i manualen til hans computer/motherboard.

BIOS-flash er ret simpelt. Hent læg på medie, boot op på medie, flash, reboot.
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

dwr skrev:En 2.5" Sata disk fra en bærbar kan godt forbindes direkte til en Sata-controller på en stationær.
Hvis man ikke er god til hardware og pille for meget er en box dog nok det nemmeste - korrekt.

Og hvorfor skulle han ikke være istand til at resette CMOS? Det står hvordan man gør i manualen til hans computer/motherboard.

BIOS-flash er ret simpelt. Hent læg på medie, boot op på medie, flash, reboot.
Jah, og til rigtig mange MB´s idag, kan man hente et lille tool på producentens hp, der i nogle tilfælde selv kan hente seneste BiOS fra prod., og installere/flashe den - mens spanden kører. Så bliver det ikke nemmere ;)
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
naRf

Indlæg af naRf »

Tak for hjælpen alle sammen.

Det endte med at jeg smed den over på en stationær og hev nogle filer over - som jeg ville gemme. Og derefter geninstallerede jeg Windows.
Billede
Ace
[Ltd edition]
Geografisk sted: Life is like a dick, when tings get hard, FUCK it!

Indlæg af Ace »

Clever boy.

Af samme grund bør man aldrig have noget liggende på C drevet som man ikke kan tåle at midste.
Billede
In this house we obey the law of thermodynamics - Homer Simpson
Besvar