Søger god printer

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
DJ LAU

Søger god printer

Indlæg af DJ LAU »

Hej, min mor vil gerne have en printer til at printe fotos med, den skal ikke være alt for dyr, hverken i indkøb eller i brug (blæk). Personligt har jeg en Canon Pixma IP5000, som jeg er meget glad for. Men Canons nye serier skal have chip, og da jeg fremover ikke er særlig meget hjemme, og derfor ikke kan skifte patroner i printeren er det måske for bøvlet at bruge "ikke-originalt" blæk?

Vil gerne høre nogle bud på en god printer, og også om det er svært at skifte chip i en blækpatron til Canon.
Hoopstar

Indlæg af Hoopstar »

chip? det har jeg ik lige hørt om før.. hvad er det?
Ace
[Ltd edition]
Geografisk sted: Life is like a dick, when tings get hard, FUCK it!

Indlæg af Ace »

Der sidder en lille chip på hver printerpatron som bestemmer hvor mange prints du må lave. Hvis man laver refill skal den resettes på en eller anden måde.

Det fungerer således, at hvis du har sat en ny patron i din printer er der en bestemt mængde sider den kan printes inden den skal skiftes. Så om du skriver en linie tekst med blå, eller printer en hel side med blå, tæller det stadigvæk for én side. Så typisk er sådan en tom patron fra HP kun halvt tom, de har bare sat en begrænsning på så du ikke kan bruge den mere.

Så når du printer, så skal du ikke være genert for at bruge en masse farve. Det tæller det samme i sidste ende.

Hvis du kigger på en laser print patron sidder den på ydersiden, så den er nem at skifte ud når den kommer retur i genbrugssystemet. Efter hvad han så skriver ovenover vil jeg gå udfra man selv kan skifte denne med en cracked chip.
Billede
In this house we obey the law of thermodynamics - Homer Simpson
Zivago

Re: Søger god printer

Indlæg af Zivago »

DJ LAU skrev:Hej, min mor vil gerne have en printer til at printe fotos med, den skal ikke være alt for dyr, hverken i indkøb eller i brug (blæk). Personligt har jeg en Canon Pixma IP5000, som jeg er meget glad for. Men Canons nye serier skal have chip, og da jeg fremover ikke er særlig meget hjemme, og derfor ikke kan skifte patroner i printeren er det måske for bøvlet at bruge "ikke-originalt" blæk?

Vil gerne høre nogle bud på en god printer, og også om det er svært at skifte chip i en blækpatron til Canon.
Man skal ikke skifte chippen. Men bare resette den.
Du skal købe en chip resetter.

Men jeg vil nu fraråde at bruge uoriginalt blæk.
Kvaliteten er ikke det samme. Jeg har en gang prøvet uoriginalt blæk til en HP printer, og udskriftskvaliteten var mildest talt ringe. Især ved foto. De billeder var utrolig dårlige.
Det er der ogå flere tests der har vist.

Men kan man leve med en ringere kvalitet, og at al garanti på ens printer bortfalder. Ja - så kan man da godt bruge uoriginal blæk.

Jeg og et par stykker af mine venner, har dårlige erferinger med uoriginal blæk. Men der er da nok andre, som har positive oplevelser.
Hoopstar skrev:chip? det har jeg ik lige hørt om før.. hvad er det?
De fleste printerpatroner er idag beskyttet mod at kunne genopfyldes. Så skal man resette patronen, for at den kan udskrive igen. Der er nemlig fra producentens side, sat en begrænsning på hvor mange sider du kan udskrive. Det er ikke unormalt, at patronerne kun bliver halvt tømt, før du får at vide de skal udskiftes.
Køber du f.eks en ny printer, følger der nogle nye patroner med - som er sat til - kun at kunne udskrive det halve af hvad en ny patron kan. Hvis du resette sådan en - kan du forsætte med at udskrive, til patronen faktisk er tømt.
På nogle laser patroner - sidder der en plast dims i siden på patronen, som mangler på de patroner der følger med en ny printer. Når den mangler, så kan du kun tømme patronen halvt. Men sådan en dims kan du købe løs, eller tage fra en anden patron.

Zivago
Hoopstar

Indlæg af Hoopstar »

aha.. der kan man bare se
Brugeravatar
DJ LAU

Indlæg af DJ LAU »

Er det ikke kun til epson man resetter?
Zivago

Indlæg af Zivago »

DJ LAU skrev:Er det ikke kun til epson man resetter?
Nej. Der er flere fabrikater der skal resettes.
F.eks Canon. Prøv engang at kigge på http://www.fixyourownprinter.com/forums/inkjet/15284 eller http://www.printersiam.com/data/Canon%2 ... edures.htm eller f.eks HP
http://www.inktec-uk.co.uk/57_58_reset.htm

Den patron der fulgte med min Brother laser printer, kunne kun udskrive halvt så mange sider, som en normal patron. Der manglede en plastdims på den. Da jeg tog dimsen fra en anden patron, kunne jeg udskrive et par tusinde sider mere.
Se på http://www.rechargeast.com/alpha/forum/BrotherTN350.pdf

Så - der er mange fabrikater der kan resettes.

Zivago
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Zivago skrev: Men kan man leve med en ringere kvalitet, og at al garanti på ens printer bortfalder. Ja - så kan man da godt bruge uoriginal blæk.
Såfremt defekten kan relateres til en genopfyldt blækpatron.
I'm the scene since 1992! and don't f**k with the Elite ^^
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Cokeline skrev:
Zivago skrev: Men kan man leve med en ringere kvalitet, og at al garanti på ens printer bortfalder. Ja - så kan man da godt bruge uoriginal blæk.
Såfremt defekten kan relateres til en genopfyldt blækpatron.
Korrekt, men det tager ikke et laboratorie mange sekunder at fastslå om blækresterne i din printer er fabrikantens, eller kopistens - hvis de af én eller anden grund bare ikke vil erstatte din printer ;)
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
overlord
Geografisk sted: DK

Indlæg af overlord »

Ace skrev: Så når du printer, så skal du ikke være genert for at bruge en masse farve. Det tæller det samme i sidste ende.
A hva, så hvis man printer eksempelvis 200 sider med en rød prik i midten og intet andet, så kan man ikke printe mere? Ved du om det også gælder ved min Pixma MP600?
TheJackal
Chart Attack VIP
Geografisk sted: FestJylland
Kontakt:

Indlæg af TheJackal »

DJ LAU:

For lige at vende tilbage til topic.. :)

Hvilken slags fotos skal den hovedsagligt bruges til..? Jeg ved godt at det er svært at sige på forhånd, men grunden til at jeg spørger er:

EPSON STYLUS PHOTO er kendt for at lave knaldgode printere til sort/hvid fotos.. Mange professionelle fotografer skyder deres s/h-portrætter ud på printere fra denne serie.

Disse printere er så til gengæld ikke altid de bedste til at klare udskrifter af farvefotos.. Istedet anbefales Canons topmodeller fra PIXMA serien..

Så hvis du fx ved at du (din mor) hovedsagligt skal printe feriebilleder og andre "alm." farvebilleder så vil jeg anbefale Canon, men er din mor bad ass fotograf og skyder sort/hvid fotos ud på stribe, så vil jeg helt klart anbefale Epson... :D

Håber det kan bruges.. :)
| Somewhere deep inside me, I found, the child I used to be |
Ace
[Ltd edition]
Geografisk sted: Life is like a dick, when tings get hard, FUCK it!

Indlæg af Ace »

overlord skrev:
Ace skrev: Så når du printer, så skal du ikke være genert for at bruge en masse farve. Det tæller det samme i sidste ende.
A hva, så hvis man printer eksempelvis 200 sider med en rød prik i midten og intet andet, så kan man ikke printe mere?
Principelt nej.

Det kommer lidt an på hvilken printer det er. Jo billigere printer jo større er chancen for at det er lavet sådan.
Jo dyere printer (5-20.000 kroners klassen og mere) bliver det mindre og mindre sandt jo længere du kommer op i pris.

Så tjener de på printpatronerne istedet for printeren.

Min printer kostede omkring 2500 spir mener jeg (hp laserjet 2550L)
Når den skal fyldes op igen, koster det faktisk mere end som jeg gav for printeren. Men de patroner som sad i, rakte ikke ret langt.

Det er jo ikke fordi de laver 2 forskellige produktions linier, hvor de kun fylder halvdelen af patronerne halvt op. Man kan faktisk købe patroner med to forskellige antal sider i, en til stort forbrug og en til lille. Samme patron, forskellig chip ;)

Hvis det nu var at chipen ikke spillede ind, så ville det nok ha hjulpet at ryste patronen lidt den dag da jeg var løbet tør for blå, og lige manglede éen fuckin side. Men nix, ingen hjælp at hente.
Hvis du tænker på en kopimaskine eller noget andet der brugte farve i gamle dage, så kunne man ALTID lige ryste patronen og klemme en 5-10 sider mere ud af den.
Billede
In this house we obey the law of thermodynamics - Homer Simpson
Brugeravatar
DJ LAU

Indlæg af DJ LAU »

TheJackal skrev:DJ LAU:

For lige at vende tilbage til topic.. :)

Hvilken slags fotos skal den hovedsagligt bruges til..? Jeg ved godt at det er svært at sige på forhånd, men grunden til at jeg spørger er:

EPSON STYLUS PHOTO er kendt for at lave knaldgode printere til sort/hvid fotos.. Mange professionelle fotografer skyder deres s/h-portrætter ud på printere fra denne serie.

Disse printere er så til gengæld ikke altid de bedste til at klare udskrifter af farvefotos.. Istedet anbefales Canons topmodeller fra PIXMA serien..

Så hvis du fx ved at du (din mor) hovedsagligt skal printe feriebilleder og andre "alm." farvebilleder så vil jeg anbefale Canon, men er din mor bad ass fotograf og skyder sort/hvid fotos ud på stribe, så vil jeg helt klart anbefale Epson... :D

Håber det kan bruges.. :)
Tak, det bliver nok en Canon så, har også selv en canon i Pixma serien som jeg som sagt er rigtig glad for.
Tror i øvrigt ikke at man kan bruge en chipressetter på Canons Pixmaserie, da man sagtens kan flytte chippen, uden at resette den, over på en anden patron, og printe med den, den kan bare ikke måle hvor meget blæk patronen har tilbage. Ved godt at kompatibelt blæk ikke giver samme udskriftskvallitet som de originale patroner, men tror ikke min mor er interesseret i at betale over 350 kr, når printeren skal fyldes, hvis man kan få det til 75,-. Så igen spørger jeg, er det svært at flytte chippen på patronerne?
Brugeravatar
UnitedPublic
Geografisk sted: Cirkusbygningen i KBH!!

Indlæg af UnitedPublic »

Nej det er ikke svært at flytte chippen på en Pixma.

Til gengæld kan jeg forsikre dig om at det ikke holder i længden. Efter 1 uoriginal patron ville chippen ikke mere (har en MP 600).

Jeg har igen købt originale patroner og det spiller max.
Billede
_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
Brugeravatar
DJ LAU

Indlæg af DJ LAU »

Skod nok, er nu glad for min Pixma IP5000, nogen der ved om der stadig bliver lavet printere i Pixmaserien, der ikke bruger chip?
Besvar