HJÆLP hurtigt :)
Redaktør: Moderators
HJÆLP hurtigt :)
jeg står og skal brænde en cd, og nu blev jeg i tvivl om, hvilken type filer et ganske almindeligt stereo-anlæg er mest glad for at spille..
noget der kan hjælpe mig rigtig rigtig hurtigt? =)
noget der kan hjælpe mig rigtig rigtig hurtigt? =)
Du skal ikke vælge nogle af dem, kun hvis du ved dit anlæg kan afspille f.eks. mp3-filer. Som Sig-Mund siger, så skal du vælge at lave en lyd-CD eller audio. Sådan der ikke kan være f.eks. 200 sange, men kun omkring 20.mazsii skrev:okay audio..
er ikke så langt inde i at brænde cd'er..
jeg mener enten: mp3, wav, wma osv

media player kan gøre det for dig.. 
hvis du indsætter en alm brænd bar cd, så kan du bare drag and drop dine mp3'er dertil på media players liste, så kan du se hvor meget spille tid der er tilbage.. Og så kan du pågynde brænding når du har fyldt cd'en..
og så konvertere den selv filerne om så de kan afspilles på alm anlæg uden mp3 understøttelse..
hvis du indsætter en alm brænd bar cd, så kan du bare drag and drop dine mp3'er dertil på media players liste, så kan du se hvor meget spille tid der er tilbage.. Og så kan du pågynde brænding når du har fyldt cd'en..
I praksis vil jeg tro bitraten bibeholdes ligegyldigt om den varierer eller er konstant. For at brænde som almindelig lyd-cd tror jeg mp3-filerne konverteres on-the-fly til .wav eller noget tilsvarende, hvilket vil svare til en rigtig, rigtig høj konstant bitrate. Dog bliver kvaliteten jo aldrig højere end kildematerialet, hvorfor jeg vil mene at den lyd, der kommer ud af dine højttalere vil afspejle den bitrate kildematerialet har, om det så er VBR eller CBR. Så vidt jeg har forstået det fungerer VBR jo også sådan, at bitraten er høj, hvor lyden retfærdiggør det, og lav, hvor en høj bitrate ikke er nødvendig (f.eks. ved stilhed før, efter eller i et nummer eller ved en passage, hvor lyden ikke spænder over et stort/krævende frekvensområde.
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Nå men så kan jeg da bidrage med lidt info her;
En normal audio CD, har et wave format med en kvalitet defineret som 16 bit stereo, med en samplerate på 44.1 khz.
Som niller ganske rigtigt er inde på, så konverteres - eller udpakkes - mp3 filerne on-the-fly (idag er det i hvertfald almindeligt), til det wave format der bruges på CD´erne.
Man kan også sætte de fleste brænder programmer til at cahe filerne, så de bliver pakket ud i et temp dir, og bliver der, indtil brændingen er afsluttet.
Det er specielt ved ældre maskiner det er til gavn, hvis ikke de kan klare at pakke filerne ud, i samme tempo som de brændes på skiven (godt der er noget der hedder BURN PROOF!)
Og som der også bliver nævnt, kan en sådan CD aldrig få bedre lyd end kilde materialet. Så selvom betingelserne er tilstede for en kanon lyd, så bliver det aldrig bedre end det medie man har som udgangspunkt.
Man får jo heller ikke nødvendigvis skarpe billeder, bare fordi det digitale kamera har en opløsning på 10 mpixels. Hvis kameraet ´ser´ igennem en Cola flaske-bund, så bliver billedet derefter - dog med en rigtig fin opløsning.
Håber det gav et billede af sagen
En normal audio CD, har et wave format med en kvalitet defineret som 16 bit stereo, med en samplerate på 44.1 khz.
Som niller ganske rigtigt er inde på, så konverteres - eller udpakkes - mp3 filerne on-the-fly (idag er det i hvertfald almindeligt), til det wave format der bruges på CD´erne.
Man kan også sætte de fleste brænder programmer til at cahe filerne, så de bliver pakket ud i et temp dir, og bliver der, indtil brændingen er afsluttet.
Det er specielt ved ældre maskiner det er til gavn, hvis ikke de kan klare at pakke filerne ud, i samme tempo som de brændes på skiven (godt der er noget der hedder BURN PROOF!)
Og som der også bliver nævnt, kan en sådan CD aldrig få bedre lyd end kilde materialet. Så selvom betingelserne er tilstede for en kanon lyd, så bliver det aldrig bedre end det medie man har som udgangspunkt.
Man får jo heller ikke nødvendigvis skarpe billeder, bare fordi det digitale kamera har en opløsning på 10 mpixels. Hvis kameraet ´ser´ igennem en Cola flaske-bund, så bliver billedet derefter - dog med en rigtig fin opløsning.
Håber det gav et billede af sagen
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Jeps
Intet spild dér - kun den anden vej, når du går fra CD til mp3.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .