Jamen en printer kan ikke printe alle de farver du kan få med RGB, så du kan nemt blive overrasket over at have valgt en fed farve i RGB og når den så bliver printet ud, er det en helt anden. Så vil anbefale at køre i CMYK hele vejen igennem, for at få de farver du vil have.FrZ skrev:Det er så noget jeg ikke forstår - i min verden kan alle farver kodes fra RGB til CMYK uden tab (da det blot er en kode). Derfor kan det vel ikke blive bedre af at blive trykt i CMYK.David skrev:http://yakuza-mab.com/ps.jpg - Der hvor der står resolution: 72.
Til print skal du vist have den op på mindst 150 resolution. ( Og så bruge CMYK som farver, hvis det skal være helt tip-top)
Derimod er der noget med renhed af farver i forhold til printer kvalitet, men det er jeg ikke dybere inde i.
cover templates til Photoshop..
Redaktør: Moderators
CMYK er et format som bruger 4 farvekanaler istedet for 3, som RGB bruger.
Cyan Magenta Yellow Key (Black). Hvor RGB bruger Red Green Blue.
CMYK bruges til tryk ja, men det er beregnet til trykmaskiner som du nok ikke selv har stående derhjemme. Når du printer til almindelig 80g papir eller lignende gør det ingen forskel om du bruger CMYK eller RGB, da din printer nok alligevel ikke kan gengive farven 100% korrekt.
Kort sagt. Brug RGB, da du alligevel ikke opnår den store forskel.
96 PPI(Pixels per Inch) er mere eller mindre den nye standard inde for skærmopløsning, selvom photoshop stadig angiver 72
150 PPI til avistryk, halftone system.
250 PPI til feriebilleder
300 PPI til reklametryk
Alt over 300 kan øjet ikke rigtig opfatte. Ikke mærkbart ihvertfald.
Jeg ville råde dig til at holde dig på de 100 PPI og arbejde i RGB mode. Går ikke ud fra du har tænkt dig at det skal bruges i større sammenhæng.
God fornøjelse.
- Jacob
Cyan Magenta Yellow Key (Black). Hvor RGB bruger Red Green Blue.
CMYK bruges til tryk ja, men det er beregnet til trykmaskiner som du nok ikke selv har stående derhjemme. Når du printer til almindelig 80g papir eller lignende gør det ingen forskel om du bruger CMYK eller RGB, da din printer nok alligevel ikke kan gengive farven 100% korrekt.
Kort sagt. Brug RGB, da du alligevel ikke opnår den store forskel.
96 PPI(Pixels per Inch) er mere eller mindre den nye standard inde for skærmopløsning, selvom photoshop stadig angiver 72
150 PPI til avistryk, halftone system.
250 PPI til feriebilleder
300 PPI til reklametryk
Alt over 300 kan øjet ikke rigtig opfatte. Ikke mærkbart ihvertfald.
Jeg ville råde dig til at holde dig på de 100 PPI og arbejde i RGB mode. Går ikke ud fra du har tænkt dig at det skal bruges i større sammenhæng.
God fornøjelse.
- Jacob