Kan du lave et beregnings program for mig??

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Kan du lave et beregnings program for mig??

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp her.

Det drejer sig om min lille datter - Mille - der har en meget sjælden stofskifte sygdom, kaldet LCHAD.
På grund af den, skal hun overholde en meget stram diæt, hver dag, resten af livet.
Det indebærer at vi (mor og far) skal beregne kilojoule i ALT hvad hun spiser. Da hun ikke kan forbrænde fedt - ikke ret meget anyway - er hendes ´brændstof´ blodsukkeret.
Hvis man ved bare en lille smule om ernæring, vil man vide, at blosukkeret stiger voldsomt lige efter et måltid, og i løbet af få timer falder det igen til næsten = nul.
Derfor skal hun spise hver 3. time, døgnet rundt! Vel at bemærke, hvis hun altså spiser et helt måltid.
Hvis hun IKKE spiser det hele, skal vi lave nye beregninger på, hvad hun har fået af energi, og beregne hvornår hun så skal spise igen.
Omvendt er det heller ikke pisse heldigt hvis hun får alt for meget energi, for sukker (blodsukker) i overskud, omdannes til fedt, som hun jo altså ikke kan forbrænde.
Selvsagt en masse regnestykker i løbet af dagen.

Hvis hun altid fik det samme at spise, var det ikke så problematisk.
Men som alle andre, skal hun have varieret kost, som så igen varierer i energi indhold.
Her kommer I ind i billedet;

Jeg søger en der kan lave et beregnings program, som ud fra nogle tabeller over forskellige fødevarers energi indhold, kan lave en beregning af hvor mange kilojoule et givent måltid indeholder pr. gram.
Altså skal man kunne putte flere ingredienser, i forskellig mængde, over i ´gryden´ og få et samlet resultat i kilojoule.
Det der var min snedige plan her er, at hvis dette kan lade sig gøre, så vil man hurtigt kunne sige hvor meget hun fik indenbords (eller hun IKKE fik), og dermed hurtigt - uden en masse bøvl og beregning,
fastslå hvornår hun skal spise igen.

Jeg ved der er flere forældre derude der har de samme kvaler med diæt beregning, så det kunne godt gå hen og blive en success.
Jeg er også villig til at betale hvad vi nu kan blive enige om, for at få et sådant værktøj.

Hvis du mener det er en opgave for dig, så hold dig endeligt ikke tilbage.
Vi er ved at gå i selvsving af alt det regneri!

Jeg har adgang til en fødevare databank, hvor alle relevante info kan trækkes fra.

Håber på hjælp i en fart :notworthy:

Plysser
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Jeg er ret sikker på at jeg har sådan noget i et gammelt vægttabs program. Kan bare ikke helt huske det.... eller hvad det hedder og dermed finde det i min database. Men jeg er ret sikker på det er tilgængeligt. Skal nok vende tilbage i morgen engang :)

(Hvis det stadig er interessant der)

Jeg har en gammel version af den her
http://www.bioexsystems.com/NutritionMaker.htm

Men jeg mener også jeg har noget dansk.... :?: :?:
Brugeravatar
Plys - det nye kuld

aroxdk skrev:Jeg er ret sikker på at jeg har sådan noget i et gammelt vægttabs program. Kan bare ikke helt huske det.... eller hvad det hedder og dermed finde det i min database. Men jeg er ret sikker på det er tilgængeligt. Skal nok vende tilbage i morgen engang :)

Ja ja - det ligner noget :D

Henter lige demoen ned, og ser på det.
Der ligger jo nok en masse data i den i forvejen, så jeg skulle gerne kunne fodre den med info selv, om de ting hun spiser...
Hvis du har den på dansk også, ville det være top lækkert!

Om det er interressant imorgen???
Det er det resten af hendes - forhåbentligt - meget lange liv ;)

Tak indtil videre :!:
Zivago

Indlæg af Zivago »

Sådan et system eksisterer på nettet.
lidt. http://www.lidtfedt.dk/egenopskrift.php

Der kan du indtaste en opskrift - med ingredienser - og få at vide, hvor mange kj/kcal der er.

Der ligger en meget stor database med ingredienser / fødevarer bag ved.
Det er gratis.

Skulle der mod forventning mangle ingrendienser - så kan du selv ind taste dem i databasen. Men det kræer godt nok, at du er registreret. (Det er dog gratis).

Vil du have et program som ikke er afhængig af internettet - så kan prøv det der ligger på: http://www.allnatural.dk/visdata.asp?ID=240
GRATIS :-)
Det burde uden problem kunne klare opgaven.
Jeg har lige leget lidt med det. Deet er mneget bruger venligt, og nem at arbejde med.

Men ellers er det nu ikke svært, at lave et regneark - som kan lave udregningen - og slå "standard data" op i en tabel.

Zivago
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Zivago skrev:Sådan et system eksisterer på nettet.
lidt. http://www.lidtfedt.dk/egenopskrift.php

Der kan du indtaste en opskrift - med ingredienser - og få at vide, hvor mange kj/kcal der er.

Der ligger en meget stor database med ingredienser / fødevarer bag ved.
Det er gratis.

Skulle der mod forventning mangle ingrendienser - så kan du selv ind taste dem i databasen. Men det kræer godt nok, at du er registreret. (Det er dog gratis).

Vil du have et program som ikke er afhængig af internettet - så kan prøv det der ligger på: http://www.allnatural.dk/visdata.asp?ID=240
GRATIS :-)
Det burde uden problem kunne klare opgaven.
Jeg har lige leget lidt med det. Deet er mneget bruger venligt, og nem at arbejde med.

Men ellers er det nu ikke svært, at lave et regneark - som kan lave udregningen - og slå "standard data" op i en tabel.

Zivago
Hvis man har adgang til en database med alle ingredienser, så er det jo bare at lave et excel ark, der lave nogen sql forspørgsler :)
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

jeg ved ikke, om du allerede ved det her (det vil jeg næsten gå ud fra du gør, men i tilfælde af at du ikke gør), men det er en god idé at sætte sig ind i det glykæmiske index - altså hurtigt- og langsomtvirkende kulhydrater, simple og komplekse om man vil. Du nævner selv at blodsukkeret stiger VOLDSOMT efter et måltid for derefter at blive = 0 igen efter nogle timer, dette er nu ikke helt sandt, hvis man spiser kulhydrater med et lavt glykæmisk index. Dette vil bevirke, at blodsukkeret stiger langsomt og på samme vis falder igen langsomt.

Det lyder nærmest til, at man kan sammenligne diabeteskost med kosten til jeres datter, i hvert fald når det kommer til kulhydrater.
Bare et godt tip, og held og lykke - det lyder som en udfordring!
Billede
tinpot11

Indlæg af tinpot11 »

aroxdk skrev:Jeg er ret sikker på at jeg har sådan noget i et gammelt vægttabs program. Kan bare ikke helt huske det.... eller hvad det hedder og dermed finde det i min database. Men jeg er ret sikker på det er tilgængeligt. Skal nok vende tilbage i morgen engang :)

Har ikke lige mit login i denne PC, men programmet hedder Helsevagten
http://www.nutris.com/helsevagten/firstpage.asp

Ser om jeg kan finde det, når jeg kommer hjem :)

Blev i min høresnegl mindet om, at http://www.bestrong.dk/pages/download.html vist også er fint (og gratis) Der er dog en del fødevarer man nok selv skal taste ind :)
Brugeravatar
Plys - det nye kuld

Sunshine skrev:jeg ved ikke, om du allerede ved det her (det vil jeg næsten gå ud fra du gør, men i tilfælde af at du ikke gør), men det er en god idé at sætte sig ind i det glykæmiske index - altså hurtigt- og langsomtvirkende kulhydrater, simple og komplekse om man vil. Du nævner selv at blodsukkeret stiger VOLDSOMT efter et måltid for derefter at blive = 0 igen efter nogle timer, dette er nu ikke helt sandt, hvis man spiser kulhydrater med et lavt glykæmisk index. Dette vil bevirke, at blodsukkeret stiger langsomt og på samme vis falder igen langsomt.

Det lyder nærmest til, at man kan sammenligne diabeteskost med kosten til jeres datter, i hvert fald når det kommer til kulhydrater.
Bare et godt tip, og held og lykke - det lyder som en udfordring!
Du har helt ret, og vi er rimeligt med på hvad der helt præcist sker rent kemisk. Syntes bare det var lidt omfattende at pensle det helt ud - så det blev den korte og firkantede version :)
Vi giver hende i videst muligt omfang langvarige kulhydrater, især om aftenen, når hun skal i seng. På sigt vil det kunne give både hende, og os, 1 til 2 timers søvn mere - ad gangen.
Og ja, din paralel til diabetikere er ikke helt ved siden af, bortset fra, at hun gerne må få - eller rettere SKAL - have sukker.
Der er rigtig mange faktorer der spiller ind i hendes daglige kost, og langt det meste af det fedt vi andre går og putter i hovedet, må hun ikke få - ret præcist er det LCT, eller de langkædede fedtsyrer.
De udgør uheldigvis 95-97% af al den fedt vi indtager. Og her er det ligegyldigt om det er Mac D. mad, eller skummetmælk.
Hvis man sorterer de fødevarer fra som indeholder langkædet fedt, så er der egentligt kun et beskedent udvalg. Der findes så heldigvis en del diæt erstatninger, hvor man i laboratorie har udskftet de lange fedtsyrer med nogle mellemlange.

Lige lidt info: Vores krop nedbryder fedt i 3 etaper. Hertil bruges nogle enzymer. 1 enzym til at nedbryde langkædet fedt, 1 andet til mellemlangkædet, og 1 sidste til at hakke det mellemlange i bitte små stumper, der så igen kan omdannes til energi.
Milles handicap består i, at det enzym der starter kædereaktionen, ikke virker - eller ihvertfald virker meget begrænset.
Således kan hun i øjeblikket kun omdanne ca. 4 gram langkædet fedt til energi pr. døgn! Mellemlang og korte kæder er imidlertid ikke noget problem, så vi har altså sorteret mange fødevarer fra.
I vores lille regnemaskine kan vi proppe de ting ind som hun kan spise, og i ro og mag sammensætte hendes mad - ikke ud fra tabellen - men fra vores erfaring. Tabellen skal kun bruges som en hjælper, til at holde styr på hvor mange Kj hun har fået i det aktuelle måltid, og omvendt - hvor mange hun IKKE får, når hun ikke spiser op.
Det er ikke kun hjemme det vil gavne. Det vil f.eks. blive 1000 gange nemmere, at aflevere tøsen hos svigermor, sammen med en notebook, og hun så også ville kunne hitte rede i, hvad hun skal have, og rent faktisk spiser.

Puuh - lang smøre.

Zivago er jo en gammel computer haj, og han er gået igang med at skræddersy et exel doc, med dataene fra Fødevarestyrelsen.
Og Frz - du har ret - men jeg fatter hat af databaser :D
Og til tinpot11 - tak for dit input her, jeg kigger lige på det alligevel, man kan måske hente inspiration ;)
I det hele taget - tak fordi I gider bruge tid på det!!
Det ER en udfordring 8O :)
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Nu har jeg (endelig) uploaded de to programmer jeg har liggende. Tror måske ikke Bioex er det mest interessante her? Helsevagten (Active) er måske ok. CD'en er kopibeskyttet, og jeg kan ikke spille den fra en kopieret cd - kun emulator - Daemon Tools. Jeg prøvede lige at installere CD2 fra Daemon Tools, og der virkede programmet fint. Mener CD1 er en kontrol cd, men jeg synes ikke jeg har brug for den?? Dunno. Eller synes jeg programmet ser godt og simpelt ud, men ved ikke om der er tilstrækkeligt med fødevarer kodet ind i det, ellers kan man vist selv taste mere ind :)..
http://store.itsyourftp.com/~potter/
Brugeravatar
Plys - det nye kuld

Takker for indsatsen aroxdk - jeg kigger på det, og ser om det kan bruges :)
Whizler
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Whizler »

Her er også et program som bruges af Bodybuildere, det er et rigtig avanceret excel "program" med formler og det hele, og muligheder for selv at tilføje nye fødevarer.

Ting som sovs kan den selvfølgelig ikke regne ud direkte, så der skal i selv gå ud fra mængden af magarine, mel osv.

http://www.allnatural.dk/visdata.asp?id=243
Tjow :D
Zivago

Indlæg af Zivago »

Whizler skrev:Her er også et program som bruges af Bodybuildere, det er et rigtig avanceret excel "program" med formler og det hele, og muligheder for selv at tilføje nye fødevarer.

Ting som sovs kan den selvfølgelig ikke regne ud direkte, så der skal i selv gå ud fra mængden af magarine, mel osv.

http://www.allnatural.dk/visdata.asp?id=243
Det er da vist det samme program som Tinpot11 - henviste til på bestrong..... :wink:

Han har iøvrigt fået et regneark af mig, som jeg har "skræddersyet" til ham. Det fungerer ok - men der er plads til forbedringer. Der er ting som jeg vil have lavet om, og ékstra finesser som han gerne vil have. Jeg har bare ikke tiden til at opdatere regnearket pt.

Så bare kom med flere forslag - hvis i finder noget der muligvis kan bruges. Om ikke andet kan de forskellige programmer give os tips til, hvordan det er bedst at opbygge det ret specielle regneark han skal bruge, og som kan gøre livet meget meget nemmere for ham og hans familie.

Go´weekend.

Zivago
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Bare lige en hurtig indskyldelse; så håber jeg I deler jeres excelark på fora dedikeret til den stofskifte sygdom, så andre også kan få fornøjelsen af det. God weekend herfra :)
Zivago

Indlæg af Zivago »

FrZ skrev:Bare lige en hurtig indskyldelse; så håber jeg I deler jeres excelark på fora dedikeret til den stofskifte sygdom, så andre også kan få fornøjelsen af det. God weekend herfra :)
Det er også mit ønske, når det er som vi ønsker det :D

Zivago
Brugeravatar
Plys - det nye kuld

Ja, det var da planen :)

Jeg HAR luftet projektet på Rigs Hospitalet, og det var meget begejstrede.
Der er kun 6 med Mille´s handicap (ja, det er altså ikke en sygdom har vi fundet ud af ;)), men mage andre patienter med lignende defekter, og diabetikere, der kunne have glæde af det.

Så jo - det skal nok komme ud.
Brugeravatar
DJ LAU

Indlæg af DJ LAU »

Der findes et program på mit gamle gymnasium, der hed ankerhus kostprogram, fandt deres hjemmeside og det hedder vidst WinFood nu, det var rigtig godt og kunne lave tabeller og grafer og sådan, men så også lige at én licens koster 1000 kr, så det er jo noget af en investering. Men hvis din datter har et handikap, der gør det nødvendigt, kan du vel få et tilskud. Men ellers ved jeg at der findes regneark på nettet til den slags.
Zivago

Indlæg af Zivago »

Jeg har lige kigget lidt på omtalen af Winfood på nettet. Det ser ok ud - men såvidt jeg umiddelbart kan se, så kan det ikke opfylde behovet. Det ligner et normalt kostprogram, som har lidt ekstra funktioner. Men noget af programmets opbygning, kan jeg vist bruge.

En speciel ting ved det som Plys skal bruge, er at det ikke er nok at det kan udregne energi indholdet i opskriften/maden, men også beregne hvor meget energi hun har "spist", når hun ikke har spist op !.

Simplificeret:

De laver maden ud fra en opskrift de sætter sammen i programmet. Programmet regner ud, hvor mange kalorier der er i den portion de laver.
Når datteren så har spist, skal man veje det der er tilbage i tallerkenen og indtaste dette i programmet - hvorefter programmet melder tilbage hvor megen energi hun faktisk har fået.
Hendes menu bliver sammensat udfra hendes behov, som skal dække 3 timer. Når hun så ikke spiser op, skal de vide hvor meget hun har spist - for at kunne afgøre hvormeget hun skal spise igen - 3 timer senere, eller hvornår hun skal spise igen - for at få den energi hun faktisk SKAL have.
Altså:
1) menu = antal kj varer 3 timer
2) x antal gram af forskellige ingredienser indeholder x antal kj
3) disse tilsammen giver et antal gram, der gerne skal svare til en menu (kj)
4) vi ved hvad menuen vejer, og vejer den igen når hun er færdig med at spise
5) det der er er tilbage, vejer x antal gram/indeholder x antal kj

Disse tal holdt op mod menuen og 3 timer, bliver modregnet, så man får et nyt tidsrum, som hun er i underskud med - energimæssigt
Efter denne periode skal hun spise igen.

Ja - det er sku godt nok en sjælden sygdom. På verdensplan - omkring 100 personer - iflg. http://www.ssi.dk/sw6189.asp
(der er der også omtale af sygdommen).

Der eksisterer flere homepages og nyhedsgrupper - hvor folk med sygdommen omtaler problemer med styring af diæterne. Hvis man læser om sygdommen på siden jeg henviste til, så kan man se at det er livsvigtigt at diæterne overholdes. Så man må sige at der er brug for programmet.

Det regneark vi har nu, er anvendeligt - men det er stadig på alfa/beta stadie. Vi har dog en ret god tabel med masser af information om ca 1030 fødevarer / grund ingredienser - så grunddataene er i orden. Der er selvfølgelig mulighed for at tilføje data.

Zivago
Brugeravatar
Plys - det nye kuld

Ja, hun er - som de fleste forældre mener om deres egne - ´noget særligt´... men det passer sgu :D

Som du er inde på, så kan man tilføje flere fødevarer.
Jeg talte om på et tidspunkt, at vi skulle have de specielle MCT produkter med i databasen.
Det skal vi stadig, men der er kun et lille bitte problem; Det kan ikke købes her i DK!!!
Vi skal sandsynligvis have det fra Tyskland eller England.
Og indtil videre har vi ikke haft rigtig brug for de produkter endnu,
som f.eks. margarine, forskellige alternativer til mælkeprodukter, noget der minder om smøreost, og noget nutella lignende nødde creme.
Alt sammen noget uden langkædet fedt.
Og da vi ikke har noget af det, har vi heller ingen data på det.

Men Fruen vil faktisk gerne have en kolonne tilføjet til udregningen.
Hun vil gerne hvis den også kan holde styr på mængden af fedt i hvert produkt.
Mille har - trods alt - en lille bitte forbrænding af fedt.
Nu hvor hun er 14 mdr. ligger hendes forbrænding på 4 gram / døgn!
Ja drenge - tjek lige den pose chips der lige har ramt bugen indefra - hvor mange gram var der i dem??? ;) Man bliver skræmt i den her leg... hehe.

Det vender vi tilbage til. Når vi har modellen finpudset til kalorierne, må formularen kunne kopieres, og bruges til fedtberegningen også - synkront.
Besvar