Ferie i USA

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Ferie i USA

Indlæg af amh »

Kunne enormt godt tænke mig og komme til USA, både New York og Miami, Washington og de andre flotte byer der ovre, men hvad skal man tænke på før man rejser der over ? og hvad kan I anbefale dem af jer som har været i USA ? Nu tænker jeg både hvor man kunne bo, rejsen skulle gøres så billigt som muligt, både overnatning og flyrejse. Så på TV2's Momondo at man kunne komme afsted for godt og vel 2149 kr. tur retur, har bare hørt at en rejse der over er meget dyrere end små 2000 kr.

Så det jeg søger det er inputs til steder man kan bo, evt. seværdigheder, og ellers bare hvad I syntes man skulle opleve/ta' hen ?

Og alt sådan noget med visum indrejse tilladelse osv. hvad gør man med det så man er sikker på at komme ind i landet... Ville være surt og ankomme og blive smidt retur på det næste fly mod Cph. :)

Hvornår afrejsen skulle fastligge er endnu uvist da jeg stadigvæk bare leger med tanken om at komme der over.

På forhånd tak.
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Er du der over 90 dage, søg da visum - ellers kan du snildt bare hoppe på flyet.

Hav en addresse PARAT når du ankommer, de vil tjekke hvor du skal bo, og hvad du skal lave. De er meget nysgerrige, og man skal svare med rimelig overbevisning ellers kan man godt få lov at sidde lidt i deres bevaringscelle.

Ang. USA så kan du med god rimelighed se de fleste storbyer osv. på en 60 dage. Køb en bil og kør rundt (gjorde jeg i 02, hvor dollaren var VÆSENLIGT HØJERE! (omkring kurs 9)). Så det burde om ikke andet være muligt for en 40.000 (vores beløb - 3 gutter, i alt altså 120.000).

Endvidere er det monster billigt at bo på Motels derovre (i storbyerne dog på Hostels). Husk at kigge efter kupons på McDonalds og des lige. Der er meget at spare. 2 Q Beds kostede omkring 20 USD.

Benzin er billigt, og vejene er nemme. Ang. hvad du skal se, så køb en "rejsen går til". Men vigtigere så hvis du kender nogen forskellige steder, så giver de altid den bedste oplevelse.

Held og lykke - bare spørg ind hvis der er noget du vil vide.

Ps. køber du billetterne i god tid, så er de som regel langt billigere.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
amh
CAs dkbn-luder

Indlæg af amh »

Tak for det FrZ nu siger du 40.000 kr. Det er liiige over det jeg har tænkt mig og bruge :) Men altså planen er at være afsted i MAX 2 uger, havde tænkt på 1 uge. Men måske 2 ville gøre det lidt bedre :) Planen var evt. og ja, lave lidt roadtrip hvor man tager flyet der over overnatter på billige hoteller, lejer en bil og kører videre til næste by.

Men andre tips og inputs er også velkommende. Har du ikke nogle links til sider med billige hostels eller hoteller ? det må gerne ligge lidt tæt på centrum, hvis alt ikke gør det, der ovre. :)
kunno

hey hey

Indlæg af kunno »

Hey , jeg er selv lige kommet hjem fra en tur til Florida , og kan bestemt anbefale det hvis man også er glad for sol og varme.

Miami er en overdrevet dejlig moderne by med masser af lækker strand + de dejlige damer på Miami Beach ,

vi lejede en autocamper hos www.cruiseamerica.com som vi så kørte florida tynd i , og det kan også anbefales. skide sjovt og der er masser camping pladser for alle prisklasser.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Husk dog lige en på 25 år, hvis I skal leje en bil derover? Er det ikke sådan reglen er?
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
amh
CAs dkbn-luder

Indlæg af amh »

Ah der går det nok galt.... min bror er over 25 men har ikke kørekort :(
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

QrazyLeg skrev:Husk dog lige en på 25 år, hvis I skal leje en bil derover? Er det ikke sådan reglen er?
jo.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

har været af sted et par gange og vi har lejet en bil dernede.. Hvor vi kørte ned langs øst kysten og så lidt diverse ting og sager.

Men at leje en bil ville jeg nu anbefale..
amh
CAs dkbn-luder

Indlæg af amh »

Hvad koster det og leje en bil ca. ?
Down1
Geografisk sted: nah.nah.cant.find.me
Kontakt:

Indlæg af Down1 »

Vi lejede også en bil da vi var derovre. Smut ind på www.hertz.com og se hvad de tager for det. Og køb nogle af de der "turen går til" bøger de giver en god idé om hvad man skal se.
ICQ: 122?70?11 [url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]

"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Hvis du skal til flotte byer så skal du lige huske Chicago. Jeg har ikke selv været derover, men alle jeg kenderm der har været i USA og blandt andet oplevet Chicago er helt forelsket i den by når de kommer hjem. Også i langt højere grad end New York. Når man er der kunne man jo lige se hvor E.R. er optaget.

En anden by jeg selv gerne vil opleve derover, er San Fransisco absolut også i højsædet. Desuden kunne det være sjovt at tilbringe noget tid i den midt-vestlige del af landet. Der hvor alle hillbillies er, og hvor der absolut ikke er noget i miles omkreds, der kunne minde om en metropol. Jeg tror det er sådanne steder man oplever det virkelige Amerika. Det er så langt fra storby, og globale samlingspunkter som var det midt i Stillehavet, og det må sgu være et giga kulturchok, da man som regel tænker på USA som værende lig med store biler, mulighedernes land og bling bling. Der er sgu ikke meget bling bling over de landbrug du finder der.

Det samme er der ved Texas. De små landsbyer, hvor sønnike får et haglgevær i dåbsgave, og hvor den amerikanske fodbold er side-religion får hele byen. For mig vil et besøg i den lille flække Odessa være yderst interessant at gå lidt rundt i. Det er på skolen Permian High School at The Panthers kommer fra, som man kan følge i bogen "Friday Night Lights: A Towm, a Team, and a Dream" er skrevet ud fra. Jep det er nemlig filmen med Billy Bob Thornton og efterfølgende en serie - endda er både bog, film og serie i verdensklasse :)

Af steder vil en solnedgang ved Key West være ganske fortryllende at opleve.

Stanford University vil jeg vildt gerne se. Dels også fordi jeg takkede pænt nej tak til at komme på den studieretning, der giver mulighed for et ophold der på kandidatuddannelsen.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Lokefar
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Mht. bil så lejede vi en i en måneds tid derovre igennem Kilroy. Kan ikke huske prisen men ingen af os var 25 (begge 21).

Synes ikke helt Frz beskrivelse af at komme ind i landet er helt fair. Jov, det er smart med en første destination, men denne kan lige så godt være et motel som alt mulig andet.

Nu skriver du Miami, New York og Washington og samtidig skriver du 2 uger. Synes det er lige lovlig lidt tid til det. Jeg ville nok snarere prioriterer en eller to byer og så nøjes med dem. Og man kan sagtens få 2 uger til at gå i New York efter min mening :)

Hvis I vælger New York som udgangsby er det også rimelig let at komme til Washington med tog.

Sidst jeg var i USA var priserne lidt dyere for motel end Frz skriver (medmindre han mener at de 20 dollar var pr. mand)
Kan anbefale hotels.com eller motels.com og så booke i forvejen. Derved kan man tit få det billigere end listepris.

Det var vidst lige alt for nu :) Andre spørgsmål er du velkommen til at skrive
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Kazo
Proud Chart Attack Member
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Kazo »

Jeg har været i USA 3 gange, hvor sidste gang var tilbage i 2006. Her var jeg afsted i 60 dage med en god kammerat. Det kostede cirka 50.000 pr næse, men vi sparede så absolut heller ikke på noget.

FrZ giver et super overblik over, hvad man lige skal have styr på inden man tager afsted. (Han gav også et par hint, til da jeg skulle afsted sidst :) )

Når du ikke er afsted mere end 1 uge eller 2, så er det en god idé at have planlagt hvad man vil se på forhånd. Der er fx rigtig stor forskel på hvad storbyerne har at byde på.

Som jeg husker det fordeler det sig således:

Vestkysten:

Los Angeles
Filmbyen over dem alle, hvilket den bærer præg af. Helt og aldeles gigantisk, med alt fra de mest nedslidte hoods til det glamourøse Hollywood. Der er ikke et decideret centrum i byen, så man kan godt køre i bus/bil en 20-25 km, for at nå til et andet interessant sted i byen. Santa Monica og Venice beach er kulturelt set fantastiske!

San Francisco
Der var noget rigtig friskt ved byen. Måske pga. det fantastiske område omkring kysten/molerne og den spændende geografi. Personligt synes jeg et besøg på Alcatraz-fængelsøen (som er med i The Rock), er en stor oplevelse.

San Diego
Meget afslappet med surfere og hippier mange steder. De har en af verdens bedste zoologiske haver, som bestemt er seværdig. Byen ligger aller sydligst af de store byer på vestkysten.

Østkysten:

Boston
Var der ikke så længe, men fik set den masse til det enorme uddannelsesområde, byen huser. Et besøg på 'Sam's bar' blev det også til. Desværre er det eneste der ligner det fra serien, det man ser udefra.

New York
I modsætning til Los Angeles, er mange af de 'vigtigste' ting samlet på Manhatteni N.Y. Det betyder, at man kan nå at få set utroligt meget på relativt kort tid. Der er en helt speciel stemning i byen, som mange vil mene man kun oplever her.

Washington D.C.
Ud over de kendte ting som Det Hvide Hus, Abe. Lincoln statuen o.lign. er byen hjemsted for et meget stort udvalg af fantastike museer. Der er ikke det samme liv, hvad angår musik, teater og den slags, som fx i S.F., L.A og N.Y.

Miami
Vil jeg næsten ikke beskrive, nu da den tidligere er nævnt.

Generelt:

Som Qleg nævner, er det også en oplevelse at se de helt øde områder. Det kan man både på vestkysten og østkysten.

Da USA er så stort rent geografisk kan man også opleve enorme forskelle på klima og geografi.

Kan huske vi kørte fra Mojave-ørkenen og 24grader til snestorm ved Grand Canyon på samme dag!

Og en tur i bil fra nord for Miami, til det sydligste Florida til Key West byder også på blåt vand og mulighed for at se delfiner.

Det var lige et hurtigt oprids af hvordan jeg oplevede de større byer.
Billede
Kazo
Proud Chart Attack Member
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Kazo »

QrazyLeg skrev:Husk dog lige en på 25 år, hvis I skal leje en bil derover? Er det ikke sådan reglen er?
Min kammerat og jeg var begge 20 da vi tog afsted men lejede alligevel en bil.

Følgende metode brugte vi, efter anvisning af AVIS-biludlejning i Danmark:

- Vi bestilte bilen fra Danmark, så den ville stå klar i USA, hvor vi kunne hente den, så snart en af os blev 21. Det skete en uge efter ankomst. En uge senere blev jeg 21, hvorefter vi, på et AVIS-kontor, fik mig skrevet ind som fører af bilen, så vi begge kunne køre.

Du kan evt. rådføre dig med fx Hertz eller AVIS i Danmark, for at høre hvordan reglerne er i USA. De vil hellere end gerne hjælpe!
Billede
naRf

Indlæg af naRf »

Kazo skrev:Der er ikke et decideret centrum i byen
Dét er virkelig en af de ting jeg savner ved USA - centrum! Har været derover fire gange (senest 2008) og sådan et hyggeligt centrum, det finder man sgu aldrig.

Udover de byer der allerede er blevet nævnt synes jeg også byer som San Antonio, Santa Fe og Las Vegas er værd at nævne. De ligger selvfølgelig lidt inde i landet - og med det tidsrum du har til rådighed, skal du nok enten vælge øst- eller vest-kysten.

Udover byer er der også steder som Grand Canyon, Zion National Park, Bright Canyon og Death Valley som er ekstrem flotte natur-oplevelse.

En ting som jeg personligt gerne vil se derovre, er NFL. Det er jo selvfølgelig meget subjektivt, men sådan en kamp må jo være guld værd. Har set en NBA-kamp og det var også virkelig en fed oplevelse.

En af gangene jeg var derover blev det til road trip tværs over USA – priceless. Men igen, du skal nok vælge et mere specifikt område. Du er selvfølgelig velkommen til yderligere spørgsmål.
Billede
Besvar