Hjælp til SAP

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
nco
Site Admin
Kontakt:

Hjælp til SAP

Indlæg af nco »

Billede

Er der nogen her inde som har forstand på systemet SAP? Det er fordi at vi benytter det på arbejdet, og jeg må indrømme at jeg synes ikke selv det er det mest lige til og hurtige system at arbejde i, men nogle af mine kollegaer har endnu sværere ved det. Vi har arbejdsgang med ca. 8 trin som vi gennemgår ret ofte i SAP. Selvfølgelig hver dag med aktuelle tal for den pågældende dato. Er der en ikke en form for record-funktion i SAP, så man kan lave nogle scripts og genveje i det?

Jeg ved godt at CA nok ikke lige er det bedste sted, og jeg nok i stedet burde tage kontakt til vores IT-afdeling. Men jeg må indrømme jeg synes de er for tunge og danse med, og kunne man selv finde en løsning ville det være at foretrække. Jeg har googled lidt på det, men synes ikke det har gjort mig meget klogere.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
odder
Bæver Bekæmper
Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål

Indlæg af odder »

SAP er en del af ondskabens akse. Det har SÅ pisse mange muligheder, men det er SÅ svært at bruge og det trækker SÅ mange system resourser. Jeg har arbejdet med det i cirka halvandet år, og jeg ved, at man skal holde tungen lige i munden, når man gør noget, for har du først trykket bogfør, så er der altså bare ingen fortrydknap. Du kan ikke som sådan uden videre selv skrive scripts eller moduler til SAP. Der skal du vide en hel del om kodning, men kan desværre ikke huske, hvad det er SAP er skrevet i.

Jeg ved at vores forsynere har nogle stregkodelæsere, som kan arbejde sammen med SAP, og kan holde en masse oplysninger, og i det du så sætter den i sin docking station, så uploader den alle oplysningerne i det modul du skal bruge.

Hvis du sidder og skal skrive mange af de samme ting igen og igen, så kan du gemme nogle af indstillingerne og tallene, som standarder, og så vil de stå der, når du åbner vinduet.

Og du skal ikke gøre dig så mange håb om, at jeres IT folk ved noget om SAP. Hos os er vi IT folk og så er SAP folk nogle helt helt andre.
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

odder skrev:for har du først trykket bogfør, så er der altså bare ingen fortrydknap.
Nu har jeg heldigvis intet med lønstyring eller andre super vigtige data som du beskriver her. Den arbejdsgang jeg søger, printer blot 2 eller 3 sider papir ud med nogle aktuelle data for nogle vogne. Skulle der ske en smutter der, propper vi bare noget mere papir i printeren.

Men jeg kan godt forstår hvor du vil hen. For ja. Det er tungt. Meget tungt. Men det må være muligt at lave nogle form for scripts der udføre den arbejdsgang, og så blot udfylder med den nuværende dato og derefter printe. Jeg må have fat i google igen, og se om der er ikke nogle fora der beskæftiger sig med det.
nco\\ CHART ATTACK 1999
odder
Bæver Bekæmper
Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål

Indlæg af odder »

Jeg tror desværre ikke det er så nemt at rode i, som man kunne ønske sig. Der bliver jo ansat folk KUN til at rode med koderne i SAP. Jeg ville også se det, som et enormt sikkerhedshul, hvis man uden videre kunne lave scrips, der kunne modificere ens faktura osv.

Men som den tidligere chef sagde: Integrationen af SAP i vores system er en succes! Og det er en ordre!

Javel.
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

odder skrev:ville også se det, som et enormt sikkerhedshul, hvis man uden videre kunne lave scrips, der kunne modificere ens faktura osv.
Det er jo lige netop det som det ikke er.

Der skal intet modificeres eller andet. Den skal bare trække de samme data hver dag og printe ud. Alle de parametre der så nu udfyldes manuelt undervejs skal den så bare automatisk gøre og printe ud.

Men det kunne være jeg skulle koge denne tråd ned til en e-mail og prøve at sende til vores IT.
nco\\ CHART ATTACK 1999
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

nco skrev:
odder skrev:ville også se det, som et enormt sikkerhedshul, hvis man uden videre kunne lave scrips, der kunne modificere ens faktura osv.
Det er jo lige netop det som det ikke er.

Der skal intet modificeres eller andet. Den skal bare trække de samme data hver dag og printe ud. Alle de parametre der så nu udfyldes manuelt undervejs skal den så bare automatisk gøre og printe ud.

Men det kunne være jeg skulle koge denne tråd ned til en e-mail og prøve at sende til vores IT.
Kan man ikke optage en makro? Hvis det er et win-program :)
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

Det er et win-program. Så ja, en macro-funktion eller noget. Men jeg synes ikke jeg kan finde noget om det.
nco\\ CHART ATTACK 1999
bukkebrusen
Captain

Indlæg af bukkebrusen »

Desværre, vi bruger sls. SAP det havde vi godt nok på min gamle arbejdsplads men på tysk :P
He who dies with honor is a dead man!
DoMiNaToR
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Et sted i DK

Indlæg af DoMiNaToR »

Find alle dine genveje (det burde være let da SAP har tonsvis af transaktionskoder) og optage en makro med det du gør. Så finder jeg et makro program til dig der er gratis en gang i morgen, så kan du rode lidt med det på den måde.

Ps. Køre i over citrix eller er det en "lokal" SAP i har ?
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us
Billede
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

Citrix.
nco\\ CHART ATTACK 1999
DoMiNaToR
Chart Attack VIP

Indlæg af DoMiNaToR »

Ok, det skulle stadigt kunne lade sig gøre jeg har brugt det med gode resultater i både Axapta og SAP over citrix samt lokalt, jeg smider et link til et program når svigerforældrene er kørt i aften :wink:
Billede
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

Spændende.
nco\\ CHART ATTACK 1999
DoMiNaToR
Chart Attack VIP

Indlæg af DoMiNaToR »

Så fik jeg taget mig sammen til at finde det program jeg bruger, her er det:

http://www.autohotkey.com/
Billede
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

Jeg prøver at kigge på det på arbejdet i aften.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Besvar