Flac bitrate??

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
xavis

Flac bitrate??

Indlæg af xavis »

Hejsa

Jeg bruger Exact Audio Copy (EAC) til at rippe mine cd'er med. Jeg er gået i gang med at rippe min samling i lossless-formatet .flac. Men i EAC kan man vælge forskellige bitrates for flac-formatet, men det ændrer intet i forhold til filstørrelsen.
Har det overhovedet nogen betydning, hvad man sætter bitraten til??

På forhånd tak! :-)
Beware - the return of the pigs is near!!
DoMiNaToR
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Et sted i DK

Indlæg af DoMiNaToR »

Efter som det er et lossless format så nej.

Edit: Den compression rate du vælger at kode det i har selvfølgeligt noget at sige

Kig evt her på denne guide eller find mere info her: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... C_and_FLAC
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us
Billede
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Enten ripper jeg i wav og konverterer til flac (eller evt mp3) - bruger (surprise) flac http://flac.sourceforge.net/ hvis det er mit "ende" format.
Ofte ripper jeg direkte til flac og bruger Easy CD-DA Extractor http://www.poikosoft.com/ til det. I begge tilfælde sætter jeg den til standart "compression level 5"
Bruger kun meget sjældent EAC hvis der er en cd, der virkelig ikke kan læses ;)

Flac er helt sikkert et godt "dele" lydformat, men også fint til egen arkivering. Bruger flacdrop eller lamedrop hvis jeg har gang i batch arkivering :)
xavis

Indlæg af xavis »

Dominator -> Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at den compression rate, jeg vælger, har noget at sige. I den guide, du linker til (eller en af de relaterede) står der, at compression rate og low quality/high quality ikke har nogen betydning.

Aroxdk -> Hvad er flacdrop, og hvad mener du med batch-arkivering?
xavis

Indlæg af xavis »

Jeg ved godt, jeg er en newbie mht. 'professionel ripning'. Netop derfor ville det være rart med feedback, da jeg ikke er helt sikker på, hvad I mener..

Et andet spørgsmål: Når man bruger EAC kan man under Actions vælge "Copy Image & Create CUE Sheet", og så kan man vælge, om imaget skal være compressed eller uncompressed. Men hvordan kan man anvende cue-sheetet, hvis man vælger compressed (i det her tilfælde FLAC-formatet)? Hvis jeg prøver at montere .cue-filen i Daemon, får jeg følgende fejlmeddelelse: "Kunne ikke montére image-filen. Ugyldigt WAVE format."
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Daemon Tools kan ikke bruges til audio så vidt jeg husker. Flacdrop er en simpel lille box hvor du kan trække elementer over og så starter den konvertering automatisk. Ligesom Lamedrop :-)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg mener skam jeg har haft succes med at loade en .cue til en .mp3-fil i daemon tools :)

Men jeg kan let huske forkert... Kan være et andet program. Man har jo prøvet en del af slagsen gennem tiden :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
xavis

Indlæg af xavis »

Det lyder simpelt med flacdrop. Men det virker så kun med WAVs og ikke filer direkte fra cd'en?

Hvad er så pointen med en .cue-fil til 'compressed audio'? Jeg kan nemlig godt få .cue-filen og Daemon Tools til at spille sammen ved 'uncompressed' (wav)..
xavis

Indlæg af xavis »

Nu har jeg prøvet et lille program, der hedder dBpoweramp til at konvertere mine .flac-filer til AAC. Problemet er bare, at de ikke bliver til .aac-filer, men til .m4a-filer - hvad er forklaringen på dette, og vil jeg stadig kunne afspille dem med fx NWZ-X1000?

Jeg ville blive glad, hvis I også kunne give svar på spørgsmålene i mit sidste indlæg :-)

På forhånd tak
Xavis
Besvar