Nyt grafikkort m. HDMI udgang
Redaktør: Moderators
-
amh
- CAs dkbn-luder
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
Nyt grafikkort m. HDMI udgang
Jeg fik den geniale idé og sætte min stationære op som MediaCenter til fladskærmen, dog har det skærmkort som sidder i maskinen kun VGA stik på sig. Derfor kunne det være rart og få et andet grafikkort i, så man kan begynde og se i HD på skærmen. Spørgsmålet er bare om det kan betale sig og investerer i det, da det "kun" er en 32" Sony skærm som er HDrdy. Det som maskinen indenholder er:
AMD Athlon XP2500+
1,83GHz
2GB Ram
NViDIA RIVA TNT2 Model 64/64 Pro
Det er hvad jeg kan finde af oplysninger på den.
AMD Athlon XP2500+
1,83GHz
2GB Ram
NViDIA RIVA TNT2 Model 64/64 Pro
Det er hvad jeg kan finde af oplysninger på den.
- UnitedPublic
- Geografisk sted: Cirkusbygningen i KBH!!
Re: Nyt grafikkort m. HDMI udgang
Nu ved jeg ikke hvordan du transporterer lyden fra din computer til dit TV/anlæg, men med HDMI får du S/PDIF digitalsignalet med over også, så hvis du ikke i forvejen har digital overført lyd så vinder du også her.
F.eks. et Asus kort med HDMI og S/PDIF overførsel behøver ikke koste ret meget.
F.eks. et Asus kort med HDMI og S/PDIF overførsel behøver ikke koste ret meget.

_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
-
amh
- CAs dkbn-luder
Hmm ja, det rigtigt. Lige pt. bruger jeg mit gamle JVC anlæg. Får dog Sony DZ280 hjem på onsdag. Men der er ikke SPdif på, så der må jeg bruge phono indgangen foran. Ellers kunne jeg med HDMI kører den op til skærmen og fra skærmen ud til anlægget digitalt.
- UnitedPublic
- Geografisk sted: Cirkusbygningen i KBH!!
Det var sidstnævnte jeg forestillede mig. Så behøver du kun ét kabel fra pc til systemet.

_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
-
amh
- CAs dkbn-luder
Ja, det må blive det jeg gør så.
Jeg fandt dette, kan det bruges i den maskine jeg har?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... Specs=true
Jeg fandt dette, kan det bruges i den maskine jeg har?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... Specs=true
Tror næppe en computer med så dårlige specs har et bundkort med PCI Express, men det må du jo selv lige undersøge, da det ikke fremgår af din første post
-
amh
- CAs dkbn-luder
Det ser ud som om der er sat et andet grafikkort i, det er ihvertfald det jeg benytter. Hvordan finder jeg ud af om den har PCI Express ?
Riva TNT2 er i hvert fald et AGP kort så find et grafikkort med HDMI der bruger AGP porten, så burde det spille.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... 1914=28199
Der er en søgning fra edbpriser.dk der gav 2 mulige kort.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... 1914=28199
Der er en søgning fra edbpriser.dk der gav 2 mulige kort.
-
amh
- CAs dkbn-luder
Hmm hvis jeg nu kunne slippe afsted med kun og skulle betale omkring 200 for sådan et kort, ville jeg det. Mener altså den maskine jeg har stående har PCIexpress.........
Der er måske et par andre løsninger.
1. På de fleste fladskærme er der også en VGA indgang som er optimeret til PC. Så skal du købe et VGA kabel istedet for et HDMI, og slipper så for at skifte grafik kort.
Faktisk - så har jeg endnu ikke set et grafikkort til en PC til en acceptabel pris, som kan levere et ordentligt HDMI signal. Du vil sansyligvis få et bedre billede ved at bruge VGA indgangen på pcén - istedet for HDMI.
2. Hvis du har en DVI udgang på dit grafik kort - så kan du købe en HDMI / DVI adapter - og så sætter PCén til HMDI indgangen på PCén.
Men jeg vil klart anbefale du bruge VGA indgangen. Det er ikke sikkert at dit TV kan køre den opløsning /refresh du har på pcén - på HDMI. Du kan i værste tilfælde få slørede /dobbelt billeder osv, så du bliver nød til at sætte opløsningen ned. HDMI er ikke beregnet til PCèr - men til A/V udstyr. Det er derfor der er en optimeret VGA indgang på fladskærmene.
Iøvrigt skal du have et kabel over med lyd også ligemeget hvad du bruger. Det er f.eks. meget få PCér - hvor lyden også bliver sendt udover HDMI.
Det kan iøvrigt sagtens være, at du har et PCI express slot på bundkortet. Men dit Riva kort - sidder i et alm. PCI slot, som du har flere af. Hvis du skal bruge maskinen til et media center - så vil jeg anbefale at købe et nyt grafikkort. Det er et ældre kort som er langsom, og som ikke understøtter nyere directx funktioner. Endvidere vil du sansynlivis få store problemer med dekodningen af HD materiale i. f.eks h.264 formatet. Men selv om du køber et nyt kort - så brug VGA indgangen på TVét - hvis du har en. Den er beregnet til det.
Zivago
1. På de fleste fladskærme er der også en VGA indgang som er optimeret til PC. Så skal du købe et VGA kabel istedet for et HDMI, og slipper så for at skifte grafik kort.
Faktisk - så har jeg endnu ikke set et grafikkort til en PC til en acceptabel pris, som kan levere et ordentligt HDMI signal. Du vil sansyligvis få et bedre billede ved at bruge VGA indgangen på pcén - istedet for HDMI.
2. Hvis du har en DVI udgang på dit grafik kort - så kan du købe en HDMI / DVI adapter - og så sætter PCén til HMDI indgangen på PCén.
Men jeg vil klart anbefale du bruge VGA indgangen. Det er ikke sikkert at dit TV kan køre den opløsning /refresh du har på pcén - på HDMI. Du kan i værste tilfælde få slørede /dobbelt billeder osv, så du bliver nød til at sætte opløsningen ned. HDMI er ikke beregnet til PCèr - men til A/V udstyr. Det er derfor der er en optimeret VGA indgang på fladskærmene.
Iøvrigt skal du have et kabel over med lyd også ligemeget hvad du bruger. Det er f.eks. meget få PCér - hvor lyden også bliver sendt udover HDMI.
Det kan iøvrigt sagtens være, at du har et PCI express slot på bundkortet. Men dit Riva kort - sidder i et alm. PCI slot, som du har flere af. Hvis du skal bruge maskinen til et media center - så vil jeg anbefale at købe et nyt grafikkort. Det er et ældre kort som er langsom, og som ikke understøtter nyere directx funktioner. Endvidere vil du sansynlivis få store problemer med dekodningen af HD materiale i. f.eks h.264 formatet. Men selv om du køber et nyt kort - så brug VGA indgangen på TVét - hvis du har en. Den er beregnet til det.
Zivago
Jeg bruger min ene bærbare (HDMI) til film og en sjælden gang tv. Købte en http://www.tivoliaudio.com/product.php?productid=161 billigt på ebay til at bruge som højttaler, så jeg snupper lyden fra PC'en. Sikkert ikke et optimalt setup.... men heller ikke helt tosset imo 

-
amh
- CAs dkbn-luder
Jeg kører lige pt. med VGA kabel, men ville gerne have et bedre billede, men spørgsmålet er om jeg som sagt får det... jeg har "kun" en 32" Sony skærm, men der er skygger på når jeg kører VGA kabel. Det er ikke noget som jeg har et problem med som sådan men dog stadigvæk irriterende. Hvis man kunne få HDMI output på et grafikkort til stort set ingen penge ville jeg hellere gøre det..
Hvis du har skygger på, når du kører med VGA kabel - så kan det skyldes dit kabel er af for ringe kvalitet.amh skrev:Jeg kører lige pt. med VGA kabel, men ville gerne have et bedre billede, men spørgsmålet er om jeg som sagt får det... jeg har "kun" en 32" Sony skærm, men der er skygger på når jeg kører VGA kabel. Det er ikke noget som jeg har et problem med som sådan men dog stadigvæk irriterende. Hvis man kunne få HDMI output på et grafikkort til stort set ingen penge ville jeg hellere gøre det..
Zivago
Eller at du har placeret det klods op af et 220v kabel 
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us

-
amh
- CAs dkbn-luder
Hmm nej nej ingen af dele har prøver flere computere og andre kabler men det har ikke hjulpet...
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Ja, men igen - hvis kablet er af god kvalitet, er det heller ikke et problemDoMiNaToR skrev:Eller at du har placeret det klods op af et 220v kabel
Kan fint tilslutte mig Zivago her.
Bruger selv VGA indgangen på min 42" Panasonic plasma, og det giver et mere end rimeligt resultat.
Det er selvsagt ikke HD eller BluRay kvalitet, men rigeligt flot til både surf, og film...
Og brug nu et ordentligt kabel
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Skal selv til at smide min gamle pc ind som medie center og det bliver også i første omgang vga.
Muligt at det senere bliver et dvi kabel når jeg måske køber nyt tv kort og generalt gir maskinen lidt opdateringer.
Men kunne sagtens nøjes med vga, og skal ikke ha hdmi, da der i forvejen sidder et digitalt 7.1 lydkort i maskinen - så det vælger jeg at bruge med optisk.
Muligt at det senere bliver et dvi kabel når jeg måske køber nyt tv kort og generalt gir maskinen lidt opdateringer.
Men kunne sagtens nøjes med vga, og skal ikke ha hdmi, da der i forvejen sidder et digitalt 7.1 lydkort i maskinen - så det vælger jeg at bruge med optisk.
-
amh
- CAs dkbn-luder
Jeg tror også bare jeg prøver og skifte VGA kablet snarest, til og starte med.
- Plys - det nye kuld
- Geografisk sted: Jydeland
Heh - havde min aldrende Sempron +3000 på operationsbordet idag...
skærmkortet stod af, og jeg kan ikke så godt undvære den, da den fungerer som print-rip i værkstedet.
Var inde hos PRC-Data i Viborg, for at købe et nyt AGP kort, med bare en smule regnekraft..
Der fik jeg dette kort http://www.prcdata.dk/produkt/asus-ah36 ... /83400857/
Så nu ruller Marie igen - og det er jo lækkert.
Men det jeg ville sige med kortet her var, at det jo er et AGP, så det passer i lidt ældre maskiner
- og så er det med HDMI (ja, der er også audio signal med gennem gfx kortet!)
Prisen - den er der vel ikke så meget at sige til, men okay - den er ca. x3 af de 200,- du snakker om
skærmkortet stod af, og jeg kan ikke så godt undvære den, da den fungerer som print-rip i værkstedet.
Var inde hos PRC-Data i Viborg, for at købe et nyt AGP kort, med bare en smule regnekraft..
Der fik jeg dette kort http://www.prcdata.dk/produkt/asus-ah36 ... /83400857/
Så nu ruller Marie igen - og det er jo lækkert.
Men det jeg ville sige med kortet her var, at det jo er et AGP, så det passer i lidt ældre maskiner
- og så er det med HDMI (ja, der er også audio signal med gennem gfx kortet!)
Prisen - den er der vel ikke så meget at sige til, men okay - den er ca. x3 af de 200,- du snakker om
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
-
amh
- CAs dkbn-luder
Hmm det kunne godt ske man skulle smide en 500 bassemand efter sådan et alligevel