Debatten om en pladevenders job

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
Zivago

Debatten om en pladevenders job

Indlæg af Zivago »

[Denne tråd er et spin-off af et job-opslag angående et DJ-job. Du kan følge jobopslaget her. Opdelingen er lavet, da debatten ikke længere var omkring det enkelte job, men om det at være DJ generelt (og inden for en specifik genre vs. mainstream).

Emnet er opdelt af QrazyLeg, alle indlæg fremstår i deres originale form, som indlæggets forfatter selv har skrevet det.]

DjMail skrev:Måde du mixer på er ofte helt anderledes da mange mainstream numre er 3-4 min og sjældent findes med intro/outro til at lave en alm. beatmatchet overgang som er den mest anvendte i f.eks trance, house, hardstyle osv.

Jeg vil mene at man kan få mere og bedre træning der hjemme, lav en masse mixes der hjemme, smid dem online og få kritik på de mange fora der findes.
Og så er lønnen i gaden så vidt jeg husker heller ikke noget voldsomt imponerende, så lønnen skal ikke drive værket - det skal lysten. Det skal den i en perfekt verden gerne gøre for alle DJs, men det er ikke altid tilfældet desværre.
Æhh - der er jeg nu altså ikke enig. Man kan sagtens lære at mixe live og "hardcore" med mainstream tracks. Det kan faktisk kræve meget mere af djén - når der ikke er de lange intro / outro, men man bliver nød til at lave (og lære) mange andre mix former, som er sværere at lave. Med korte tracks - kan der laves mange mixformer - som mange "genre" bestemte dj´s overhovdet ikke mestrer i dag. (Desværre). Du kan sagtens lave en beatmatchet overgang med en kort intro/outro. Men man skal være hurtig for at ramme beat - keys osv.

Det er ikke den store kunst, at mixe med intro / outro. Det er faktisk uhyre simpelt. Det er de avancerede mixformer der er udfordringen som f.eks. backscratch - backspin -dualspin - doubelkey, re-vibe - multikey osv. osv. - og hvor det især ved korte tracks - er en udfordring at ramme beats, keys, brekapoint, get-id´s osv.
Meget at nutidens DJ udstyr - har funktioner indbygget som gør det meget let for DJ´s at lave mix. Men sætter man en DJ som bruger denne type udstyr, til at mixe manuelt og lave de avancerede mixformer - så fejler denne ofte stort (især med korte tracks -hvor man ofte skal være sindsygt hurtig, for "ramme" rigtig.

Hvis man ikke kan finde ud af at mixe, kan man som nystartet DJ - jo altid komme langt - med 4.Sek 50% vol reglen. Der giver jo næsten altid en acceptabel overgang - fra et nummer til et andet, selv når musik stilen er forskellig.

Men det er altid en rigtig god ide, at optage det man laver og få andre til at lytte og kommentere det. Men det gælder altså ikke kun mix. Det gælder også ved et komplet gig / DJ set. Det lærer man utrolig meget af.

Dertil kan det være en kæmpe fordel, at starte som DJ et sted, hvor musikken ikke er genre bestemt - men hvor der spilles mange forskellige typer musik.
Man har et bredere publikum, at skulle stille tilfreds - istedet for et publikum som "kun" vil musik i en bestemt genre. Når man tvinges til at lære at spille for et bredt publikum, lære man at "læse" publikum - for hvad de vil høre. Spiller man det forkerte - så rydder man dansegulvet - næsten øjebikkeligt. Det kan absolut være en større udfordring, at spille for et bredt publikum - end for et publikum som går efter en bestemt genre.
Jeg har spillet både som mainstream og genre dj i mange mange år. Udfordringen har altid være størst når jeg skulle spille mainstream.(Det sjoveste i min verden).
Du kan aldrig lære at "læse" et publikum -ved at øve dig i at mixe derhjemme. Det kan du kun lære når du er ude at spille.
Husk på: Du skal spille for publikum - det er DEM du skal underholde. Det er det du får penge for. Du skal ikke spille for dig selv.

Zivago
Infected
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pladevender Job, Jomfru Ane Gade, Pigen & Trompeten

Indlæg af Infected »

Zivago skrev:
DjMail skrev:Dertil kan det være en kæmpe fordel, at starte som DJ et sted, hvor musikken ikke er genre bestemt - men hvor der spilles mange forskellige typer musik.
Man har et bredere publikum, at skulle stille tilfreds - istedet for et publikum som "kun" vil musik i en bestemt genre. Når man tvinges til at lære at spille for et bredt publikum, lære man at "læse" publikum - for hvad de vil høre. Spiller man det forkerte - så rydder man dansegulvet - næsten øjebikkeligt. Det kan absolut være en større udfordring, at spille for et bredt publikum - end for et publikum som går efter en bestemt genre.
Jeg har spillet både som mainstream og genre dj i mange mange år. Udfordringen har altid være størst når jeg skulle spille mainstream.(Det sjoveste i min verden).

Zivago
Har ikk prøvet så meget at spille med en bestemt genre, men indtil videre, synes jeg helt klart det er sjoveste at spille et sted hvor man kan spille alt.. For som du siger, det giver udfordringer ved at hvis man spiller et nummer som folk ikk synes om, så er de væk fra gulvet meget hurtigt..
Det med at mixe, er jeg ikk så meget inde, men øver hver gang jeg er på job..
Og nu har vi ikk lige det nyeste udstyr derinde, men mixer pulten kan da en del ting, som jeg overhovedet ikk aner hva er..
Kan prøve at smide en liste over udstyret derinde.. Så ved folk hva det er de skal lege med..
Billede
BilledeBillede
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

Zivago skrev:Husk på: Du skal spille for publikum - det er DEM du skal underholde. Det er det du får penge for. Du skal ikke spille for dig selv
Huha, der var mange DJs der kunne lære noget af den der :)
Billede
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Jeg er på ingen måde enig Zivago.

Spiller du for et publikum som er mødt op for en genre, møder du et publikum som i de fleste tilfælde er utrolig passioneret omkring den musik der spilles, og der skal du læse publikum mindst lige så meget som du skal på et mainstream publikum. Det mainstreame publikum er oftes langt mere medgørlig og knap så kræsen om det lige er thomas helmig eller kim larsen der kommer på, så længde det bare er dansk pop-rock. Selvfølgelig skal du formå at læse om gulvet trænger til pop, rock, dance, whatever. Men at negligere det arbejder ligger i at læse et publikum som er mødt op til en tech house fest, synes jeg er forkert og du burde da af alle vide at når du samler folk der i mange tilfælde er "eksperter" ud i en genre, så er de langt mere kritiske. Så skal du spille det rigtige remix, på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt.

Du får det til at lyde som om genre djs kun mixer intro/outro, hvilket der gives vis er nogen der gør, ligesom der også kun er mainstream djs der laver skrammel overgang.
Og så siger du at mange genre djs ikke magter forskellige mixtyper - så spørger jeg dig, hvornår har du sidst været ude og opleve genre djs og mainstream djs ?
Lad os tage udgangspunkt i at Prime burde have landets bedste mainstreams, selvfølgelig med undtagelser. Nærmest samtlige af disse DJs kan ikke beatmatche et nummer, de gemmer deres overgange bag mic. snak og det er endda på deres forberedte showcase sets - tror du skal stikke fingeren i jorden og se hvordan det ser ud lige pt i branchen før du råber op om at mainstream djs skulle være bedre tekniske end genre djs. Det er jeg hamrende uenig med dig i og jeg tror trodsalt at jeg oplever flere forskellige djs nu end du gør.

"4.Sek 50% vol reglen"
Kender jeg ikke, men hvis du mener at man bare i 4 sek skal lade det nummer man mxier ind kører ved 50% volume - så forstår jeg slet ikke at du kan mene at det er teknisk godt arbejde.
Hvis numrene ikke køre samme bpm, ikke er i samme key, ikke begge to er i samme 4-del, triplet eller andet. Så vil det alt andet lige lyde af crap.
Så håber ikke det er det du mener, kan jeg næsten ikke tro.

Som DJ spiller du for punlikum, men og det er et fuckin stort MEN.
Det er i sidste ende bookerens ansvar at finde den DJ der passer til festen.
Jeg har før stået til en club night ting på et diskotek og spillet - hvor ejeren, gæsterne og alle skreg på hardstyle - men det får du ikke en house dj til at spille.
Jeg fik en kæmpe skideballe af ejeren, hvor efter vi blev enige om at han aldrig skulle kontakte mig igen og at han modvilligt betale mig min løn.

Jeg spiller for mit publikum, men jeg spiller den musik jeg spiller - er jeg booket forkert, jamen så er det ikke mit problem og jeg kan intet gøre ved det. Kan ikke trylle 50 hardstyle vinyler op af tasken bare fordi en gæst siger det.

@Sunshine hvornår oplever du djs der ikke spiller for sit publikum, stik mig et eksempel - du må jo opleve det hele tiden, siden der er så mange djs der kunne lære noget af det.
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

DjMail skrev:@Sunshine hvornår oplever du djs der ikke spiller for sit publikum, stik mig et eksempel - du må jo opleve det hele tiden, siden der er så mange djs der kunne lære noget af det.
Det gør du jo åbenbart ikke? Du vil ikke give dig, selvom du kan se publikum ikke kan lide din "playlist"...
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Hva snakker du om ?
tid, sted osv - jeg kan ikke regne ud hvad du mener ud fra det der.
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

DjMail skrev:Jeg har før stået til en club night ting på et diskotek og spillet - hvor ejeren, gæsterne og alle skreg på hardstyle - men det får du ikke en house dj til at spille.
Jeg fik en kæmpe skideballe af ejeren, hvor efter vi blev enige om at han aldrig skulle kontakte mig igen og at han modvilligt betale mig min løn.
Du ville ikke spille, hvad publikum bad om - så du lyttede ikke til publikum men spillede stædigt dit eget sæt. Præcis.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
DjMail
Chart Attack VIP

Debatten om en pladevenders job.

Indlæg af DjMail »

Dude læser du hvad jeg skriver ?
Jeg har ikke hardstyle i min pladetaske - jeg kan squ da ikke spille noget jeg ikke ejer.

Nu er du jo stupid.
Det der var en fejl fra bookeren.

Bestiller du en tømmer og ber ham om at fjerne din blindtarm ? for derefter at give ham skylden hvis han ikke kan ?

jesus christ
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Så skulle du aldrig være gået derop, tror heller ikke tømmeren begynder at fjerne blindtarmen...
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Diskuterer du på intet tidspunkt med ham, hvad du spiller inden du står ved pulten?
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Nej men tømmeren ville være kommet ud til dig, inden du fortalte ham om dine planer, præcis som jeg var kørt de 130 km ned til diskoteket.

Hvordan kan det nogensinde blive min opgave at lave en rundspørge i bookerens by om folk vil have hardstyle til en house fest ?
Der stod house, lounge and cocktails på plakaten - skal jeg så ud fra det udlede af folk vil have hardstyle ?
Det er squ da bookerens skyld 100% at finde de djs der passer til hans events - du ville også mene at rune rk eller trentemøller ikke gør deres arbejder godt nok, hvis de blir booket til en fest som viser sig at være dødsmetals koncert ?

Måske havde jeg for høje forventninger til folks fatte evne herinde - du har tydeligvis ikke forstået det fjerneste.
Zivago

Indlæg af Zivago »

[quote="DjMail"]Jeg er på ingen måde enig Zivago.

Spiller du for et publikum som er mødt op for en genre, møder du et publikum som i de fleste tilfælde er utrolig passioneret omkring den musik der spilles, og der skal du læse publikum mindst lige så meget som du skal på et mainstream publikum. Det mainstreame publikum er oftes langt mere medgørlig og knap så kræsen om det lige er thomas helmig eller kim larsen der kommer på, så længde det bare er dansk pop-rock. Selvfølgelig skal du formå at læse om gulvet trænger til pop, rock, dance, whatever. Men at negligere det arbejder ligger i at læse et publikum som er mødt op til en tech house fest, synes jeg er forkert og du burde da af alle vide at når du samler folk der i mange tilfælde er "eksperter" ud i en genre, så er de langt mere kritiske. Så skal du spille det rigtige remix, på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt.

Jeg er ikke enig i, at mainstream publikum oftest er langt mere medgørlig. Dertil mener jeg ikke at jeg negligere det arbejde der ligger i, at læse et publikum til et genre bestemt party. Jeg skrev "Det kan faktisk kræve meget mere af djén". læg mærke til ordet "kan". ;-)

Du får det til at lyde som om genre djs kun mixer intro/outro, hvilket der gives vis er nogen der gør, ligesom der også kun er mainstream djs der laver skrammel overgang.
Jeg har ikke påstået at der kun mixes intro /outro. Du har misforstået hvad jeg har skrevet.

Og så siger du at mange genre djs ikke magter forskellige mixtyper - så spørger jeg dig, hvornår har du sidst været ude og opleve genre djs og mainstream djs ?
Her hentyder du jo nok en smule til min alder. Jeg er jo en ældre herre. Men - jeg render skam jævnligt i byen. På trods af min alder - så er jeg stadig at finde på diskoteker i nattelivet - endda flere steder i landet. Jeg har f.eks. være til et "invites only" rave party i en gammel lagerhal i Viborg for ca 3 uger siden (Det var - indrømmet - måske lige lovligt vildt for mig. Der var piller osv. i lange baner. Det vil jeg sku´ikke have noget med at gøre. Men jeg fik sku brændt noget energi af på dansegulvet - og de unge piger synes det var "vildt godt gået" - at sådan en gammel nisse var med til sådan et party HÆ HÆ. Var sku godt nok bombet dagen efter) - i Iøvrigt så er det heller ikke så lang tid siden jeg selv har været ude at spille (80er night - så det var "old school style dj med 500 kg vinyl skiver). Så jo - jeg følger med i hvad der sker rundt omkring

Lad os tage udgangspunkt i at Prime burde have landets bedste mainstreams, selvfølgelig med undtagelser. Nærmest samtlige af disse DJs kan ikke beatmatche et nummer, de gemmer deres overgange bag mic. snak og det er endda på deres forberedte showcase sets - tror du skal stikke fingeren i jorden og se hvordan det ser ud lige pt i branchen før du råber op om at mainstream djs skulle være bedre tekniske end genre djs. Det er jeg hamrende uenig med dig i og jeg tror trodsalt at jeg oplever flere forskellige djs nu end du gør.

Jeg kender/har kendt - nu adskillige mainstream DJ´s som sagtens kan beatmixe. Det påstår du, at næsten samtlige mainstream DJ´s ikke kan. Jeg har ikke skrevet at mainstream djs skulle være bedre tekniske end genre djs. Beklager hvis du har fået den opfattelse. Det er korrekt at mange djs gemmer sig bag deres mike. Men det skal nævnes, at nogle steder SKAL der bruges mike - og andre steder vil publikum ikke høre mix. Hvor mange DJ´s du oplever nu -kan jeg ikke vide. Men jeg oplever nu stadig en hel del - og har oplevet rigtigt mange i min tid som pro .(Det er 30 år siden jeg startede som DJ - men spiller idag kun - hvis jeg får lyst og muligheden byder sig. Jeg er ikke i booking mere. Jeg får gigs via andre DJ´s eller diskoteker som kender mig. Jeg vil ikke være "fast" dj mere. Det har jeg ikke tid og energi til) :

"4.Sek 50% vol reglen"
Kender jeg ikke, men hvis du mener at man bare i 4 sek skal lade det nummer man mxier ind kører ved 50% volume - så forstår jeg slet ikke at du kan mene at det er teknisk godt arbejde.
Nej - sådan fungerer reglen ikke. Der er tale om, at man fader det kørende nummer ned til 50 % volume - med en fade tid på 4 sekunder. Når de 50% volume er nået starter man det nye nummer på 100% volume. Det er en teknik som man f.eks bruger på radio stationer, og som man endda har indbygget i meget DJ software idag (hvor man dog kan regulere fadekurve og tid). Jeg har ikke skrevet at der er teknisk godt arbejde, men at der kan skabes en acceptabel overgang. Jeg nævnte det som en kommentar til om nystartet dj, der ikke kan mixe. Man skal jo starte et sted

Hvis numrene ikke køre samme bpm, ikke er i samme key, ikke begge to er i samme 4-del, triplet eller andet. Så vil det alt andet lige lyde af crap.
Så håber ikke det er det du mener, kan jeg næsten ikke tro.
Jeg skrev "Hvis man ikke kan finde ud af at mixe, kan man som nystartet DJ - jo altid komme langt - med 4.Sek 50% vol reglen." Læg mærke til ordet "nystartet".. Igen - en nystartet DJ skal jo starte et sted, og kan undgå at skræmme publikum helt væk fra gulvet med denne regel

Som DJ spiller du for punlikum, men og det er et fuckin stort MEN.
Det er i sidste ende bookerens ansvar at finde den DJ der passer til festen.
Jeg har før stået til en club night ting på et diskotek og spillet - hvor ejeren, gæsterne og alle skreg på hardstyle - men det får du ikke en house dj til at spille.
Jeg spiller for mit publikum, men jeg spiller den musik jeg spiller - er jeg booket forkert, jamen så er det ikke mit problem og jeg kan intet gøre ved det. Kan ikke trylle 50 hardstyle vinyler op af tasken bare fordi en gæst siger det.

Ja - der er vi enige. Det er bookerens ansvar, at finde den rigtige dj. Men siger du ja til et job, accepterer du også at spille for det publikum som er til stede. Jeg har da også været udsat for, at blive booket forkert. I disse tilfælde har jeg kontaktet booking selskabet og managerne for spillestedet , og der er blevet fremskaffet en anden dj, hvis jeg ikke selv mente jeg kunne spille den genre som det pågældende dskotek ønskede. Dette har selvfølgelig kostet kassen, og denne ekstra regning er blevet betalt af diskoteket - da det er dem der har bestilt en forkert type dj. Dog skal det nævnes, at jeg næsten altid selv har haft mange forskellige genrer af musik med i taskerne (jeg slæbte rundt på adskillige tusinde vinyl skiver), og ofte selv har kunnet skifte genre - hvis det var påkrævet

Hvis der skal diskuteres mere om Dj´s - hvad der skal spilles - mix osv. ,så synes jeg der skal oprettes et nyt topic, så dette topic kan komme tilbage på sporet.
Jeg har dog skrevet det jeg mener om emnet, så jeg vil ikke kommentere ydeligere indlæg. Case closed fra min side.
Og kan i så have en fantastisk weekend.

Zivago
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

DjMail skrev:Jeg er på ingen måde enig Zivago....

.
Hovedårsagen til at jeg ALDRIG brugte booking!
Jeg har aldrig haft problemer med selv at skaffe mine jobs.
Og hvis man selv klarer ærterne, er man også 100% sikker på at få præcis det job man helst vil have,
og - ikke mindst - til den rigtige løn.

Jeg giver så absolut Zivago ret; Hvis du er målrettet House DJ, så er det ingen sag for dig at spille et job, for et House publikum.
En grundig ´Leverpostejs´DJ (Læs : Mainstream), ville fint kunne spille det samme job, men helt sikkert ikke så
- hvad skal man sige - detaljeret som Du.
Til gengæld vil han til hver en tid kunne springe ind hvor som helst, og alligevel få en fornuftig aften ud af det,
uanset publikum - til stor jubel for enhver klub-ejer.

Mainstream betyder jo egentligt ´det brede flertal´ og afspejler det ´de fleste´ vil høre når de går i byen.
Kan Du ramme ´de fleste´ har Du fat i den lange ende.
Det bla. Sunshine ref. til, må være, at når flertallet på en mainstream klub, går i byen for at høre det brede repotoire, og så møder en stædig starut der kun har house-sovs i gryden,
ja så får de straks det indtryk, at han da vist er kommet i byen, for at spille for sig selv - hvilket man jo godt forstår, ud fra deres holdning om hvad godt gå-i-byen musik er.

Og i sidste ende lander det hele der hvor ´motoren´ i et værtshus sidder - Økonomien.

For en DJ skal have løn - gerne en GOD løn.
For at han kan få det, skal der penge i kassen.
Det kommer der hvis der er mange gæster, og hvis de hygger sig...
Hvis de ikke hygger sig, så sælges der ingen sprut, og uden omsætning ingen løn.

Hvem af de 2 typer DJs der er bedst er et spørgsmål om synsvinkel, men der er ingen tvivl om, at den største udfordrig ligger i,
at kunne underholde - og tilfredsstille - flest mulig af de fremmødte gæster (på feks. Pigen & Trompeten).

Velmente ord fra en - som Zivago - godt brugt og ´pensioneret´ DJ 8)

PS : Og jo - man kan udmærket mixe/beatmatche top40 snask.
Zivago og jeg har haft mange...ahemm... Mixbattles (kan man kalde det dét Ziv?) på 7" vinyl.
Og tro mig, det er ikke mange singler der har spillet mere end et minut ad gangen ;)
De lange intro/outro´s på house/dance - ja stort set alt elektronisk musik, og især i ext. vesioner,
gør det jo ekstremt nemt at sætte musikken sammen på beat.
Der er så god tid til det, og passagerne med perc. og basslines er så enkle og langtrukne,
at de kan være nærmest umulige at skelne fra hinanden.
Jeg er udmærket klar over, at der ikke kun mixes intro/outro, men det er en stor del af showet (og absolut en lækkerbidsken fra den der kan sit kram)!
Det jo også en kunst i sig selv at sammensætte, og mixe dem sammen, uden at gæsten egentligt lægger mærke til det - det ved jeg, men nogen kæmpe udfordring er det nu ikke.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Besvar