Råd ønskes: MacBook Pro = Hvilken harddisktype?

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Kazo
Proud Chart Attack Member
Geografisk sted: Kbh.

Råd ønskes: MacBook Pro = Hvilken harddisktype?

Indlæg af Kazo »

Hej folkens,

Jeg står og skal investere i en MacBook Pro, men er lidt i tvivl om, hvilken harddisktype jeg skal vælge den med.
Der er tre alternativer.

1. Serial ATA disk @ 5400 rpm (500 GB)
2. Serial ATA disk @ 7200 rpm (320 GB, 500 GB)
3. Solid state disk (128 GB, 256 GB)

Det betyder ikke så meget for mig, om der er 100 eller 1000 GB på den, da jeg vil flytte det meste arbejde over på en ekstern disk, når jeg ikke skal bruge det.
Min nuværende laptop har en harddisk på 150 GB på 7200 rpm og den har jeg været fint tilfreds med.

Er der noget i kan anbefale/fraråde mig, af de tre ovenstående muligheder?
Billede
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Re: Råd ønskes: MacBook Pro = Hvilken harddisktype?

Indlæg af Maunus »

Foreskellen på 1. og 2. er at 2. arbejder med 7200 omdrejninger hvor 1. kun tager 5400 - jeg har selv valgt den med 7200 omdrejninger da jeg hellere ville have en lille og hurtig end en stor og langsom..

3. skulle være en harddisk for sig selv da den lagre det ligesom en USB pind gør det. (Ret mig hvis jeg er forkert - har hvert fald forstået det sådan) den kan klare nogen flere slag og skulle holde længere. (en usb kan jo holde til at du kaster rundt med den og sådan - hvorimod din normale gamle harddisk ikke kan holde til sådan noget)

3. er sikkert rigtig dyr og den har altså ikke særlig meget plads når man tænker over det - du siger godt nok at du vil flytte dine ting på en ekstern - men du skulle vel have lidt på selve computeren og nogen programmer fylder en del GB nu om dage.

Jeg ved desværre ikke hvor hurtig sådan en 3. er i forhold til 1 og 2 men det kan ikke sammenlignes med omdrejninger da det jo er sådan noget flash harddisk, og ikke har en skive den lagre på som ATA harddiskene.

- nogen af jer andre må lige rette mig hvis jeg har taget fejl.

Personligt har jeg som tidl. nævnt at jeg har 2. i min Mac - men har du pengene ser jeg intet problem i at vælge 3. dog skal den være på min. omkring de 300 gb..
Da Clown
DJ
Geografisk sted: In Da MiX

Indlæg af Da Clown »

jeg har personligt selv en MBP med 256 GB SSD, og du får lidt mere hastighed ud af computeren ved at smide sådan en fætter i :) men ved ikk om du vil give ca 4-5.000 ekstra for det...

Jeg gjorde det selv, af den grund, at jeg bruger den til at afvikle traktor på dj jobs....
Kazo
Proud Chart Attack Member
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Kazo »

tak for svarene 8)

Jeg tror umiddelbart jeg hopper på mulighed 2. da budgettet nok kun tillader en lille SSD ellers :)
Billede
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Maunus skrev: Personligt har jeg som tidl. nævnt at jeg har 2. i min Mac - men har du pengene ser jeg intet problem i at vælge 3. dog skal den være på min. omkring de 300 gb..
Et SSD drev på 320 GB vil koste små 10.000, så det er stadig en lidt dyr løsning. Ellers kan man sige at de er mindre, hurtigere og bruger mindre strøm end vores hverdagsdrev gør.

Ellers er det da bare som nævnt at købe et alm externt drev... :!:
Besvar