Windows programmer på mac
Redaktør: Moderators
Windows programmer på mac
Sidder med min nye mac som jeg skal bruge rigtigt flittigt til skolestart i gym, men vi får udleveret nogle programmer i løbet af året som vi skal bruge til at lave div. ting med, og de programmer er designet til Windows. Hvad gør jeg? Kan man gøre sådan at de kan bruges med mit OS X? ... Jeg har hørt om nogle programmer der ville kunne gøre dette muligt, CrossOver, hvis jeg ikke tager meget tvivl? Men jeg vil gerne høre lidt nærmere... Og ved der er en del mac-brugere herinde... Så ville være taknemmelig med en masse gode tips og råd til hvad jeg kan og skal gøre...
Stacok
Stacok
Barry Lloyd
-
amh
- CAs dkbn-luder
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
Re: Windows programmer på mac
Hmm, det nemmeste ville være og installerer Win XP på, det er muligt på de nye Mac computere at køre det som hedder BootCamp. Det kræver dog du har en CD/DVD med Operativsystemet. Så vælger du bare ved opstart om den skal starte op i Mac delen eller PC delen.
Der står lidt mere om det her:
http://www.apple.com/macosx/what-is-mac ... ility.html
Der står lidt mere om det her:
http://www.apple.com/macosx/what-is-mac ... ility.html
Kan ikke umiddelbart se hvor jeg kan downloade det... Nogen der kan hjælpe?
Barry Lloyd
-
amh
- CAs dkbn-luder
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
Det ligger på Mac'en i forvejen mig bekendt.
Det gør det i leopard
Mulighederne er 3 - i store træk.
1. Bottling (CrossOver - ved ikke hvilke andre der er)
2. Virtual Machine (VMware, Parallels - m.fl.)
3. DualBoot (BootCamp)
1 er værst, 2 i midten og optimalt er 3, hvor du kører Windows native som havde det være på en almindelig PC.
Hvorfor? Fordi:
1. Kræver udvikling af support til hver eneste driver, spil, funktion - whatever, you name it - og det kræver tid er kommer med forsinkelse, da det skal udvikles først og er lavet gennem reverse-engineering og er derfor hverken native eller fuldt funktionelt. Altså er der få understøttede programmer som stadigt ikke altid virker optimalt, hvis du er uheldig. I teorien er det en Virtual Machine, hvor man udelukkende og kun trækker på PRÆCIS de drivere og filer som man skal bruge og absolut ikke andet end det.
2. Fordi det kræver en ordentlig spandfuld system-ressourcer. Husk at et styresystem æder af dine ressource og det at køre 2 er dobbelt arbejde. Alle drivere er heller ikke native (virtuelle lydkort-drivere, etc) hvilket giver kompromittere kvalitet, men fejl raten er mindre, da du nu kan læse alt der ikke har med styresystemet at gøre gennem din VirtualMachine, som iøvrigt til general brug fungerer fint medmindre du kræver store ydelser i medier (spil, HD-tv, blu-ray mm). Dette kræver en installation af windows på en partition som din virtual machine kan læse.
3. Fordi det er hvad det hedder. Dualboot. Du starter simpelthen op i windows som på en pc og kører det 100% native. Det er suverænt at foretrække og understøttelsen er 100% (fordi du kører native). Det er også den ENESTE løsning, hvis du vil lave noget medie-arbejde af betydning på computeren i windows. Denne løsning kræver dog at du skal have Mac OS-X Leopard for at kunne bruge BootCamp (du får ikke en cracked udgave, der virker med Tiger eller ældre udgaver) samt en GUID eller NTFS partition til din windows-installation (som du også selv skal anskaffe).
... Har forklaret det i nogle andre tråde også mener jeg - det kunne være jeg snart skulle lave en sticky
PS! Hold space nede, når du tænder din mac, hvis du vil vælge en midlertidig anden boot-partition end din præ-satte boot.
- dwr
EDIT:
BootCamp følger med Leopard. Det burde ligger i dit styresystem (Google kan hjælpe dig med hvordan du skal bruge det) - hvis det ikke gør og du har Leopard på DVD kan det installeres der fra - ellers kan du hente det på Apple's hjemmeside ganske gratis.
1. Bottling (CrossOver - ved ikke hvilke andre der er)
2. Virtual Machine (VMware, Parallels - m.fl.)
3. DualBoot (BootCamp)
1 er værst, 2 i midten og optimalt er 3, hvor du kører Windows native som havde det være på en almindelig PC.
Hvorfor? Fordi:
1. Kræver udvikling af support til hver eneste driver, spil, funktion - whatever, you name it - og det kræver tid er kommer med forsinkelse, da det skal udvikles først og er lavet gennem reverse-engineering og er derfor hverken native eller fuldt funktionelt. Altså er der få understøttede programmer som stadigt ikke altid virker optimalt, hvis du er uheldig. I teorien er det en Virtual Machine, hvor man udelukkende og kun trækker på PRÆCIS de drivere og filer som man skal bruge og absolut ikke andet end det.
2. Fordi det kræver en ordentlig spandfuld system-ressourcer. Husk at et styresystem æder af dine ressource og det at køre 2 er dobbelt arbejde. Alle drivere er heller ikke native (virtuelle lydkort-drivere, etc) hvilket giver kompromittere kvalitet, men fejl raten er mindre, da du nu kan læse alt der ikke har med styresystemet at gøre gennem din VirtualMachine, som iøvrigt til general brug fungerer fint medmindre du kræver store ydelser i medier (spil, HD-tv, blu-ray mm). Dette kræver en installation af windows på en partition som din virtual machine kan læse.
3. Fordi det er hvad det hedder. Dualboot. Du starter simpelthen op i windows som på en pc og kører det 100% native. Det er suverænt at foretrække og understøttelsen er 100% (fordi du kører native). Det er også den ENESTE løsning, hvis du vil lave noget medie-arbejde af betydning på computeren i windows. Denne løsning kræver dog at du skal have Mac OS-X Leopard for at kunne bruge BootCamp (du får ikke en cracked udgave, der virker med Tiger eller ældre udgaver) samt en GUID eller NTFS partition til din windows-installation (som du også selv skal anskaffe).
... Har forklaret det i nogle andre tråde også mener jeg - det kunne være jeg snart skulle lave en sticky
PS! Hold space nede, når du tænder din mac, hvis du vil vælge en midlertidig anden boot-partition end din præ-satte boot.
- dwr
EDIT:
BootCamp følger med Leopard. Det burde ligger i dit styresystem (Google kan hjælpe dig med hvordan du skal bruge det) - hvis det ikke gør og du har Leopard på DVD kan det installeres der fra - ellers kan du hente det på Apple's hjemmeside ganske gratis.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
I VmWare Fusion kan du angive for mange RAM din virtuelle maskine skal have adgang til, samt hvor mange CPU'er du vil bruge. Det forhindre at Windows galopere afsted i et forbrugs helvede af system ressourcer, som det har tendens til at gøre ved store krævende opgaver, som for et eksempel når der skal redigeres mere end 10 emner, eller der skal åbnes hele 5 hjemmesider SAMTIDIG!!!dwr skrev: 2. Fordi det kræver en ordentlig spandfuld system-ressourcer.
Igen trækker jeg VmWare Fusion kortet, og siger at deri bliver din Windows installation gemt i den *.vmdk fil hvor hele din virtuelle maskine også er gemt. Det gør at du kan i princippet flytte din virtuelle maskine rundt imellem flere computere der bruger VmWare. Rimelig snedigt.dwr skrev: Dette kræver en installation af windows på en partition som din virtual machine kan læse.
VMware Fusion er også glimrende - men ikke hvis du skal noget grafisk krævende (f.eks. spil) - det er ganske enkelt ikke optimalt.
Min løsning er Leopard med Bootcamp + en VMware Fusion som kan åbne min windows partition fra Leopard siden, men min erfaring er at VMware Fusion mere hvis jeg ikke lige gider reboote og skal bruge noget simpelt som f.eks. Excel med makroer eller noget andet i den stil. Hvis jeg vil bruge f.eks. Acid så rebooter jeg, da lyden er stærkt påvirket af non-native drivers og er inkonsistent og "klippende/skrattende", hvis jeg laver meget andet end at lade den afspille fortløbende.
Bruger en MacBook Pro med 4GB ram, så det burde ikke være hukommelsen der er problemet.
Min løsning er Leopard med Bootcamp + en VMware Fusion som kan åbne min windows partition fra Leopard siden, men min erfaring er at VMware Fusion mere hvis jeg ikke lige gider reboote og skal bruge noget simpelt som f.eks. Excel med makroer eller noget andet i den stil. Hvis jeg vil bruge f.eks. Acid så rebooter jeg, da lyden er stærkt påvirket af non-native drivers og er inkonsistent og "klippende/skrattende", hvis jeg laver meget andet end at lade den afspille fortløbende.
Bruger en MacBook Pro med 4GB ram, så det burde ikke være hukommelsen der er problemet.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.