Tværfaglig opgave, dansk-historie. Idéer, tips, osv.?

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
EMR

Tværfaglig opgave, dansk-historie. Idéer, tips, osv.?

Indlæg af EMR »

Hej CA.

Står i den situation at jeg her om et par uger skal til at skrive en opgave på de 8 sider.
Går i 2.g.
Muligheder:
Dansk.
Historie.
Tværfaglig (mix mellem dansk og historie.)

Prøver denne gang at være ude i god tid, så jeg ville høre om der er nogle erfaringer, tips, og ikke mindst forslag til emner?
Tror jeg hælder mest til den tværfaglige løsning.

Vh EMR
Down1
Geografisk sted: nah.nah.cant.find.me
Kontakt:

Re: Tværfaglig opgave, dansk-historie. Idéer, tips, osv.?

Indlæg af Down1 »

Det nemmeste ville jo være at finde et område indenfor et af de to fag som du har interesse i.
ICQ: 122?70?11 [url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]

"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Re: Tværfaglig opgave, dansk-historie. Idéer, tips, osv.?

Indlæg af QrazyLeg »

Et noget poppet indspring i de to temarammer, der må eksistere i et tværfagligt projekt af denne art, kunne være, at tage udgangspunkt i Ludvig Holbergs "Jeppe På Bjerget" og den samtidige situation omkring fæstebøndernes vilkår og reform. Danmark havde en landbrugskrise, da der var mangel på efterspørgsel af landbrugsvarer. Samtidig betalte Danmark af på den store gæld krigen (og nederlaget i 1814) til England havde skabt. (At der omkring 1820 kom et økonomisk opsving og en stigende efterspørgsel på landbrugsvarer er her et ganske fint perspektivafsnit sidst i opgaven...) - En anden litterær inspiration til tidsperioden er eksempelvis Steen Steensen Blichers værker, hvor Hosekræmmeren og Brudstykker Af En Landsbydegns Dagbog, nok er de mest kendte og lige til at gå til.

Et vigtigt element som forhistorie til bønnernes vilkår er stavnsbåndets ophævelse i 1788. Det blev indført i starten af 1730'erne på grund af landbrugskrise. Det kunne her være spændende at se på hvilke elementer i historien, der gør håndteringen af de to landbrugskriser forskellige, samt om der kan findes tydninger herpå i den danske litteratur.

Det var lige et lille hurtigt indlæg... Jeg har ikke rigtig ville tænke på hvilke sjove indfaldsvinker omkring malerier og digte, der kunne være i forhold til historien. Det er jeg simpelthen for træt til. Godnat :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Besvar