Server - Linux

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
BetteMand
Geografisk sted: Aalborg

Server - Linux

Indlæg af BetteMand »

Hey CA'er :D!

Jeg sidder og roder med min wondows server, som jeg nu har tænkt mig at bruge linux på (Har hørt fra nogle kloge hoveder, at det skulle være bedre) :D
Den skal bruges til FTP og lidt torrent's - Så er spørgsmålet så, hvilken Linux skla jeg bruge? ;D
BetteMand Out..:D
bpm
Geografisk sted: TPD APG

Re: Server - Linux

Indlæg af bpm »

du skal bruge ubuntu eller debian... men det er nok ikke lige noget du lærer fra dag til dag. så hold dig til win.
BetteMand

Indlæg af BetteMand »

Skal jo starte et sted, så hvorfor ikke begynde på en virtuel computer ;)!
Brugeravatar
CCK^
Geografisk sted: 9000 cement

Indlæg af CCK^ »

bpm skrev:du skal bruge ubuntu eller debian... men det er nok ikke lige noget du lærer fra dag til dag. så hold dig til win.
SKAL? et klogt valg måske... meeeen..
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

Skal? Ikke nødvendigvis..
Jeg har en server sammen med nogle mates.. Og den kører da ganske fint, både til torrents og ftp, og den har netop med Windåse Server 2003.. Og så med fjernskrivebord.. Imo bliver det ikke meget lettere.. :)
BetteMand

Indlæg af BetteMand »

chreddy1 skrev:Skal? Ikke nødvendigvis..
Jeg har en server sammen med nogle mates.. Og den kører da ganske fint, både til torrents og ftp, og den har netop med Windåse Server 2003.. Og så med fjernskrivebord.. Imo bliver det ikke meget lettere.. :)
server 2003, det kunne jeg jo også lege lidt med ;)!
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Jeg vil også foreslå dig at bruge windows. Ikke fordi det 'nødvendigvis' er bedre, men som tidligere sagt, så er det en del nemmere.
Alting fungerer anderledes, når du begynder på et nyt styresystem. Bare på interaktionsforskellen på MacOSX og Windows - og tænk så på, at det er de to styre systemer, der minder mest om hinanden.

Unix-servere er komplicerede, hvis du ikke er villig til at læse en hel masse og iøvrigt langt dårligere end Windows servere, hvis du ikke BRUGER den tid på at sætte dem op, som de nu engang kræver.

Hold dig til Windows eller brug din tid fritid det næste lange stykke tid på at læse op på opsætning af unix-servere (hvor jeg ville anbefale dig at bruge Debian). Ubuntu er så vidt jeg husker en skrabet udgave af Debian med et pre-installeret GUI - men har ikke tjekket op på det.
Debian er - vist du skulle være i tvivl - baseret på en Tekst-brugerflade (ligesom DOS), hvis du ikke selv tilføjer pakker med et GUI.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
BetteMand

Indlæg af BetteMand »

Mange tak for rådene ;)!
Besvar