Hejsa
Jeg har fået en ekstern harddisk op at køre, der længe har været meget tæt på at tage turen hinsides. Nu kører den stabilt, men skridtet derhen var under bekostningen af at formatere til exFAT. Nu vil jeg gerne have den tilbage til NTFS. Via Windows tager rimelig lang tid, og tænkte om der nogle havde nogle tips, tricks, programinformation til en bedre løsning. Så nogen forslag?
Meget langsom formatering af en halv-ødelagt hdd
Redaktør: Moderators
Meget langsom formatering af en halv-ødelagt hdd
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Re: Meget langsom formatering af en halv-ødelagt hdd
jo hurtigere tilslutning jo hurtigere format. fx esata er super, ellers usb2, så være sikker på din port er usb2. virker nogen gang kun som usb1 hvis driverne ikke er rigtige. og så bare windows format.
Det er USB2 med en korrekt tilslutning - det er den eneste harddisk der har opført sig sådan - alle andre eksterne diske jeg har sat til har opført sig korrekt, med korrekt hastighed - også formatering.
Du behøver ikke omformatere den, men bare konvertere til NTFS. (Det går meget meget hurtigere).QrazyLeg skrev:Hejsa
Jeg har fået en ekstern harddisk op at køre, der længe har været meget tæt på at tage turen hinsides. Nu kører den stabilt, men skridtet derhen var under bekostningen af at formatere til exFAT. Nu vil jeg gerne have den tilbage til NTFS. Via Windows tager rimelig lang tid, og tænkte om der nogle havde nogle tips, tricks, programinformation til en bedre løsning. Så nogen forslag?
Det kan du gøre fra en commmand prompt med kommandoen:
convert x: /fs:ntfs
X er drev id. hvis harddisken f.eks hedder D - så skal du skrive convert D: /fs:ntfs
Dette kan gøres på de fleste diske, endda uden at miste data.
Bemærk: I nogle tilfælde, kan det give problemer at konvertere fra exFAT til ntfs. Hvis du støder ind i problemer så er der kun der "hårde vej", og lave en ren formatering til NTFS.
Zivago
Det er som sådan ikke svært at konvertere den. Men jeg tænkte, at nu var det jo en disk, der har været lidt (læs: meget) tæt på at stå helt af, så når man endelig har fået liv i din igen så skal den renses i hoved og røv...