Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.
Hey alle
Jeg opfinder ikke den dybe tallerken her, men syns nu alligevel det var et fint lille tip jeg ville dele.
Ganske enkelt, hvordan laver man en liste over hvilke filer en mappe indeholder. Så er man fri for selv at skulle kopiere alle filnavnene til en ven eller hvad end man nu skulle bruge det til.
Hvis jeg fx vil lave en liste over filer der er i en mappe på mit skrivebord der hedder xyz
start altid med "cd\" derefter mappens sti
eksempel:
cd\users\iwers\desktop\xyz
Derefter skrives nedenstående og en ny fil vil være oprettet i mappen med en liste over indholdet. "tekstfil.txt" kan selvfølgelig ændres efter smag fx "din_mor.txt" eller "Iwers_er_lækker.txt"
dir /b > Musik.txt
Nu ligger der en fil med det navn som du valgte til filen (xxxx.txt) [/hide]
Printfolders Har en gammel freeware version som jeg har brugt 6-7 år hvis det er noget. Meget simpelt - og nyttigt af og til http://www.stratopoint.com/pfolders.htm
Man behøver ikke installer programmer for at lave en filliste.
Det kan gøres med en ultra simpel batfil (en batfil er et lille program sammensat af kommandoer).
For at lave den - gør følgende:
Åben notepad og skriv denne linie:
dir /b >indhold.txt
Gem filen under navnet liste.bat
Nu har du lavet et program der kan det du ønsker.
læg filen i den mappe som du vil have en liste af.
Når du dobbeltklikker på filen - bliver der lavet en tekstfil med indholdet i mappen. Filen hedder indhold.txt og ligger i samme mappe, som batfilen.
Du kan ligge en kopi af batfilen i alle de mapper du ønsker en liste over. Bare klik på den, og der bliver lavet en liste.
Batfilen kan udbygges, så den kan tage flere informationer med.
Hvis du eks. vil have undermapper med, så skal der stå:
dir /b /s >indhold.txt
Andre parametre du kan sætte på:
/A Viser filer med angivne attributter.
D Mapper R Skrivebeskyttede filer
H Skjulte filer A Filer, der er klar til arkivering
S Systemfiler - Præfiks, som betyder "ikke".
/B Bruger enkelt format (ingen overskrift eller oversigt).
/L Vis tusindtalsseparator i filstørrelse. Dette er
standard. Brug /-C for at deaktivere visning af separator.
/D Samme som bredt format, men filerne sorteres i kolonner.
/L Bruger små bogstaver.
/N Nyt langt listeformat med filnavne længst til højre.
/O Viser filer i sorteret rækkefølge.
rækkefølge N Navn (alfabetisk) S Størrelse (mindste først)
E Filtype (alfabetisk) D Dato/tid (ældste først)
G Gruppemapper først - Præfiks for omvendt rækkefølge.
/P Indsætter en pause efter hvert skærmbillede med oplysninger.
Jeg kan godt anbefale FTPRush, hvis man tilfældigvis har det. Og det kan man så også bruge på en ftp.
Og en anden rigtig rar funktion, er at den kan omdøbe flere filer på en gang. Så når jeg har hente en masse sange hos TDC og gerne vil af med TDCPlay i starten af alle sangene. Så klare den det på 2 sek.
Samme funktioner har Total Commander.
Jeg fik for noget tid siden fat i en udvidelse, der var udviklet af en medarbejder i et stort dansk firma bag bl.a. Elektroniske Patient Journaler. Holy smokes, der var nørdet igennem til den store guldmedalje, og pludselig havde min TC adskillige billede/video-funktioner, finurlige genveje, indbygget browser og en million andre ting. Jeg valgte dog at afinstallere udvidelsen igen, da alle mine normale genveje også var ændret til hans personlige behov, samt der var mange funktioner jeg ikke rigtig fandt nyttige andet for nørderiets skyld (det kan også være grund nok i mange tilfælde...)
Men klarer mig fint med standard og lidt små tilpasninger i de normale opsætningsmuligheder
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun! "TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright