Problemer med NemID

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
mimic
Geografisk sted: Some albanian mountains
Kontakt:

Problemer med NemID

Indlæg af mimic »

Jeg er stødt på lidt problemer med mit NemID, som jeg desværre ikke selv kan løse :(
Uanset hvilken side jeg benytter med NemID's login får jeg den samme fejl: "Could Not Load Plugins".
Jeg har forsøgt at geninstallere JAVA, forsøgt med andre browsere og nulstillet mine sikkerheds indstillinger i Internet Explorer. Successen er udeblevet, så jeg håber der er en der har nogle andre kvikke ideer til mit problem.
Billede Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?
dwr
Moderator

Re: Problemer med NemID

Indlæg af dwr »

80 30 70 50
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Zivago

Indlæg af Zivago »

Bare et nysgerrigt spørgsmål:
Har du prøvet at køre IE som adminstrator, og så se om det fungerer ?.
Det er jo nemlig sådan, at NemID kræver adgang til dine filer, for at det fungerer. Afhængig af din konfiguration, så kan denne adgang ofte kun ske, hvis IE kører i adminstrator tilstand. Filadgang har java ikke ret til som standard.
Læs evt. om java filadgang i NemID på http://www.itpol.dk/nemid_bagdoer

Iøvrigt - er det sun java du bruger ?. (sun 1.6.0.21)
Openjdk - fungerer nemid f.eks ikke med.
Du kan evt. prøv at test din java, ved at gå ind på http://znn.dk/ Det er en side nogle banker bruger til test af om en kundes pc opfylder kravene til homebanksystemerne.

Generelt er der utrolige mange sikkerhedsmæssige issues ved NemID. Det kan du finde mere om på nettet, f.eks. på ingeniørens hjemmeside (ing.dk) hvis det har interesse.
De mange issues gør at jeg ikke vil tage NemID i brug, før jeg ikke kan undgå et mere.
Brugeravatar
mimic
Kontakt:

Indlæg af mimic »

Jeg har netop forsøgt at køre Internet Explorer som administrator, dog uden succes.
Min computers informationer står herunder:

Kode: Vælg alt

JavaScript slået til:Ja
Java-leverandør:Sun Microsystems Inc.
Java-version:1.6.0_21
Browser og styresystem:Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; Trident/4.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; .NET4.0C)
Som man kan se, burde der ikke være noget der holder mig tilbage for at kunne logge ind.

@dwr De behandler allerede min forespørgsel - Jeg tænkte at der var nogen der havde et hurtigt svar herinde :)
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

ok :) Det var den bedste løsning jeg lige kunne komme på. Kan ikke finde noget info om dit problem. Eventuelt prøv inde på eksperten.dk
Down1
Geografisk sted: nah.nah.cant.find.me
Kontakt:

Indlæg af Down1 »

De har bare ikke været ret heldige med det der "nem"id. Jeg er glad for at jeg fornyede min digitale signatur :)
ICQ: 122?70?11 [url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]

"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Well... Jeg har været nødt til at opdatere i forbindelse med min netbank, som skal bruge NemID... Jeg er dybt utilfreds med det. Kan de skride med det der tåbelige kort med tal...?

Det burde være rigeligt sikkert med public/private-key signering af certifikater (asymmetrisk kryptering). Det handler vel bare om at bruge en tilpas stor kryptering - f.eks. en 2048bit kryptering. Muligvis er det ikke så godt til mobile-computing, men hey... Det er der så meget der ikke er.
Eventuelt bare bruge flere krypteringer så som bitshifting, cipher-algoritmer og stream-ciphering inden den asymmetriske kryptering.

Edit: Hvis nogen er i tvivl, så er Digital Signatur baseret på asymmetrisk kryptering.
Kort sagt, så bruger man en nøgle til at kryptere et dokument på ekstremt højt niveau (det hedder at lave en hash-værdi og den er ofte kun 8-24 bogstaver/tal lang afhængigt af algoritme) og sætter den sammen med dokumentet og så siger man til folk, at Hash-værdien dokumentet+den fil (f.eks. en MD5 eller SHA-værdi) skal være en bestemt værdi. Hvis den ikke er det, så er der nogen der har pillet med ved dokumentet og du kan ikke stå ved, at det er dit dokument. På den måde kan alle læse, hvad dit dokument, men ingen kan lave om på det, for så kan man se det.

Det kan også bruges den anden vej, men det orker jeg ikke lige at forklare :p (Søg på public/private-key asymmetric kryptering, hvis det har interesse. Det er, hvordan man bruger det til reel kryptering - f.eks. til transport-layer-security: TLS)
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

Jeg bruger det, og har gjort det i en måneds tid or so. Aldrig haft et eneste problem - og den måde det er bygget op på med et nøglekort var jo faktisk sådan, at det var helt tilbage i starten. Så hvorfor der pludselig opstår så mange problemer med det forstår jeg ikke, når det er et system der allerede er udviklet og har fungeret tidligere.
Billede
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Jeg har ikke problemer med det. Det irriterer mig bare at skulle hold styr på endnu en ting i papirform. Jeg modtager stort set INTET på papir nu om dage.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Det er på størrelse med et kreditkort, så kan du ikke have det i tegnebogen eller metaldimsen dine andre kort er i?
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Jeg har i forvejen problemer med at have mine kort i min kortholder og jeg er ikke blevet gammel nok endnu til at have en af de der tegnebøger, der ligner kvinders håndtasker, når de er i byen...

... og gider jeg bare ikke have flere ting fysisk. Det passer mig fint at have en fil på min computer - det er alligevel den jeg skal bruge, når jeg skal på min netbank.
Iwers
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af Iwers »

Ser frem til den dag hvor vi kun skal have et kort på os til alt ting, men det er en helt anden snak..

Jeg ser et større problem i hvad man kan misbruge ved at kende en andens cpr nummer. Det er efter min mening meget vigtigere at finde en løsning på det problem end net banken.

Håber du finder en løsning mimic :)
>>Tjek musikken der snart udkommer her!<<
Du kan være med til at sætte alle de gode releasedatoer ind i kalenderen hvis du PM'er mig
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Har heller ingen problemer med det - bortset fra at det er PISSE irriterende at skulle hive et så oldnordisk koncept, som en lamineret pap-flap op af lommen,
for at logge på en moderne og højteknologisk netbank..... eller hvad det nu er 8O

@ mimic :

Min netbank (Danske Bank) Kræver at host adressen indsættes i listen over sikre net steder du har tillid til (https)
Det kunne jeg da sagtens forestille mig gælder for andre også..?

Gå til Funktioner -> Internet indstillinger -> Sikkerhed - klik på ikonet "Websteder jeg har tillid til", og klik på knappen Websteder.
Fjern fluebenet ved "Kræv servergodkendelse (https)..."
Indsæt host adressen med wild card (i mit tilfælde er det *.danskebank.dk) Stjernen er wildcard for alle adresser under danske bank.
Klik på "Tilføj" og adressen vil nu stå i boksen nedenunder (Websteder:).
Sæt igen flueben hvor du fjernede det, tryk anvend og ok, etc...

Genstart browseren, og prøv så om ikke det løste problemet.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Brugeravatar
mimic
Kontakt:

Indlæg af mimic »

Plys - det nye kuld skrev:Har heller ingen problemer med det - bortset fra at det er PISSE irriterende at skulle hive et så oldnordisk koncept, som en lamineret pap-flap op af lommen,
for at logge på en moderne og højteknologisk netbank..... eller hvad det nu er 8O

@ mimic :

Min netbank (Danske Bank) Kræver at host adressen indsættes i listen over sikre net steder du har tillid til (https)
Det kunne jeg da sagtens forestille mig gælder for andre også..?

Gå til Funktioner -> Internet indstillinger -> Sikkerhed - klik på ikonet "Websteder jeg har tillid til", og klik på knappen Websteder.
Fjern fluebenet ved "Kræv servergodkendelse (https)..."
Indsæt host adressen med wild card (i mit tilfælde er det *.danskebank.dk) Stjernen er wildcard for alle adresser under danske bank.
Klik på "Tilføj" og adressen vil nu stå i boksen nedenunder (Websteder:).
Sæt igen flueben hvor du fjernede det, tryk anvend og ok, etc...

Genstart browseren, og prøv så om ikke det løste problemet.
Jeg troede også først at det var problemet, men ak nej. *.danskebank.dk er tilføjet til de websteder jeg har tillid til.
Jeg har siden også forsøgt at nulstille Internet Explorer totalt, men ligemeget hjalp det.
Zivago

Indlæg af Zivago »

Endnu et problem med NemID er fundet.
http://www.version2.dk/artikel/16408-54 ... ftermiddag

Der er da godt nok en del sikkerhedsproblemer efterhånden, som har været omtal flere gange på f.eks. Ing.dk.

Zivago
Zivago

Indlæg af Zivago »

Besvar