Harddisk plads forsvinder?
Redaktør: Moderators
Harddisk plads forsvinder?
Jeg har en MacBook Pro med en harddisk på 250 GB
Jeg har 99 GB musik i iTunes, tager en del billeder (har nu lagt alle billeder på min ekstern harddisk) og tilbage på Mac er der billeder i iPhoto for 2,5 GB og har samlet forbrug af programmer på 19 GB (51 programmer, 1 dokument 12 mapper).
Umiddelbart synes jeg ikke det kan passe at det skulle fylde 210 GB for den siger jeg kun har 40 GB tilbage.. Jeg ved godt der er ting som styresystem og andre små ting som selvfølgelig kan ligge og fylde, men hvad søren kan eller tage så meget plads?
Jeg har 99 GB musik i iTunes, tager en del billeder (har nu lagt alle billeder på min ekstern harddisk) og tilbage på Mac er der billeder i iPhoto for 2,5 GB og har samlet forbrug af programmer på 19 GB (51 programmer, 1 dokument 12 mapper).
Umiddelbart synes jeg ikke det kan passe at det skulle fylde 210 GB for den siger jeg kun har 40 GB tilbage.. Jeg ved godt der er ting som styresystem og andre små ting som selvfølgelig kan ligge og fylde, men hvad søren kan eller tage så meget plads?
Re: Harddisk plads forsvinder?
Tænker lidt om den opretter en masse dobbelt filer når jeg har det liggende steder som iTunes - måske den har det meste af mit iTunes bibliotek liggende andre steder? Men hvordan kan jeg spore det?
Det musik du har i iTunes, ligger det et andet sted end den normalt angivne sti for iTunes Musik? For så kan den godt kopiere lortet ind i den nye mappe første gang iTunes åbnes. Der bliver man nemlig spurgt om den skal oprette kopiere/omdøbe/andet med musikken på ens harddisk.
For den angivne restplads passer godt med at ca. 100 gb er "forsvundet".
For den angivne restplads passer godt med at ca. 100 gb er "forsvundet".
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
når jeg f.eks. søger på John Mogensen i spotlight og vælger at se det i finder så finder den kun 1 af hver.. hvordan kan jeg ellers tjekke?
-
Fairground
- CA Party Freak
- Geografisk sted: ..::CPH::..
Under indstillinger i iTunes er der et punkt der hedder "Kopier filer til iTunes media"
Ovenover står stien til denne mappe.
Ovenover står stien til denne mappe.
There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
Jep der er et kryds.. og en sti.. men jeg troede at den mappe stien viste til simpelthen bare er det musik som iTunes viser? ligesom at iPhoto viser nogen billeder som også ligger i en mappe..
altså skal der vel være en mappe mere?
altså skal der vel være en mappe mere?
har prøvet slette noget inde i den mappe af musik men så forsvinder den også i iTunes :/
Smager æblet ikke bare godt? hihi 
ICQ: 122?70?11 [url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]
"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
hå hå - det kunne lige så godt være samme fejl som en PC med iTunes (;
Men drenge! Vi er så tæt på at løse problemet og det lyder som om i ved noget, så hvorfor holde op med at svare?
Men drenge! Vi er så tæt på at løse problemet og det lyder som om i ved noget, så hvorfor holde op med at svare?
Fordi vi har et liv og også har sociale aktiviteter uden for internettet
Ej, jeg er bare først på boardet nu siden sidst jeg svarede.
Musikken forsvinder fra iTunes fordi den kun læser fra den ene mappe. Da jeg ikke sidder med et æbleskrog, så giver jeg lige et fiktivt eksempel, da jeg simpelthen ikke kan huske hvor musikken er lagret - og så ved jeg iøvrigt heller ikke hvor dit musik er.
Lad os sige at inden du installerede iTunes lå din musik på følgende destination:
Systemdisk/Warez/MP3zzzzz/
Så installerede du iTunes og blev spurgt om du vil kopiere musikken til iTunes-biblioteket. Dermed kopierede iTunes musikken til:
Systemdisk/iTunes/Musik/
Så har du musikken til at ligge to steder. Men da du selv bad om at få kopieret musikken, og tænkte hey, det er satme smart iTunes har fundet ud af hvilken musik jeg har. Jeg trykker bare på play, og så er det musik for alle pengene.
- Det gør iTunes fordi den som standard er tilpasset til at læse fra "Systemdisk/iTunes/Musik/, og ikke fordi den finder dine numre i "Systemdisk/Warez/MP3zzzzz/".
I stedet kan du vælge at slette dit iTunes musik-bibliotek (indholdet, ikke mappen!), og så tilføje "Warez/MP3zzzzz/" i stedet.
--
...at iTunes også kan volde problemer på en PC, betyder jo også stadig at æblefrugten ikke er optimal
--
Yderligere kan du også kontrollere computeren for de såkaldte .Trashes-filer. Af en eller anden grund mener Apple at hver ting man sletter skal gemmes i en separat-fil. Antallet af 4GB USB-sticks mine Apple venner har klaget over var fyldte, trods meget få filer, er ikke så lidt. Når jeg har set på den har jeg bare sat den i computeren (PC) og slettet .Trashes-filerne. Og snuptivupti, så er der lige pludselig meget plads igen.
Ej, jeg er bare først på boardet nu siden sidst jeg svarede.
Musikken forsvinder fra iTunes fordi den kun læser fra den ene mappe. Da jeg ikke sidder med et æbleskrog, så giver jeg lige et fiktivt eksempel, da jeg simpelthen ikke kan huske hvor musikken er lagret - og så ved jeg iøvrigt heller ikke hvor dit musik er.
Lad os sige at inden du installerede iTunes lå din musik på følgende destination:
Systemdisk/Warez/MP3zzzzz/
Så installerede du iTunes og blev spurgt om du vil kopiere musikken til iTunes-biblioteket. Dermed kopierede iTunes musikken til:
Systemdisk/iTunes/Musik/
Så har du musikken til at ligge to steder. Men da du selv bad om at få kopieret musikken, og tænkte hey, det er satme smart iTunes har fundet ud af hvilken musik jeg har. Jeg trykker bare på play, og så er det musik for alle pengene.
- Det gør iTunes fordi den som standard er tilpasset til at læse fra "Systemdisk/iTunes/Musik/, og ikke fordi den finder dine numre i "Systemdisk/Warez/MP3zzzzz/".
I stedet kan du vælge at slette dit iTunes musik-bibliotek (indholdet, ikke mappen!), og så tilføje "Warez/MP3zzzzz/" i stedet.
--
...at iTunes også kan volde problemer på en PC, betyder jo også stadig at æblefrugten ikke er optimal
--
Yderligere kan du også kontrollere computeren for de såkaldte .Trashes-filer. Af en eller anden grund mener Apple at hver ting man sletter skal gemmes i en separat-fil. Antallet af 4GB USB-sticks mine Apple venner har klaget over var fyldte, trods meget få filer, er ikke så lidt. Når jeg har set på den har jeg bare sat den i computeren (PC) og slettet .Trashes-filerne. Og snuptivupti, så er der lige pludselig meget plads igen.
Qzl: Det er jo ikke styresystemet den er gal med, men brugeren. De har flyttet lortet til papirkurven, men ikke tømt den.
.DS_Store filer kan jeg bedre forstå at windowsbrugere er trætte af
(hvor vi andre så kan bande og svovle over thumbs.db og desktop.ini)
Maunus: Jeg tror du skal lede i efter dubletter som de andre snakker om. Jeg ved ikke hvordan iPhoto er efterhånden, men har da hørt mange snakker om at fint kan finde på at bruge en masse plads fordi man skal have den fancy mulighed at lave redigeringer og fortryde disse bagefter.
.DS_Store filer kan jeg bedre forstå at windowsbrugere er trætte af
Maunus: Jeg tror du skal lede i efter dubletter som de andre snakker om. Jeg ved ikke hvordan iPhoto er efterhånden, men har da hørt mange snakker om at fint kan finde på at bruge en masse plads fordi man skal have den fancy mulighed at lave redigeringer og fortryde disse bagefter.
Enig. OS X, er et ganske glimrende styresystem, og jeg vil på ingen måde afvise lidt fra mange fra min studie-årgang fik en Mac fordi det var en flot computer. Det var bare de samme mennesker, der sagde "det er så meget lettere at finde rundt ud af en Mac (fordi de ikke ved hvad styresystemet hedder) end en PC". Det er muligt det er lettere, men burde man så ikke også kunne finde ud af tømme en papirkurv.CCK^ skrev:Qzl: Det er jo ikke styresystemet den er gal med, men brugeren. De har flyttet lortet til papirkurven, men ikke tømt den.
Det eks. med at USB pinde er fyldt selvom der ingen filer "ligger på" er jeg stødt på og har lært at man skal tømme kurven mens den er i 
Jeg forstår godt dit eksempel med musik mapperne men problemet er bare at jeg mener at jeg overførte al musikken til itunes fra min gamle ekstern og mener altså ikke jeg har flere mapper med musikken... altså jeg har kun den "MP3zzzzz" mappe hvor den læser fra.. :/
Jeg forstår godt dit eksempel med musik mapperne men problemet er bare at jeg mener at jeg overførte al musikken til itunes fra min gamle ekstern og mener altså ikke jeg har flere mapper med musikken... altså jeg har kun den "MP3zzzzz" mappe hvor den læser fra.. :/
Har du forsøgt med ClusterApp?
Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?Re: Harddisk plads forsvinder?
mimic - tak lyder som noget jeg vil prøve finde en key til..
ellers har i ingen forslag til hvordan jeg kan prøve finde den dobbelt mappe jeg muligvis har liggende af musik? Kan ikke se dobbelt af musik når jeg søger i finder..
ellers har i ingen forslag til hvordan jeg kan prøve finde den dobbelt mappe jeg muligvis har liggende af musik? Kan ikke se dobbelt af musik når jeg søger i finder..