CMS, nogen der har erfaringer de vil indskyde?

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

CMS, nogen der har erfaringer de vil indskyde?

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg er på udkig efter et CMS. Jeg vakler mellem Textpattern, Contao (fka. TYPOlight), Typo3, Joomla og Drupal. Evt. kan ExpressionEngine også komme på tale, hvis ingen open source løsninger er tilfredsstillende.

Af de nævnte har jeg erfaringer, og har arbejdet, med Joomla, Drupal og Typo3, hvor sidstnævnte absolut er en vinder i mine øjne. Men set i forhold til kompleksitet, så er Textpattern og Contao også med i mine overvejelser.

Nogen der har nogle indvendinger? Så smid gerne meninger denne vej.

PS. Wordpress er for mig aldrig i nærheden af at være et godt CMS. Det er genialt til blogging, men som CMS synes jeg det stinker langt ind i helvede, så det behøver I ikke foreslå. Jeg har arbejdet med det tidligere, og det arbejde det kræver at få det til at være tilfredsstillende er simpelthen ikke umagen værd. Især ikke fordi det så stadig ikke kan magte halvdelen af de opgaver de øvrige nævnte har som standard.

- desuden har jeg været igennem opensourcecms.com, cmscritic.com og lignende. Jeg søger i høj grad jeres personlige meninger!

Nå, men kom glad med holdninger, eksempler og andet. Stort set alle ord er brugbare og vil blive taget imod med kyshånd.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
CCK^
Geografisk sted: 9000 cement

Re: CMS, nogen der har erfaringer de vil indskyde?

Indlæg af CCK^ »

Nu er det ikke just en anbefaling, men min erfaring :) here goes

Har kun arbejdet med Drupal af dem du nævner, og jeg er så glad for at jeg aldrig skal røre det lort igen. Det er så handikappet som standard at man endda skal hente plugins for selv de mest basale ting. Dens MVC er noget nær ikke-eksisterende. Det gør det så bøvlet at rette eller lave sine egne funktioner. Ud over det, så er det at have forskellige layouts til de forskellige content types meget bøvlet (om så man bruger panes, views eller blocks)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Det er nemlig også min erfaring med Drupal. Linux-brugere synes dog at være svært glad for det, men det skyldes nok noget med en skrabet udgave man selv bygger op fra bunden. Jeg synes nemlig også læringskurven er enorm stejl til Drupal, og al for bøvlet at bevæge sig over i, medmindre man bliver næsten fanatisk bruger.
Brugeravatar
CCK^
Geografisk sted: 9000 cement

Indlæg af CCK^ »

Linux-brugere er glade så længe det er gratis. Om så man skal spilde fem gange så meget tid på det ;)
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Jeg er begyndt at bruge joomla en del... Er mange lækker designs og næsten scripts til alt.
Det er forholdsvis nemt at setup. Og det er nemt at arbejde med over for slutbrugeren af den hjemmeside. :-)
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Jeg kører også med Joomla på den side er med-administrator på. Ganske nemt, og mange forskellige plugins til div. funktioner!
mig1
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af mig1 »

nu bruger jeg www.webbot.dk som webhotel 180 kr for et helt år inkl 16gb plads uanede mail osv (ja man kan læse det hele på deres side)
der er der en del cms systemer man kan prøve bla joomla drupal osv jeg syntes bedst om joomla selvom jeg i starten ikke fattede hvad det gik ud på så har det lært mig en del
så herfra er joomla en vinder da det var nemt for mig at lære og virker meget simpelt
hilsen
M.I.G.1
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Hvis nu vi ser lidt væk fra Joomla, er der så andre af de nævnte, eller måske en helt andet system, der er værd at anbefale? Joomla kan en masse, men både fra designer og kodesynsvinkel halter det utrolig meget.
mig1
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af mig1 »

qrazyleg nu hvor du nævner design til joomla så laver man da sine egne desigs i programmet "artisteer" det er nemt .... og man kan derved få det til at se ud som man vil have det..
hilsen
M.I.G.1
Zivago

Indlæg af Zivago »

Hmm....
Jeg har prøvet flere cms systemer, men ingen har som standard levet op til mine ønsker.

Istedet for at bruge tid på at rode med en masse mere eller mindre håbløse systemer, så vil jeg forslå at du angriber opgaven fra en helt anden vinkel.
Start med at beskrive dine krav / ønsker, hvorefter du udvælger og prøver de systemer, som forventes at leve op til dine krav.
Er der stadig mangler, så undersøg om der findes plugins til de forsk. programmer, som kan løse opgaven.

Hvis man ikke starter med at beskrive hvad man ønsker, så kan man komme til at eksperimentere med mange programmer, som ikke lever op til det man vil have.

Zivago
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

mig1 skrev:qrazyleg nu hvor du nævner design til joomla så laver man da sine egne desigs i programmet "artisteer" det er nemt .... og man kan derved få det til at se ud som man vil have det..
I det man bruger Artisteer så flyver den valide kode så også ud af døren. Det er på ingen måde fordelagtigt at benytte sig af wysiwyg til opbygning af en hjemmeside/portal mm.

---

Hjemmesiderne skal som sådan kunne noget forskelligt, men nogle af kravspecifikationerne er arbejdskalender, login til medlemsider (ikke administrator), deling af online indhold (dvs. smides der en nyhed online et sted, så skal det vises på de øvrige eksterne sider også) og søsterside-administrering.

Det er de tre største overordnede krav. Jeg ved at Typo3, ExpressionEngine, Drupal og Contao kan dette.

---

Og så skulle jeg måske lige sige at det ikke er en "nej det er sjovt at have sin egen side" hjemmeside. Mere som en forretningsmæssig løsning end en privat side med billeder af krikke, kat og kæreste.
Zivago

Indlæg af Zivago »

QrazyLeg skrev:
mig1 skrev:qrazyleg nu hvor du nævner design til joomla så laver man da sine egne desigs i programmet "artisteer" det er nemt .... og man kan derved få det til at se ud som man vil have det..
I det man bruger Artisteer så flyver den valide kode så også ud af døren. Det er på ingen måde fordelagtigt at benytte sig af wysiwyg til opbygning af en hjemmeside/portal mm.

---

Hjemmesiderne skal som sådan kunne noget forskelligt, men nogle af kravspecifikationerne er arbejdskalender, login til medlemsider (ikke administrator), deling af online indhold (dvs. smides der en nyhed online et sted, så skal det vises på de øvrige eksterne sider også) og søsterside-administrering.

Det er de tre største overordnede krav. Jeg ved at Typo3, ExpressionEngine, Drupal og Contao kan dette.

---

Og så skulle jeg måske lige sige at det ikke er en "nej det er sjovt at have sin egen side" hjemmeside. Mere som en forretningsmæssig løsning end en privat side med billeder af krikke, kat og kæreste.
Ok. Men du skal nu også tænke på, hvilken type server det skal køre på. Hvilket sprog det er lavet i, og browsertyper det skal understøtte. (Hold dig væk fra systemer som er browser afhængige. Eks. Ingen Microcrap speciel kode) Skal det f.eks. kunne køre både intranet og internet ?. Er det et Web CMS system du skal have ?.
Skal der være shop plugin med dk plugin osv.
Og så er der selvfølgelig også lige et meget vigtig detalje. Prisen. Hvad må det koste ?.
Mange større prof. firmaer, vælger iøvrigt at få opprogrammeret et eget cms system, som opfylder nøjagtigt deres krav og specifikationer.
Andre bruger prof. systemer som eks. Lotus Web Content Management fra IBM.
Få dine krav skrevet ned, så du har noget specifikt at gå efter.

Zivago
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg har jo arbejdet med CMS før, så der er styr på alt det grundlæggende. Det er ikke som et lyn fra en klar himmel ;)

Jeg havde i forvejen nedskaleret til disse systemer. At jeg vælger i forvejen etablerede systemer er ikke en tilfældighed - der ligger en lang argumentation bag, såsom de "opprogrammerede" systemer er udbyder-afhængig.

Jeg har masser af krav, men ikke nogen der skal ud på et offentligt forum. Der er ca. 3 måneders forarbejde inden denne post blev lavet.

Jeg søger bare folks erfaringer med systemerne - intet andet. En ting som osCommerce/webcommerce eller om det er med dk-plugin er ikke relevant. Skulle den danske version mangle laver jeg det bare selv, og skulle de ekspandere til en webshop så er det enten et helt andet formål og system, og så ville jeg aldrig have benyttet Textpattern som en mulighed.
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Jeg har egentligt ikke den store erfaring med CMS'er, men jeg vil ikke anbefale dig Joomla eller Mambo, da jeg har brugt dem. De er tunge, dårligt skrevet, "rimeligt" brugervenlige, men meget forvirrende. Det er komponent-CMS'er ligesom Drupal.
Nu har jeg aldrig arbejdet med Drupal, men jeg har ladet mig fortælle, at det er som I også siger, er enormt basic, hvor man så kan føje til. Det er jeg sådan set tilhænger af, da Joomla og Mambo er proppet fyldt med en milliard ubrugelige features fra starten af og har endda mulighed for flere. Det er gør, at systemet er langsomt (fordi det er dårligt skrevet).

Jeg sidder og arbejder på at skrive mit eget fra bunden i øjeblikket. Det tager bare lidt tid :)

mig1>> WYSIWYG er no-go, så snart du er udover niveauet "Her er min hjemmeside, se mit kæledyr."
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Besvar