Erfaringer med SSD harddiske til bærbar

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
jmunch

Erfaringer med SSD harddiske til bærbar

Indlæg af jmunch »

Hej,

Jeg har overvejet om jeg ikke skulle smide pengene efter en SSD harddisk til min bærbar, i stedet for at købe en ny (Macbook pro). Den skal primært køre Traktor og Adobe pakken. Der ligger allerede et GeForece 9800M GTX, og 4 gb ram. Så det er kun harddisken jeg kan se som jeg umiddelbart mærkbart kan opgradere uden at skulle købe helt ny.

Er der nogen af jer som har erfaring inde for SSD diske, 2.5".
Jeg har set en lille test på Tomshardware hvor Intel X25- Mvar i, som fik top karakter, men også var en del dyrere end de andre mærker.
Jeg har så forelsket mig lidt i en Intel X25-E (Extreme), men kan ikke helt vurdere om den er pengene værd. I forhold til hvad der ellers er på markedet. Jeg er langt fra computerkyndig nok til at vælge ud fra de tal som står i beskrivelserne, og jeg tror de tager røven på mig hvis jeg spørger i en eventuel forretning.

Umiddelbart ser jeg en begrænsning i at der kun er op til 64GB plads på den Extreme der. Det vil sige at jeg skal flytte en del filer frem og tilbage hver gang jeg vil bruge dem. Man får jo ikke de 64GB ud som der står på pakken, og Windows, Adobe og Office tager også en del.

Nogen der har tid og lyst til at supportere lidt, og eventuelt smide et par alternativer. Mit beløb ligger på omkring 5-6000kr. Så der burde jeg kunne få noget godt.
Iwers
Geografisk sted: Haderslev

Re: Erfaringer med SSD harddiske til bærbar

Indlæg af Iwers »

jeg ville nok købe en almindelig harddisk i stedet og så bare lave en diskfragmentering mere end gang i mellem, de er lidt for dyre de ssd harddiske synes jeg :)
>>Tjek musikken der snart udkommer her!<<
Du kan være med til at sætte alle de gode releasedatoer ind i kalenderen hvis du PM'er mig
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

De kører ufattelig hurtigt. Det er mere derfor jeg vil have en SSD. Så er jeg egentlig ligeglad med om jeg skal smide en 3-4000kr mere afsted. Det er det eneste sted min bærbar halter tror jeg :)
Men tak for input!
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Men hvis det er en ekstern harddisk, dræbes hastigheden så ikke af USB-forbindelsen alligevel?
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Iwers

Indlæg af Iwers »

nu om dage kan man få ssd som kan sættes i i stedet for en normal... :) så hastigheden bliver ikke dræbt af usb :)
Du kan være med til at sætte alle de gode releasedatoer ind i kalenderen hvis du PM'er mig
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

Selv om jeg ikke er Mac bruger er det let at se at Macbook'en er latterlige hurtig. Ved ikke hvordan det kører med Windows, men med Mac'en er der meget ekstra fart fra harddisken i fht min lidt gamle men ok bærbare. Er sikker på at SSD er fremtiden. Lidt dyrt men sikkert pengene værd :-)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Iwers skrev:nu om dage kan man få ssd som kan sættes i i stedet for en normal... :) så hastigheden bliver ikke dræbt af usb :)
Det ved jeg godt, men troede faktisk den specifikke harddisk var en ekstern harddisk. Fandt dog ud af det modsatte :) For alle os der kan nøjes med Adobe kører på en normal-hastighedsmaskine, og en PC, så er der rig mulighed for at lære noget nyt hver dag. :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Jeg havde forestillet mig at bruge den SSD som hoved harddisk om man vil, og så en ekstern til at flytte filer frem og tilbage, som en slags backup.
Men ja, hvis den ikke var intern tror jeg det var ligegyldigt med at den var SSD :)

Jeg kører også Windows, men skulle mene at harddisken var det eneste som mærkbart halter efter, og hvor jeg ville kunne mærke forskel.

I kan lige få lidt info om bærbaren, hvis det giver noget.

GeForce 9800M GTX ~1 GB
Intel C2 Duo P9500 2,53 Ghz 1066MHz 6MB
4 GB (2x2GB) DDR3 PC8500 1066MHz
250 GB SATA 2.5" 7200 RPM HDD

Godt nytår til Jer alle!
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Jeg har en intel 80 GB SSD i min stationær og bærbar... Og er alle pengene værd!!! Min batteritid er omkring fordoblet, var også en 7200 RPM jeg havet i fra ny.
Ud over det så speed utrolig meget bedre... Kan kun anbefale det til folk som vil opgrader deres maskine... Bærbar som stationær.
Vil mene du ikke behøver at købe en extreme.
Ude på mit job flytte vi SQL databasen for vores C5 over på en box for sig selv med 2x intel SSD i Mirror. og nu arbejder den ca 30-50 gange hurtigere ind før, ved større kørsler. :)
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Tak Will !
Jeg læste også godt at den extreme var til serverbrug. Så vidt jeg mener. Men jeg har det bare sådan, at hvis det er et par tusinde som adskiller at det kommer til at køre fedt i stedet for det som en 7200 kan gøre. Så vil jeg smide pengene efter det. Men det kan godt være at jeg ikke skal tage en extreme, og så tage en med lidt mere plads. Skal helst gerne op til de 100GB.

Skal man så gå efter Intel, som i følge TomsHardware yder rigtig godt, eller skal man vælge et mindre ukendt mærke som er lidt billigere?
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Du SKAL vælge Intel... Ingen der kommer tæt på, har selv haft en anden slags og fik et pc der lagget... :-/
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Okay. Jeg synes bare det virker lidt mærkeligt at de andre skriver at de kan læse og skrive hurtigere, end intels harddiske, og så er de endda billigere..

Jeg tænkte på denne her model:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4271547
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Yes, den kan du fin snuppe...

Kan godt være de andre er hurtigere til at skrive og læse en file. Men en systemdisk skal kunne så meget mere end det... ;-)
Søgetid og arbejde med flere tråde på en gang, derfor intel. :-)
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Tak for hjælpen. Det ender ud i sådan en der!
Will
Chart Attack VIP

Indlæg af Will »

Har lige købt en mere til min work pc, skulle smide windows 7 på... Så kunne lige så godt få noget mere power ud af den... :D
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Jeg har købt harddisken og skiftet den ud i bærbaren. Den virker ret godt. Den arbejder forholdsvis hurtigt, og så larmer den ikke lige så meget. Ret lækkert!
Iwers

Indlæg af Iwers »

hvad med opstartstiden? har hørt at den skulle blive en del hurtigere :)
Dj FreeLoad
Geografisk sted: Et sted nord på, ved en bakke tæt på lindholm tror jeg nok.
Kontakt:

Indlæg af Dj FreeLoad »

Jeg kør med Intel SSD SA2M 150G , kør super godt på den. Med 64bit windows 7 OS. Og 8 GB RAM.
Opstart 10-12 sec ca.
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

@Iwers, Opstartstiden lød på 59sekunder i windows vista, 32bit. Fra tryk på knappen, til at musemarkøren var normal (ikke noget loading ikon)
Windows7 ville være noget bedre.
Besvar