En tidsmaskine er enhver genstand eller ethvert system, som gør det muligt for os at rejse ind i fortiden. Det er i sig selv ikke et problem, med mindre vi bruger tidsmaskinen til at rejse tilbage til vores egen fortid eller forhistorie.
Et ormehul, for eksempel, forbinder hændelser adskilt i tid OG i rum. Alpha Centauri, som er et trippelstjernesystem, ligger cirka 4.3 lysår væk fra os. Så hvis jeg tager 5 år bagud i tid til dette stjernesystem, har jeg ingen mulighed for at påvirke min egen fortid.
Da intet kan rejse hurtigere end lyset, vil jeg aller tidligst kunne påvirke Jorden 5 år efter min ankomst til Alpha Centauri anno 1997.
Så i det følgende vil tidsrejse betyde, en rejse tilbage til ens egen fortid.
Paradoks - den fire vilje
Malene Flagga: "Blandt de ideer der om hvad der kan ske når vi tager tilbage i tiden det er: Kan jeg slå min oldefar ihjel og forhindre mig selv i at tage tilbage hertil?"
Malene Flagge mener, at netop dette paradoks er en stor forhindring, hvis man vil gennemføre en rigtige rejser tilbage i tiden.
Igor Novikov mener imidlertid han har fundet en løsning til paradokset.
Igor Novikov: "If the life of my grandtfather was without the meeting with me from the future, it means that I did not do that."
Et centralt begreb i Igor Novikovs teori er tabet af den såkaldte frie vilje når man besøger fortiden.
Igor Novikov: "It means that there are some restrictions on our free will. If I use a timemachine, and would try to kill my grandfather, something would stop my hand."
Malene Flagga: "Så skal der ske et eller andet. Der skal komme en meteorsten oppe fra eller jeg skal falde og brække benene så jeg ikke kan gå hen til min oldefar, et eller andet i den stil. Og det at kræve, at universet skal rette sig ind efter mig , det er for meget. Jeg tror på, at det der ormehul, det klasker sammen, kollapser, inden jeg overhovedet er kommet igennem til min fortid."
Holger Beck Nielsen ser ligesom Malene Flagge et stort problem med paradokserne ved tidsrejser til fortiden. Teoretisk set kan han godt forstå Igor Novikovs teori, som tager højde for de problematiske paradokser.
Tabet af den frie vilje ikke ukendt
Men Holger Bech Nielsen mener på den her baggrund, at fysikkens love forbyder rejser tilbage i tiden. Igor Novikov derimod ser stadig intet problem. Tabet af den frie vilje i fortiden er slet ikke noget ukendt fænomen.
Der findes begrænsninger i vores verden som den er i dag - her i nutiden - og der findes andre begrænsninger - et sæt andre love, der gælder i fortiden.
Igor Novikov: "All laws of physics forbid something, it means that all laws of physics restrict our free will. Exc. If I want to go along this walls without any special equipment, it is impossible, but why? I have a whish to do that, and I have the free will to realise that. I can try, but I will fall down, because the law of gravity - it forbids me to realise my wish. Restrict my free will."
Begrænsningen af den frie vilje i fortiden, finder mange fysikere svært at acceptere. Men der er dog mange fysikere der tror på eksistensen af ormehullerne. Og de tror også på, at vi i fremtiden kan besøge fjerne galakser - altså ormehullet som en smutvej fra sted til sted. Men fortiden er lukket land.
Fremtiden, nutiden og fortiden
Hvad så med fremtiden kunne man fristes at spørge. Ja, man kan måske godt rejse ind i fremtiden - måske op på rumbase på Mars i 2050 - det ville da være spændende.
Problemet opstår når vi vil tilbage til vores nutid. Vores nutid er nemlig blevet til fortid, da vi rejste frem til 2050. Så enten kollapser ormehullet og umuliggør rejsen tilbage.
Ifølge Igor Novikov kan vi godt rejse tilbage, men er nu fanget i en kombination af fortid og vores gamle nutid og hvor meget fri vilje tillader fysikkens love så at vi har?
Fremstilling af tidsmaskinen
Indtil videre er tidsrejser igennem ormehuller ren teori og der er mange forhindringen inden de bliver realiseret.
Igor Novikov: "Inspide of all this difficulties, all this problems, I believe, a time machine 1) will be build, 2) not in the weary weary tremendously future, but much earlier than we can imagine."
Hvis Igor Novikov får ret, så bliver der nye og spændende muligheder for fremtidens turister. Men vi skal ikke regne med at få besøg fra fremtiden en af dagene - tidsmaskinen skal være opfundet på det tidspunkt man tager tilbage til.
Ellers bryder det med Igor Novikovs teori.
Igor Novikov: "We can not travel to the moment before the creation of the timemachine. So if we create a timemachine tomorrow, we can use it in the future - in the day after tomorrow, and travel from the day after tomorrow into tomorrow - but not earlier."
Se mere på DR