Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.
Hey allesammen..
Skal til at studere og får derfor brug for en bærbar computer til at bruge både hjemme og i skolen...
Jeg har aldrig selv købt bærbar før, og ved derfor ik så meget om det, selvfølgelig kan jeg godt se på de forskellige tal, og på hvad den har og ikke har... men er der noget som man skal være opmærksom på? eller er der noget som er rigtig smart/nyttigt at ha, og derfor kigge efter?
og hvor er det bedste at handle? kigge i reklamerne efter tilbud eller nogle specielt gode butikker på nettet?
En ting der faktisk er værd at overveje er Apple's udvalg. Og dem kan du faktisk få i Fona Ej jeg mener blot at hvis det er til studiebrug og du ikke skal bruge LaTeX men almindelig Word, InDesign, Photoshop osv. så giver Apple rabat til studerende. De nye iBook kan du endda smide både OSX og Windows XP på, så det var da en mulighed.
Og så lad være med at gå efter en med en kæmpe skærm. Den fylder for meget til at bare slæbe med rundt omkring...
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun! "TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
QrazyLeg skrev: De nye iBook kan du endda smide både OSX og Windows XP på, så det var da en mulighed.
Og så lad være med at gå efter en med en kæmpe skærm. Den fylder for meget til at bare slæbe med rundt omkring...
Ja!! Det kan de!! Det fik jeg en ordenlig forklaring på af min cencor i Tysk her før sommerferien. Han havde lige hentet den på Posthuset Så fik vi en snak omkring Windåze og Apple, på Tysk, og sådan score man et 10 tal
Kan kun varmt anbefale en Apple MacBook 13.3" den er alt for lækker og meget stabil, er hvertfald rigtig glad for min også er den til at betale sig fra...
Det er et dokument klargørelses system. Et slags avanceret notepad, hvor man skriver i kode. Det får Word til at ligne hvad Paint er i forhold til Photoshop. Du kan i *TEX styre alle elementer at hvorledes det færdigt, compilede, resultat skal se ud, hvilket iøvrigt compiles til det eneste rigtige dokumentformat .pdf.
Det er ekstremt omfattende at kunne alle dets aspekter. Den mest simple guide til TEX-systemet hedder faktisk "The Not So Short Guide To LaTeX". Find den på Google. MiKTeX og et par andre programmer kan klare jobbet i Windows. De fleste af dem er freeware, men der findes faktisk også nogle, helt i modsætning til LaTeX' ånd, som er shareware.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun! "TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Et godt råd: hold vægten på UNDER 2 kg, hvis du skal have den med i skolen hver dag, det andet kan gøre avs i ryggen, og så hold dig væk fra Acer, har selv en og kender flere der har, min var til rep. 2 gange på de første 2 måneder, og der er stadig problemer, men gider bare ikke sende den ind. Acer bliver også altid meget varme og larmer meget!
Acer må jeg også fraråde såfremt dit formål er andet end at have den stående hjemme i stuen (hvad skal man ellers med en bærbar).
Selve finishen er så ringe at kabinettet rundt om min efter 1½ år er fuldstændig smadret, store flænger m.m. og det på trods af at den altid transporteres i dertil indrettet taske.
Ydelsen fejler ikke noget, men skal den holde sig pæn og lækker i mange år, så er det et dårligt køb. Ja og så er den tung...
_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
hvis man kigger på det funktionelle og design mæssige så er der kun en der holder og det er: Apple MacBook 13.3" med en
1,83 GHz Intel Core Duo-processor! det rykker både i Mac OS X v10.4 Tiger og Windows XP, og man oplever en enorm lang batteritid faktisk helt op til over 5 timer i Mac OS X v10.4 Tiger når man kører den på minimum
Da jeg skulle have bærbar til mit studie faldt valget også på Apple's maskiner.
I den klasse jeg går i er der en mere der har købt en maskine.
Batteritiden er kanon. På en kort dag behøver jeg ikke at tage lader med i skole hvor imod resten af klassen lige skal flette et spaghetti net før timen kan starte.
Den er altid klar og virker. Opstartstiden fra dvale er ca 1 sekund hvor andre skal vente på at maskinen booter osv osv.
De fleste døjer med at de skal lave backup af deres notater og maskinerne skal formateres, styresystemet crasher midt i en vigtig rapport og bla bla.
Jeg ved ikke hvordan det føles for jeg har ikke prøvet det endnu med min ibook..
De andres maskiner larmer. Jeg har kun fået min blæser til at gå igang efter at jeg havde spillet medal of honor i en time hvor den stod på min seng. (Varm)
Hvis du mangler noget for at blive overbevist så bare skriv.
/Zster - der lige har bestilt Mac Mini istedet for ens stationære, larmende, ustabile skrummel
Jeg kan sagtens huske hvordan det var at være 16 og danse foran bashøjttaleren indtil der opstod fysisk interferens mellem musikkens rytme og mit hjerteslag - brystbenet blev udsat for modstridende tryk fra lyd, hjerte og åndedræt - hvis man så holder vejret let når slagene er i den rette interferens kan man komme i en tilstand som på vej til besvimelse.
Har lige fået brev fra Handelsskolen, om at vi får bærbare af skolen til næste skoleår, så skal vi blot hente et eksemplar, med taske og det hele. Det eneste der står er det er en Dell, med Widescreen. Så nu må vi se hvad det er for noget de har skrabet sammen :p
WOW!! det var godt nok mange gode replies!!
1000-tak skal i ha allesammen!!
jeg har dog stadig et par spørgsmål:
-hvordan kommer det til at fungere hvis den skal kunne "snakke sammen med" min stationære computer som ik er mac? nu tænker jeg mht. at overføre filer/backup mm..
-og hvad nu hvis studiet jeg starter på kommer med nogle computerprogrammer som jeg skal bruge, og de kun er til "ikke-mac" kan det komme til at funge på en ibook?
-i snakker oss om at den kan køre winXP... det forstår jeg ik helt (beklager hvis mit newbe spørgsmål er for dumt...)
Ejlemos skrev:WOW!! det var godt nok mange gode replies!!
1000-tak skal i ha allesammen!!
jeg har dog stadig et par spørgsmål:
-hvordan kommer det til at fungere hvis den skal kunne "snakke sammen med" min stationære computer som ik er mac? nu tænker jeg mht. at overføre filer/backup mm..
-og hvad nu hvis studiet jeg starter på kommer med nogle computerprogrammer som jeg skal bruge, og de kun er til "ikke-mac" kan det komme til at funge på en ibook?
-i snakker oss om at den kan køre winXP... det forstår jeg ik helt (beklager hvis mit newbe spørgsmål er for dumt...)
endnu engang på forhånd tak!
og nåå ja, hvad står sådan en 13.3"'er i?($$$?)
Jeg har smidt Windows XP ind på min MacBook via et program som hedder BootCamp som fåes på Apple's hjemmeside, bruger Windows til standard ting som jeg allerede har programmerne til bla. alt studierelateret arbejde. Mac OS bruger jeg til sjov og ballade og til at se film og høre musik på. En MacBook som min med 13.3" koster DKK 8.177,50 på Apple's hjemmeside med uddannelses rabat, men jeg valgte så at købe en ekstra 512 mb ram blok til så den blev så lidt dyre... Men det bedste køb jeg har gjort til dato...
endlig får folk øjene op for osx.. og hvorfor har xp på sin mac når osx er SÅ meget bedre.. det er bare en dårlig vare det xp.. ud med det skrammel
ang. dit pdf qrazyleg
så kan alle programmer i osx som kan udskifte gemme i pdf rigtig lækker ting.. især hvis man laver online køb så i stedet for at printe alle de kvittringer ud så gemmer man dem bare som en pdf også i kvittring mappen på macen sync med .mac så man altid har dem på sig og som back up
og hvis programmet man skal bruge til sit stuide ik findes til mac så har man valgt det forkerte stuide
M
Senest rettet af CyberZink 13 jul 2006, 10:14, rettet i alt 1 gang.
CyberZink skrev:
og hvis programmet man skal bruge til sit stuide ik findes til mac så har man valgt det forkerte stuide
Jeg var så lidt flabet da studiet kom og krævede at min bærbare skulle kunne behandle bestemte programmer.
Jeg henviste bare til alle de foldere osv. jeg havde fået i sin tid hvor der intet stod om det.
Det kom sig af at læreren havde luret at han ikke behøvede at reservere bærbare computere (Noget IBM..) hvis vi alle havde vores maskiner med.
Så det bedte han os om men blev mut da han opdagede at vi var to med Ibook og en på SuSe Linux
Han blev gal over ast vi ikke brugte det styresystem som skolen havde baseret alt deres på men der var jo ikke noget at gøre... Klovn
Ang. kompatibiletet. Så har Mac'en ingen problemer.
Jeg kan eksempelvis bruge de netværksprintere som skolen har stillet op så man kan printe over det trådløse. Det har de ikke fået til at virke med Windows maskiner endnu
Jeg kan sagtens huske hvordan det var at være 16 og danse foran bashøjttaleren indtil der opstod fysisk interferens mellem musikkens rytme og mit hjerteslag - brystbenet blev udsat for modstridende tryk fra lyd, hjerte og åndedræt - hvis man så holder vejret let når slagene er i den rette interferens kan man komme i en tilstand som på vej til besvimelse.