Keyboard for "begynder".. (Tangent instrumentet)

Herunder hører kun snak om musik. Spørgsmål om kunstnere, tracklister, udgivelser og covers hører også under denne kategori.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
JayJay^^
Geografisk sted: Nord

Keyboard for "begynder".. (Tangent instrumentet)

Indlæg af JayJay^^ »

Jeg går lidt med overvejelsen og jeg vil købe mig et keyboard, jeg er løbet lidt fast i guitar spillet, så synes jeg vil prøve noget nyt for hyggens skyld, men jeg ved ikke så meget om det, er der nogle herinde de er kloge på det ?? Hvad skal man gå efter, skal man købe et midi og hvordan virker det egentligt ??
Jeg har tænkt lidt på det her, men ved ikke det vilde om det. http://computer.eskildsen.dk/ShowProduc ... ctId=13887

Det skal ikke bruges til musik produktion, bare såen for og kunne spille et par melodier, jeg har et gammelt casio keyboard, men synes ikke der er nok oktaver på, så synes altid jeg løber tør når jeg skal prøve og lære en sang :)
<---------------------------->
§1 I'm always right
Mikkel
Geografisk sted: DK

Indlæg af Mikkel »

Jeg kan generelt anbefale Yamaha keyboards.
Hvad er prisklassen - ~1500,-, som det eksempel du har givet?
Brugeravatar
JayJay^^

Indlæg af JayJay^^ »

Jeg vil gerne have noget billigt som duer, regner/håber på det kan fåes for et par tusinde, så det er nok mit budget :)
§1 I'm always right
Lokefar
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Mit Roland E-14 købte jeg i sin tid for 3000kr. og det har været et rigtig godt keyboard, så hvis du har et par tusinde kan du sagtens finde noget.
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Som Mikkel siger, er Yamaha et varmt bud.
Især deres PSR serie er et monster godt køb til prisen.
Denne Yamaha PSR-E313 koster jo ikke mere end et af de bedre Casio-brædder fra Fætter BR... og så kan den rent faktisk bruges til noget.
De anslagsfølsomme tangenter har tilmed vægt, ikke helt så meget som klaver tangenter, men dog alligevel.

Hvis du gerne vil bruge lidt mere på dit keyboard, så er Yamaha DGX-220 også et lækkert instrument.
Og lyden - ja den fejler altså ikke noget... tjek lydeksemplet på siden.

Jeg har spillet i mange år, og erkender at jeg - prismæssigt - startede 20 år for tidligt.
Har haft mange fede keyboards, og fælles for dem var en voldsom investering.
Således måtte jeg smide 30 af de lange (ja 30.000,-) for et brugt Yamaha DX7 keybord tilbage i 1986. Det legendariske instrument bruges da også den dag idag, så jow - det er kvailtet :)
Dem der kan huske Steffen Brandt i TV2 spille keyboards på scenen, har set en DX7. Det var nemlig sådan en han altid havde med, tapet til på bagpanelet med sort/gul sikkerheds tape...
Andre boards jeg har haft er modeller som PSR6200, Roland Juno-60, en række Korg modeller, 2 Technics (de spiller altså også max), og så et par orgel´er + noget tromme computer, sequencer mm.

Pas på - det griber om sig :wink:
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Brugeravatar
9
Warnings: 8423

Indlæg af 9 »

Du kan også downloade et midi keyboard med USB :) Så bare hent en sequenser og nogle VST's ;)
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Man kan downloade et midi keyboard ?

Skal det printes ud eller hvordan får man lige det fysiske instrument ud af maskinen ?

Personligt bruger jeg som 9. nok mener, bare et alm. standard m-audio midikeyboard og så Cubase som sequenser og så forskellige VST´s bl.a. nogle Korg VST´s.
Zivago

Indlæg af Zivago »

Jeg bruger også et MIDI keyboard. Mit er et Roland Edirol PCR-800. Det har 61 anslagsfølsomme fullsize vægtede tangenter (5 oktaver) med aftertouch, og har et hav af muligheder.
Det koster 2395kr - hos Aage. http://aage.dk/default.asp?page=/shoppi ... renr=40374

Det er et rigtigt godt instrument i semi prof kvalitet. Sæt det til PCén og installer en sequenser. Så kan du "opbygge" og spille alle instrumenter i en melodi. Lige fra trommer til samplede vokaler.

Jeg bruger det f.eks sammen med Reason og Sonar , og har en del VST plugins.

HVis du alligevel skal bruge instrumentet ved din PC, ja så er et midi keyboard den rigtige løsning. Der er mange flere muligheder.

Iøvrigt: Jeg har hørt at man ikke skal købe keyboards med mindre end 61 tangenter, hvis man skal lære at "spille rigtigt". Det er også omtalt i DVDén med Sasha Dupont: Lær at spille klaver med Sascha Dupont
Den ligger på nettet som torrent. Den er faktisk ganske udemærket :-)
http://thepiratebay.org/tor/3716369/L__ ... t_(danish)

Zivago
Brugeravatar
JayJay^^

Indlæg af JayJay^^ »

Jeg takker for respons, jeg er stadig i tvivl, hænger dog stadig mest til et midi, men ser lige tiden ligt an :)
§1 I'm always right
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Hvor kommer du fra? Kender en som nok har et stående på fyn.

Det er ikke brugt særlig mange gange og ved det ligger i en prisklasse til en 2000,- eller sådan noget. kan desværre ikke huske mærket eller noget.
Brugeravatar
JayJay^^

Indlæg af JayJay^^ »

Bor i nordjylland, så det bliver nok ikke aktuelt :)
§1 I'm always right
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

iorden.
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Zivago skrev:Iøvrigt: Jeg har hørt at man ikke skal købe keyboards med mindre end 61 tangenter, hvis man skal lære at "spille rigtigt". Det er også omtalt i DVDén med Sasha Dupont: Lær at spille klaver med Sascha Dupont

Zivago
5 oktaver er at foretrække, men du skriver ´lære at spille rigtigt´.
Spørgsmålet er hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.
Men jeg går ud fra at du her mener, at lære at spille klaver, som Sasha mestrer så nydeligt. Og så er det korrekt - ikke mindre end 61 keys.
Men er det hygge-hobby, og spille med på nogle akkorder i et garageband,
så er det aætså ikke så vigtigt med fullsize klaveret.

Midi keyboards er geniale ved at man kan nøjes med at købe et keyboard så at sige "uden indhold" - det hele kan afvikles fra en PC.
Men stort set alle keyboards idag har midi interface, så de kan også bruges sammen med sequencers, PC osv. Fordelen ved de ´almindelige´ er,
at de kan spilles på ´standalone´ - uden PC. Ja mange kan endda køre på batterier :)
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Zivago

Indlæg af Zivago »

Plys - det nye kuld skrev:
Zivago skrev:Iøvrigt: Jeg har hørt at man ikke skal købe keyboards med mindre end 61 tangenter, hvis man skal lære at "spille rigtigt". Det er også omtalt i DVDén med Sasha Dupont: Lær at spille klaver med Sascha Dupont

Zivago
5 oktaver er at foretrække, men du skriver ´lære at spille rigtigt´.
Spørgsmålet er hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.
Men jeg går ud fra at du her mener, at lære at spille klaver, som Sasha mestrer så nydeligt. Og så er det korrekt - ikke mindre end 61 keys.
Men er det hygge-hobby, og spille med på nogle akkorder i et garageband,
så er det aætså ikke så vigtigt med fullsize klaveret.

Midi keyboards er geniale ved at man kan nøjes med at købe et keyboard så at sige "uden indhold" - det hele kan afvikles fra en PC.
Men stort set alle keyboards idag har midi interface, så de kan også bruges sammen med sequencers, PC osv. Fordelen ved de ´almindelige´ er,
at de kan spilles på ´standalone´ - uden PC. Ja mange kan endda køre på batterier :)
Helt enig. :D (Jeg har dog set en del keyboards uden midi - da jeg var ude og kigge på keyboards i forskellige musik forretninger). Men hvis man skal have et "selvstændigt" keyboard - hvor f.eks tangenterne er af samme kvalitet som på et midi, bliver det jo nok dyrere - da der jo i det "selvstændige" keyboard - også skal bruges en del elektronik - til at "lave" lyden. Men for et par tusinde kroner, kan man da rigtigt nok få gode selvstændige keyboards. Hvad kvalitet man vil kræve af f.eks tangenterne må jo afhænge af hvor krævende man selv er.

Det med de 5 oktaver, har jeg nu også spekuleret en del over, hvorfor de fleste siger det er nødvendigt, for at lære at spille rigtigt. Nogen egentligt forklaring har jeg ikke kunnet få. Ikke engang ved musikhandlerne. Et sted (Eskildsen) mente de endda at jeg skulle have et full size 7 1/4 oktavs keyboard ( 88 tangenter). Det er altså ret meget.
Så skal man da godnok være mere end amatør - hvis det er nødvendigt.
Og amatør - det er hvad jeg er på det område. Men som du selv skrev tideligere - mer vil have mer, så jeg kigger ind til Aage i århus engang imellem (sindsyg stor forretning), og spekulerer over hvad jeg skal købe næste gang. Det er jo altid rart at få nyt legetøj. :lol: :lol: :lol:

En sidebemærkning: I min rundtur i mange musik forretninger - har jeg fået at vide, at ethvert keyboard som har et midi interface - kan kaldes midi keyboard. Dem som ikke har selvstændig lyd - men som skal tilsluttes f.eks en pc - eller en eksterne modul synth - hedder Mother Keyboards. Så blev man så klog. Ak ja. jeg lærer hele tiden.
Nu forstår jeg bedre, hvorfor f.eks mit keyboard - mange steder på nettet, står under motherkeyboards. HA HA

Zivago
Besvar