Thanksgiving football (NFL)
Redaktør: Moderators
Thanksgiving football (NFL)
Hej,
Så er det jo snart Thanksgiving football, og der skal selvfølgelig laves noget godt mad.
Er der andre som skal lave god mad den aften med drengene, og hvad skal i evt have. Vi skal selvfølgelig have kalkun, men hvad skal man have til.
/Jesper
Så er det jo snart Thanksgiving football, og der skal selvfølgelig laves noget godt mad.
Er der andre som skal lave god mad den aften med drengene, og hvad skal i evt have. Vi skal selvfølgelig have kalkun, men hvad skal man have til.
/Jesper
Jeg skal arbejde den aften... så mit mad består i en fransk hotdog tror jeg 
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
-
kloojve
- Mejerist steger speedway-montør
- Geografisk sted: spætten fühls rede
- Kontakt:
Jeg har netop bestilt en 9kg tung fugl hos svigerfar... vi bliver 4 stk. men er netop igang med at udvide slænget... da 9 kg kalkun, er temlig meget...
vi er 4 m8's der spiller NFL picks på tv2...
og vi lavede fra starten en aftale om at ud fra stillingen, når vi nåede til thanksgiving, skulle nr. 4 give mad, nr. 3 give drikkelse, nr. 2 give slik guf og cigar. og nr. 1 skulle bare nyde det!
og gæt hvem der ligger nr. 1
jeg skal nok tage billeder hele torsdagen igenne, og poste dem her..
men jeg glæder mig.. det er første gang jeg skal lave en så stor kalkun.. og så på den måde..
vi er 4 m8's der spiller NFL picks på tv2...
og vi lavede fra starten en aftale om at ud fra stillingen, når vi nåede til thanksgiving, skulle nr. 4 give mad, nr. 3 give drikkelse, nr. 2 give slik guf og cigar. og nr. 1 skulle bare nyde det!
og gæt hvem der ligger nr. 1
jeg skal nok tage billeder hele torsdagen igenne, og poste dem her..
men jeg glæder mig.. det er første gang jeg skal lave en så stor kalkun.. og så på den måde..
-
kloojve
- Mejerist steger speedway-montør
- Geografisk sted: spætten fühls rede
- Kontakt:
Jeg skal lave 9 kg. kalkun efter denne opskrift... MUMS glæder mig bigtime til torsdag 
Stegt kalkun med "stuffing"
Opskrift til ca 8 personer.
Der beregnes ca. 600 g. fersk kalkun pr. person
1 hel kalkun ca. 5 kg
salt og peber
blødt smør
lidt vand
Stuffing/ fyld:
250 g hvidt brød
125 g blødt smør
1 fed hvidløg
1 fint hakket løg
½ revet muskatnød
1 fint hakket rød peberfrugt
1 spsk. hakket timian
1 dl hakket persille
evt. hakket indmad (hjerte og lever)
Fremgangsmåde:
Brødet smuldres og blandes med hvidløg, løg, muskatnød, peberfrugt, timian og persille. Saml med blødt smør og evt indmad.
Rens kalkunen og fyld den med stuffing. Skær fire små snit i lårene – så er du sikker på, at de bliver helt gennemstegte. Bind kalkunens lår sammen med kødsnor, så der er lukket af ind til stuffing. Gnid skindet med blødt smør, salt og peber. Læg kalkunen på siden, så brystet ikke vender op – hæld lidt vand ved.
Stil fuglen i ovnen ved 180 grader i ca. ½ time. Derefter vendes den på den anden side og steger videre i ½ time. Gentag denne procedure under hele stegningen. Jeg regner altid ca. 25-30 min. pr. kg. kalkun. Under stegningen dryppes kalkunen jævnligt med stegesky fra bradepanden. Kalkunen skal hvile ca. 20 min., inden den skæres ud.
Stegt kalkun med "stuffing"
Opskrift til ca 8 personer.
Der beregnes ca. 600 g. fersk kalkun pr. person
1 hel kalkun ca. 5 kg
salt og peber
blødt smør
lidt vand
Stuffing/ fyld:
250 g hvidt brød
125 g blødt smør
1 fed hvidløg
1 fint hakket løg
½ revet muskatnød
1 fint hakket rød peberfrugt
1 spsk. hakket timian
1 dl hakket persille
evt. hakket indmad (hjerte og lever)
Fremgangsmåde:
Brødet smuldres og blandes med hvidløg, løg, muskatnød, peberfrugt, timian og persille. Saml med blødt smør og evt indmad.
Rens kalkunen og fyld den med stuffing. Skær fire små snit i lårene – så er du sikker på, at de bliver helt gennemstegte. Bind kalkunens lår sammen med kødsnor, så der er lukket af ind til stuffing. Gnid skindet med blødt smør, salt og peber. Læg kalkunen på siden, så brystet ikke vender op – hæld lidt vand ved.
Stil fuglen i ovnen ved 180 grader i ca. ½ time. Derefter vendes den på den anden side og steger videre i ½ time. Gentag denne procedure under hele stegningen. Jeg regner altid ca. 25-30 min. pr. kg. kalkun. Under stegningen dryppes kalkunen jævnligt med stegesky fra bradepanden. Kalkunen skal hvile ca. 20 min., inden den skæres ud.