Pladeselskab: Kopier venligst denne plade til dine venner

Herunder hører kun snak om musik. Spørgsmål om kunstnere, tracklister, udgivelser og covers hører også under denne kategori.

Redaktør: Moderators

Besvar
Drud
Geografisk sted: #chart.dk

Pladeselskab: Kopier venligst denne plade til dine venner

Indlæg af Drud »

jp.dk skrev:Nyt pladeselskab skifter "all rights reserved" ud med "kopier venligst denne plade til dine venner, tak".

Idéen om, at man skal droppe kopierne og bevare originalerne, bliver nu udfordret af pladebranchen selv. Et nyt pladeselskab opfordrer kunderne til at kopiere deres musik.

"Kopier venligst denne plade til dine venner, tak" står der ligefrem på deres udgivelser. Men det er ikke for at provokere, understreger Sune Petersen, der er en af de to nordjyder bag det nye selskab, Urlyd.

- Som hele fildelingslandskabet ser ud i dag, så kan man alligevel ikke gøre noget. Og vores grundholdning er, at når nogen kommer og siger: "Hey - jeg har det her musik, det er helt fantastisk, du skal bare have det," så skal det ikke være kriminelt at kopiere det over, så andre kan høre det, siger han.

Pladesalget i Danmark er halveret siden årtusindskiftet.
Sakset fra: http://jp.dk/kultur/article1229975.ece

Interresant holdning til rettigheder. Spørgsmålet er så både om selskabet kan overleve og tiltrække kunstnere med den holdning - hvis de samtidig vælger at sætte prisen ned eller på anden måde gøre det mere attraktivt at købe cd'er så kunne det godt lykkedes for dem at få selskabet til at overleve.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Intet ondt ord om Sune og Christian og deres hårde arbejde i undergrunden.

Men denne ide tror jeg simpelthen ikke på, vil løbe rundt i praksis og de folk der vil blive signet under den aftale, er folk der sætter en ære i at være særpræget på trods af at det vil skade deres karrierer. Denne træng til at skille sig ud, koste hvad det vil, er en træng der er stor i og delt af mange i den elektroniske undergrund i Aalborg.

Urlyd er en del af label kollektivet, og Christian er vist med i bestyrrelsen, og dette gir mig en endnu mindre tro på at det vi lykkdes for dem. Label kollektivet har i lang tid forsøgt at slå igennem i Aalborg og har til dels haft hel til at fange nogle af grupper, der færdes I og omkring de små skæve cafeer og små gallerier, men de har endnu ikke fået den brede anderkendelse og det på trods af en ekstrem god samarbejds aftale med studenterhuset og deres promoter netværk.

Ideen synes jeg er dum og jeg tvivler på der sker andet end at de får en enkelt eller 2 udgivelser ud med kunstnere, der så senere vil droppe Urlyd og gå efter en af de tusinde andre indie labels i dk.

Dertil har Urlyd ikke rigtig en musik profil, jeg spår de helt store chancer i DK, en musik profil der kun deles af det elektroniske barometer og her har de da også haft succes med f.eks Tone. Dog vist inden hun blev signet, så vidt jeg husker.
Besvar