Sort kant rundt på skærm

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Stim
Geografisk sted: Dumme dyr må bo alene

Sort kant rundt på skærm

Indlæg af Stim »

Jeg har været ude for det før på en LCD skærm når jeg tilsluttede den med HDMI fra min computer. Og nu er det sket igen med en Plasmaskærm. Ved I hvad det skyldes? Har prøvet at ændre opløsning etc, og hvis jeg bruger et VGA kabel, er der intet (der er ikke DVI indgang på skærmen). Men det burde jo fungere med HDMI. Håber I har en løsning :D
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Jeg skal ikke kloge mig alt for meget, men jeg kan forestille mig at det har noget at gøre med, at der i HDMI overførslen er en præcist defineret opløsning, i modsætning til VGA og f.eks.
composit kabel, kan være interpoleret - eller på anden vis tilpasset hele skærmens areal.
Den præcise definition af HDMI´en kunne meget vel være forskellig fra det skærmen faktisk er i stand til at vise - derfor den sorte kant (heldigt den ikke er hvid da!)..?

Min egen Panasonic plasma viser f.eks både DR og TV2 på meget forskellig vis, hvis jeg henholdsvis tager dem på alm. antenne, og DVB-T
Kvaliteten er selvsagt meget forskellig, men det er formaterne, og måden plasmaen håndterer dem på, også.
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Zivago

Indlæg af Zivago »

Plys - det nye kuld skrev:Jeg skal ikke kloge mig alt for meget, men jeg kan forestille mig at det har noget at gøre med, at der i HDMI overførslen er en præcist defineret opløsning, i modsætning til VGA og f.eks.
Nja - man kan på en måde ikke direkte snakke om opløsning i HDMI. Og dog - aligevel. HDMI er betegnelsen for en overførselsstandard, som kan indeholde flere opskalerings standarder, som f.eks. 480I, 576I, 480p, 576p, 720p og 1080I.
Endvidere findes der flere udgaver af HDMI standarden.
Det kan i læse mere om på nettet - hvis i vil.

Hans problem er nok, at den opskaleringsstandard der er på pcén - ikke passer sammen med det TVét kan vise eller er indstillet til, eller at det er forskellige udgaver af HDMI standarden der er på TV / PC.

Ak ja. Det skal ikke være let for forbrugerne.

Endvidere skal det nævnes, at man på ret mange fladskærme, får et bedre billede fra en PC - hvis man bruger en VGA indgang på TVét istedet for HDMI.
Dog er der efterhånden ved at komme grafikkort på markedet, som har gode HDMI udgange der løser dette "problem".

Zivsgo
Stim

Indlæg af Stim »

Man kan ikke ændre på de standarder som henholdsvis min computer og tv har? Og ellers er konklusionen, at jeg må have det tilsluttet via VGA? :)
Stim

Indlæg af Stim »

Problem løst! Jeg gik ind i Kontrolpanel - Personlige indstillinger - skærmindstillinger - Avancerede instillinger og aktiverede NVIDIA Kontrolpanel. Og lidt roden rundt i signal, HD format etc så forsvandt kanten. Juhuu! Så skal jeg ikke længere bekymre mig om en 2" sort burn-in kant
Besvar