Litteratur om elektronisk musik

Herunder hører kun snak om musik. Spørgsmål om kunstnere, tracklister, udgivelser og covers hører også under denne kategori.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
Raun
Kontakt:

Litteratur om elektronisk musik

Indlæg af Raun »

Hey!
Jeg skal til at skrive studieretningsopgave, og har valgt at skrive om elektronisk musik.
Opgaven skal handle om hvordan elektronisk musik opstod, og hvordan den senere er blevet til en kultur. Jeg havde forestillet mig at starte ved Techno i Detriot, fokusere lidt på slut 80'erne/start 90'erne, også op til idag hvor elektronisk musik er blevet mere mainstream.
Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte at søge, så derfor søger jeg titler på bøger, dokumentare, artikler, interviews osv. der omhandler emnet. Det må meget gerne være på Engelsk, i det jeg i så vid udstrækning som muligt skal bruge Engelsk sproget kilder (men hvis du kender noget på Dansk så bare kom med det også ).

Jeg håber der er nogle musik historisk interesserede og andre kloge hoveder der kan hjælpe mig lidt.

På forhånd tak!
gentlemanfinn
Geografisk sted: Østerbro

Indlæg af gentlemanfinn »

When you come back from a techno party, you should be dirty. Your jeans are filthy, you smell like cigarettes, you are covered in sweat. This is very important for me.
Sig-Mund

Indlæg af Sig-Mund »

Mon ikke der kan findes nogle artikler på infomedia?
If a girl catches you masturbating, you are a pervert. Yet if you catch a girl masturbating, you are a pervert too!!!
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Hvilket niveau ligger opgaven på? Du siger studieretningsopgave, men er det et flere måneders 20+ ECTS points projekt eller hvorledes?
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Zlinky
Chart Attack VIP

Indlæg af Zlinky »

http://en.wikipedia.org/wiki/Techno <- Der står en masse om techno i hvert fald :)
Billede
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Ja men Wikipedia må ikke henvises til i opgaver. Men han kan måske bruge referencerne der står nederst til at læse originalteksterne.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
Raun
Kontakt:

Indlæg af Raun »

QrazyLeg skrev:Hvilket niveau ligger opgaven på? Du siger studieretningsopgave, men er det et flere måneders 20+ ECTS points projekt eller hvorledes?
Det er 3 g. HTX. Jeg har knap 2 måneder til at søge litteratur og spore mig ind på emnet, men kun en uge til at skrive opgaven i.
Alle: Tak skal i have, jeg vil kigge på det :)
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Husk at wiki er den mest pålidelige kilde - kun overgået af folks du ikke kender´s udtalelser på deres egne blogs
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

DjMail skrev:Husk at wiki er den mest pålidelige kilde - kun overgået af folks du ikke kender´s udtalelser på deres egne blogs
Hvad er en pålidelig kilde? Tror ikke et videnskabeligt medie kan undse sig at der kommer noget skrammel en gang i mellem.

Til en 3.g opgave om "techno" tror jeg wiki er fin :)
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
Raun
Kontakt:

Indlæg af Raun »

DjMail skrev:Husk at wiki er den mest pålidelige kilde - kun overgået af folks du ikke kender´s udtalelser på deres egne blogs
Ja det er jo altid problemet med Wiki: alle kan oprette en artikel på Wiki, men tilgengæld kan alle også rette i artiklen.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

En pålidelig kilde er ihvertfald ikke et user driven online opslagsværk ala wiki.
Selvfølgelig kan et videnskabeligt medie ikke undsige sig fra at have skrammel en gang imellem, men hvorfor opsøge det medie hvor chancerne for skrammel er højest ?
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

burde den btw ikke ligge i general musik ?
Brugeravatar
Raun
Kontakt:

Indlæg af Raun »

DjMail skrev:burde den btw ikke ligge i general musik ?
Måske. Men da jeg har tænkt mig at favne bredere end det rent musikalske mener jeg godt det kan forsvares i en snæver vending.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Du nævner at du vil starte med det der skete i detroit, og det er også et ganske godt udgangspunkt, men du bliver nødt til at forholde dig til hvad der skete i europa i samme tidsperiode.
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

DjMail skrev:En pålidelig kilde er ihvertfald ikke et user driven online opslagsværk ala wiki.
Selvfølgelig kan et videnskabeligt medie ikke undsige sig fra at have skrammel en gang imellem, men hvorfor opsøge det medie hvor chancerne for skrammel er højest ?
Måske fordi der ikke ligefrem er millioner af opslagsværk der omhandler det specifikke emne. Vil faktisk mene, at opgave om elektronisk musik sagtens kan skrives ud fra hvad man opsøger på google - endda i højere grad end hvad man finder på det lokale bibliotek.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
Raun
Kontakt:

Indlæg af Raun »

DjMail skrev:Du nævner at du vil starte med det der skete i detroit, og det er også et ganske godt udgangspunkt, men du bliver nødt til at forholde dig til hvad der skete i europa i samme tidsperiode.
Ja er jeg også blevet rådet til andetsteds. Bl.a. at kigge på Kraftwerk, Klaus Schulze osv.
Besvar