3/4 takts musik

Herunder hører kun snak om musik. Spørgsmål om kunstnere, tracklister, udgivelser og covers hører også under denne kategori.

Redaktør: Moderators

dwr
Moderator

3/4 takts musik

Indlæg af dwr »

Er der nogen der har nogle gode forslag til noget tre-fjerdedel-takts musik i stil med f.eks. Hypetraxx - The Darkside og Das Saint - This is my life...?

Står og skal bruge noget til et bootleg, men kan sgu ikke lige komme på så meget...

Det må også meget gerne være forholdsvist nyt og genre er ikke en begrænsning - f.eks. pop, reggae, rap/rnb eller andet er også meget velkomment.
Senest rettet af dwr 19 jan 2009, 22:51, rettet i alt 2 gange.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

Katy Perry - I Kissed A Girl er lige umiddelbart den eneste jeg ka komme i tanke om, udover The Darkside og This Is My Life..
PsyClone
Geografisk sted: Aalbizzle
Kontakt:

Indlæg af PsyClone »

Katy Perry er da ikke 3/4 takt... Det er da straight up 4/4?
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

hvis ikke det er 3/4, hvad er det så..? for det lyder sq ikk helt som 4/4..
et eksempel er The Real Booty Babes - I Kissed A Girl (PH Elektro Remix), hvor den skifter mellem 3/4 og 4/4 et par gange.. :)
http://www.youtube.com/watch?v=4wuZ_64Ipk8
Silian^

Indlæg af Silian^ »

chreddy1 skrev:hvis ikke det er 3/4, hvad er det så..? for det lyder sq ikk helt som 4/4..
et eksempel er The Real Booty Babes - I Kissed A Girl (PH Elektro Remix), hvor den skifter mellem 3/4 og 4/4 et par gange.. :)
http://www.youtube.com/watch?v=4wuZ_64Ipk8
Du henviser jo ikke til noget remix i din første post, så er det jo klart de ikke forstår hvad du mener...
PsyClone
Kontakt:

Indlæg af PsyClone »

Fairground
CA Party Freak
Geografisk sted: ..::CPH::..

Indlæg af Fairground »

Barcode brothers - Train kører vidst også 3/4(også kaldet halvtakt) hvis jeg husker rigtigt.

http://www.youtube.com/watch?v=-isXuqhiajo

Der kom en masse dance som kørte 3/4 i tiden efter The darkside bølgen, men kan ikke huske navnene mere. Mener også Lock'n'Load - Blow ya mind har et stykke hvor de kører 3/4 i deres extended version omkring de 2:38

http://www.youtube.com/watch?v=XF2oGNcw ... re=related
There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
Da Clown
DJ
Geografisk sted: In Da MiX

Indlæg af Da Clown »

er Boten Anna ikke os 3/4 ?? eller har jeg misforstået konceptet ?
Mikkel
Geografisk sted: DK

Indlæg af Mikkel »

Der er altså forskel på "3/4" og "shuffle", bedre kendt som 6/8 (og nej - det er ikke det samme!). 3/4 er hovedsagligt med i ældre musikstykker (decideret klassisk musik), hvorimod shuffle er meget anvendt i nyere musik.
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Brudevalsen er 3/4 takt.

3/4 takt er kort og godt.... vals :lol:

Så Mikkel har en smule ret når han siger :
3/4 er hovedsagligt med i ældre musikstykker (decideret klassisk musik), hvorimod shuffle er meget anvendt i nyere musik.
Bortset fra, at vals jo stadig er gangbar den dag idag.

Shuffle er en hel stilart for sig selv, i familie med skiffle og bluegrass (typisk U.S. folkemusik).
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Uhm... Den skal jeg lige have uddybet? Er Hypetraxx shuffle eller 3/4? Afhængigt af hvad det er har du så nogle eksempler på musik i stil med Hypetraxx - helst som ikke er samme genre, for det kan jeg selv klare :P

Jeg står og skal have lavet noget bootleg med Britney Spears - If You Seek Amy og den kører skræmmende meget bedre med Hypetraxx-stilen end almindeligt 4/4.
PsyClone
Kontakt:

Indlæg af PsyClone »

The darkside er 4/4 bare med en forskudt bassline, vil jeg mene...
Ved ikke om det er det i mener er 3/4?
Brugeravatar
aroxdk
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Indlæg af aroxdk »

PsyClone skrev:The darkside er 4/4 bare med en forskudt bassline, vil jeg mene...
Ved ikke om det er det i mener er 3/4?
Boten Anna er vist også lidt ovre i "shuffle", og således også Booty Babes version af Kissed a Girl som minder en hel del om Boten Anna bortset fra teksten.... men det er 4/4 ligesom Darkside ;)
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Såvidt jeg kan læse mig til, så er Hypetraxx - The Darkside et 6/8 takts nummer, hvilket (hvis man fulgte med i folkeskolen) er det samme som 3/4.

Men jeg kan jo selvfølgelig tage fejl. Anyway - Jeg søger stadig numre i den her genre.
Brugeravatar
Plys - det nye kuld

I oveså tilsyneladende alle min post..:

3/4 takt er VALS...
Jeg er gammel suppe-steg-is musiker,
(udover DJ karrieren har jeg rejst rundt med ´hammond orgel´ eller rettere div. keyboards i flere år - bare spørg Zivago).

Jeg har fået musik undervisning i bla. klaver og trompet i hhv. 8 og 1 år, og har nok lært ét og andet om grundprincipperne i musik
- det er altså ikke tågesnak :P

Hvad de skæve takter er for nogle, ved jeg ikke - men 3/4 takt er det i hvertfald ikke.

I en 3/4 takt tæller man 1-2-3 - 1-2-3 - 1-2-3
I er 4/4 takt tæller man 1-2-3-4 - 1-2-3-4 [her er det vigtigt man klapper på 2 og 4 :mad: hvilket mange ikke fatter...]

I en 2/4 takt tæller man1-2 - 1-2 - 1-2 <--- 2/4 kalder man også march,
og jeg er tilbøjelig til at sætte de skæve takter i denne familie.
De kan uden problemer, beatmixes ind i ethvert 4/4 beat, hvilket er umuligt med en 3/4 takt - ganske enkelt fordi der mangler en takt!

Det er IKKE 3/4 i søger.

:lol:
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Ok...

Og hvad hedder det så, når du har:

1 - Kick
2 - Stilhed
3 - Stillhed
4 - Bassline

Er det bare 4/4 med forskudt bassline? Fordi jeg fik nemlig læst mig frem til at 6/8 var en triplet i duple compound.
Brugeravatar
Plys - det nye kuld

Du er selv lidt inde på hvad det er - eller kunne være: Du har 4 takter (du kan tælle en takt i 4 dele) deraf navnet .fire-fjerdedels-takt.

Altså må det være en 4/4 eller nært beslægtet...
Hvis en eller anden takt form skal passe med den, så behøver man ikke være musiker - takterne skal kunne gå op, rent matematisk.
Ellers bliver det temmeligt rodet at høre på.
Det lyder omtrent som når jeg-kan-ihvertfald-sagtens-mixe DJ´en står og laver 2tal kiksede mix, der gallopere afsted 125% ude af sync og takt.
Kan regnestykket ikke gå op, så kan musikken heller ikke. c^,)
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Det er fair nok og jeg har luret (og indrømmet), at jeg har taget fejl.
Det jeg nu er inde på er, hvordan pokker jeg får ræssoneret mig frem til en stiltype eller en anden klassificering af stilarten, da det er pokers svært at lede efter noget man ikke ved, hvad hedder.

Jeg har set så mange, der har argumenteret for og imod...

MEN HEY!
Jeg har lige fundet, hvad jeg ledte efter.
Det har også kun tage snart 6-7 timer på wiki.
2:1 = triplet quarter note + triplet eighth, triple meter; "medium swing" or "medium shuffle"
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... e_feel.mid
Eksempel kan høres ovenfor.
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Og så fandt jeg også min (åbenbart normale misforståelse)

Transcription

In the swing era, swing meant accented triplets (shuffle rhythm), suitable for dancing. With the development of bebop and later jazz styles independent of dancing, the term was used for far more general timings.

Some publishers of jazz music, especially those whose intended audience is people unfamiliar with jazz styles, transcribe the swing either:

* As compound time, such as 6/8, 9/8, or 12/8. When played with the swing accent, these time signatures may be grouped together and called swing time, or swing time can also mean a simple time played with the swing convention.
* As triplets within a duple meter.

However, this notation is not really accurate either.

In general, where music with a swing meter is required, musicians in the jazz tradition will prefer to read music written in common time and played with a swing, while musicians in the classical tradition will prefer to read music written in compound time and played as written. However, most jazz musicians will dispute whether music played this way truly has a swing feel.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Jeg vil også mene af shuffle, blot er en triplet frem for en mere regulær 4-dels takt.

Der er så en masse triplets, ligesom der er 4-dels takter.

De er meget gode at arbejde med, hvis du ønsker en mere bouncende melodi eller bassline, grundet deres mere flydende (i mangel af bedre ord) opbygning :)
Besvar