Dual er at foretrækker hvis du alligevel skal have to eller fire stænger. Men så skal de være "paired" altså identiske. Ikke bare to af samme slags, men nogen som er testet til at de er nøjagtig ens af den samme model.
For at finde ud af hvilken hastighed din computer max understøtter, samt om den kan køre dual ram og den totale mængde af ram du må bruge skal du kigge i bundkortsmanualen. Find nummeret på bundkortet og google det og søg efter motherboard manual på producentens hjemmeside.
Jah 23 og 17 sekunder er pænt hurtigt mester. Prøv selv at teste din computer med 1M (million) cifre i en Pi beregning med det program her:
SuperPi (fortæl mig lige hvordan det gik)
Overclocking kan godt være sjovt, men nu den her computer jeg fortalte om hvor jeg fik tiden for 1M beregningen ned på 17 sekunder hvor jeg kan se at den "uoficielle verdensrecord" på nettet er 16 med den cpu så er der også nogle negative sider. Når jeg lavede en Torture test (en test som piner cpu'en til en masse beregninger HELE TIDEN) så ramte jeg 72°C og den må ikke komme så langt op. Selvom jeg havde en vild køling på så blev cpu'en for varm til at det ville kunne skade den i længden. Men sjovt nok at prøve.
Dog kræver det at du har et rigtigt godt bundkort som første betingelse. Så kommer cpu og ram som 2 og 3. Jeg havde alle 3 der, så var det jo bare at prøve hvad den kunne trække.
Som du kan se her, fik jeg den computer op og trække lige over 3000mhz på 2 kerner. Altså 6000 mhz ialt