Ekstra RAM - Men hvilke?

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Ace
[Ltd edition]
Geografisk sted: Life is like a dick, when tings get hard, FUCK it!

Indlæg af Ace »

Det er lidt svært at forklare med Dual ram. For at beskrive det nemt, er det ligesom at sætte 2 harddiske i raid det kører hurtigere end hvis man brugte een enkelt harddisk, eller bare to individuelle. Altså de deler om hukommelsen og computeren opfatter dem som et sæt ram.

Dual er at foretrækker hvis du alligevel skal have to eller fire stænger. Men så skal de være "paired" altså identiske. Ikke bare to af samme slags, men nogen som er testet til at de er nøjagtig ens af den samme model.

For at finde ud af hvilken hastighed din computer max understøtter, samt om den kan køre dual ram og den totale mængde af ram du må bruge skal du kigge i bundkortsmanualen. Find nummeret på bundkortet og google det og søg efter motherboard manual på producentens hjemmeside.

Jah 23 og 17 sekunder er pænt hurtigt mester. Prøv selv at teste din computer med 1M (million) cifre i en Pi beregning med det program her:
SuperPi (fortæl mig lige hvordan det gik)

Overclocking kan godt være sjovt, men nu den her computer jeg fortalte om hvor jeg fik tiden for 1M beregningen ned på 17 sekunder hvor jeg kan se at den "uoficielle verdensrecord" på nettet er 16 med den cpu så er der også nogle negative sider. Når jeg lavede en Torture test (en test som piner cpu'en til en masse beregninger HELE TIDEN) så ramte jeg 72°C og den må ikke komme så langt op. Selvom jeg havde en vild køling på så blev cpu'en for varm til at det ville kunne skade den i længden. Men sjovt nok at prøve.

Dog kræver det at du har et rigtigt godt bundkort som første betingelse. Så kommer cpu og ram som 2 og 3. Jeg havde alle 3 der, så var det jo bare at prøve hvad den kunne trække.
Som du kan se her, fik jeg den computer op og trække lige over 3000mhz på 2 kerner. Altså 6000 mhz ialt ;)

Billede
Billede
In this house we obey the law of thermodynamics - Homer Simpson
Brugeravatar
David
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af David »

Okay, så hvis jeg køber de dual-ram nu, og køber et par mere senere, er det ikke sikkert de vil kunne køre sammen?

I manualen læste jeg mig til:

Dual-channel memory architecture
- 4 x 240-pin DIMM sockets support unbuffered.
- ECC/non-ECC DDR2 800/667/533 MHz memory modules
- Supports up to 8GB system memory.

Ved ikke om det info er noget man kan bruge til noget? :)

Okay, prøvede testen og fik 42 sek. i 1M :$

Ja, havde godt hørt man skulle passe på med at clocke, da ting kan brande sammen :P
Men hvor avanceret er det at gøre? For lyder ret vildt, hvad man kan få den til, hvis man gør det ordenligt.
Ace
[Ltd edition]

Indlæg af Ace »

Super info der.

Din computer understøtter de vilde ram der kører 800mhz. Så køber du bare et sæt af dem som jeg linkede til. Så kan du sagtens udvide senere. Også med samme slags. Du skal bare huske, at det sæt du køber nu her er sæt 1 og hvis du køber et mere af samme slags er det sæt 2. De to forskellige sæt vil højest sansynligt ikke passe sammen hvis du byttede den ene stang om. Så du må skrive tal på dem med en sprittush eller noget så du kan kende forskel.

Det er nogle gode og pænt fremtids kompatible ram. De er pc 6800 og de vildeste man kan få lige pt er pc10.000 og dem understøtter din computer ikke. Det vil dit næste bundkort måske gøre, så har du muligheden for at opgradere ram'ene til den tid, men kan sagtens køre med de her også.

Jah, det med overclocking er lidt noget svært at gå igang med. Det er nemmest hvis man ser en gøre det først så man ved hvad det er man skal ændre og ikke. Det er et board som hedder tweakers.dk som måske kan hjælpe hvis du vover det. Men jeg vil mene at i de fleste tilfælde giver det ustabilitet og vil ikke være særligt fedt i længden. Så er det smartere at opgradere til en dualcore cpu, eller nu en quadcore da de er nede i monster lav pris. Min fars der jeg baksede sammen var dualcore og nu findes den i en quadcore til noget der ligner 1800 kr mener jeg, den ville så køre med 4 kerner á 3000 mhz (12000mhz ialt) hvis jeg klokkede den som den anden. Men det tvivler jeg på at jeg kan finde effektiv køling nok til det og iøvrigt, hvis man har fire kerner á 2400mhz så går det nok alligevel ser du ;)

Prøv at lave en SuperPi test igen, når du har fået sat de nye ram i. Du kan jo teste dem som 2 enkelte ram stænger og i dual mode. Se om der er forskel. Den vil nok ikke kunne måles der, da det i hovedpart er cpu'en der bestemmer hastigheden. Men de skal jo sidde i nogle bestemte slot's for at køre dual, typisk har de samme farve. Slot 1+3 af mine er gule og 2+4 er sorte. Hvis man bruger 1+2 så kører de som alm ram. Hvis man bruger 1+3 så kører de som dual configuration.

God fornøjelse
Billede
Ace
[Ltd edition]

Indlæg af Ace »

Fandt lige en lidt bedre version med lavere CAS latency (lav=god) til ikke mange kroner mere: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=206422
Der er også en 2x2 gigabyte version hvis det var: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=389226
Eller deres topmodel i en 4x1 gigabyte hvis det er: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=380961

Du kan jo selv lede videre på edbpriser.dk

Kig efter - DDR2 - PC6800 - 800mhz - 240 Pin - Paired/Matched ram. Evt. kan du gå efter ECC hvis du skal gå helt psyko i kvalitet.
Men det er ikke nødvendig, din computer er dog frisk på det hvis det var :)

God jagt. Fortæl lige hvilken en du vælger ikke. Det første link i den her besked er nok den jeg ville vælge til at starte med. Medmindre du bare VED at 2 gigabyte bliver for lidt.
Så ville jeg prøve en af de andre to. Iøvrigt har du slet ikke fortalt noget om hvilken cpu du har (lav printscreen af cpuz tab 1) og hvilke programmer du skal køre.
Billede
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Hehe.. skulle da lige teste SuperPi på min beskedne DELL-dims med noget MSi bundkort, Sempron 2600+ (1,88ghz) og 1,3 gb ram

Result :
+ 000h 01m 28s [ 1M]
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Brugeravatar
David
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af David »

Okay, køber nok dem du anbefaler så, og så et sæt ekstra lidt senere, det ser jo fornuftigt ud :)

Men ang. min gamle RAM-block, bør jeg fjerne den helt, eller kan den godt
køre i "baggrunden" og give lidt ekstra, eller skal den passe sammen med de nye dual?

Ja, tror jeg springer det clocking over, det kan jo gå ret så galt, når man slet ikke har prøvet det før,

Jo, skal jeg nok, er også selv lidt spændt på om det give nye resultater i Pi-testen, men mest på hvor godt jeg kommer til at køre diverse programmer.

Og jo, her er min CPU:
Billede

Programmerne jeg for det meste køre er Flash, Dreamweaver, Photoshop, 3DMax og Illustrator. Køre tit Photoshop & Flash på samme tid, imens
jeg har firefox åbent (sluger jo også en del) og der kan jeg godt mærke at Mr. Computer bliver forpustet, så håber at se lidt forbedring der.

Men 1000 tak for alt hjælp, blev jo en hel del klogere på RAM & clocking :)
Ace
[Ltd edition]

Indlæg af Ace »

Ok fed Cpu du har der. Du skal nok få lidt sjovt ud af at køre med de nye ram. Tror dog ikke der er mange sekunder at vinde på Pi testen. Den er nok basseret 90% på cpu og 10% på ram. Men lidt måske, dog vil du opleve en bedre håndtering af programmer på din computer. Det tvivler jeg ikke på.
Ace skrev:
Dj Pantheon skrev:det var en pc2 5300 og den kan ikke køre sammen med pc2 4300
De forskellige clock frekvenser kan godt køre sammen med hinanden. De kommer bare aldrig til at høre hurtigere end den langsomste blok i spanden.
Som jeg skrev kan du godt bruge flere forskellige stænger. Dog bliver hestevognen aldrig hurtigere end den langsomste hest i spanden ;)
Billede
Ace
[Ltd edition]

Indlæg af Ace »

Plys - det nye kuld skrev:Hehe.. skulle da lige teste SuperPi på min beskedne DELL-dims med noget MSi bundkort, Sempron 2600+ (1,88ghz) og 1,3 gb ram

Result :
+ 000h 01m 28s [ 1M]
Heh. Jeg kører på 1 min og 31. Har nok også den ringeste intel cpu man kan få. Men dengang var jeg studerende og måtte bare ha det billigste muligt. Tror ikke der er ram og cpu og bundkort for mere end 2000. Køler og kabinet havde jeg liggende i god kvalitet.

Bytter den nok snart ud med en quadcore som sagt er de nede på 1800 kr.
Og med sådan lidt ram som David får, bliver den max god igen. Kommer nok ned under 25 ved at skifte cpu'en vil jeg tro og lidt ekstra med de ram. ;)
Billede
Besvar