ChartAttacks værktøj til udvidelse af det almene musikforråd

Herunder hører kun snak om musik. Spørgsmål om kunstnere, tracklister, udgivelser og covers hører også under denne kategori.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
Zster

ChartAttacks værktøj til udvidelse af det almene musikforråd

Indlæg af Zster »

Hey!

Sad lige og tumlede med en idé..
Var der nogen der evt. var friske på at lave en lille bitte release hver måned på 5-6 numre med musik som der måske ellers ikke var landet på folks harddiske.
Jeg snakker både nye numre, gamle numre, uudgivet materiale og musik fra andre genrer end vi normalt behandler her på boardet.
Pakken kan vel betegnes som en lille opfrisker til ens måske lettere ensformige musiksamling.
Det skal ikke ses som et alternativ til Tunes of The month der i mine øjne er et genialt projekt jeg hellere end gerne støtter op om!

Blot en idé, nogle der er friske? Jeg melder mig gerne :)
Billede
Jeg kan sagtens huske hvordan det var at være 16 og danse foran bashøjttaleren indtil der opstod fysisk interferens mellem musikkens rytme og mit hjerteslag - brystbenet blev udsat for modstridende tryk fra lyd, hjerte og åndedræt - hvis man så holder vejret let når slagene er i den rette interferens kan man komme i en tilstand som på vej til besvimelse.
hindsberg

Indlæg af hindsberg »

Zster: vil gå så langt som at udvide den ide til at man kunne lave en lille pakke med nye release fra de forskellige hovedgenrer(ved godt der findes en milliard millin) men hvis det ku koges ned til noget der kan tælle på et par hænder...

ellers en super sprød ide med nye og gamle glemte "klassikere" :lol: :D
kloojve
Mejerist steger speedway-montør
Geografisk sted: spætten fühls rede
Kontakt:

Indlæg af kloojve »

syntes det lyder som en fed ide.. jeg er klar :)
goafreak
Geografisk sted: Horse
Kontakt:

Indlæg af goafreak »

Jeg forstår sq ikke helt idéen - kan du forklare det lidt bedre?
Er det ikke det, som ToTM gør?
BØH
Pil-babz

Indlæg af Pil-babz »

Jeg syntes os det lyder rigtig spændene . !
Zamiel
Geografisk sted: CPH PsycoWard

Indlæg af Zamiel »

goafreak skrev:Jeg forstår sq ikke helt idéen - kan du forklare det lidt bedre?
Er det ikke det, som ToTM gør?
til dels jo, men jeg tror nu at Zster mener at det skal være en del bredere. ToTM er ikke så bredt fordelt med genre jo..
Stim
Geografisk sted: Dumme dyr må bo alene

Indlæg af Stim »

Ja, god idé. Fx noget Future Jazz, Indie, Alternativ, Experimental?
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

jeg synes det lyder som en super idé, som jeg gerne vil være med til at støtte op om i det omfang jeg kan.
Brugeravatar
Zster

Indlæg af Zster »

Stim skrev:Ja, god idé. Fx noget Future Jazz, Indie, Alternativ, Experimental?
Ja for eksempel.
Electronica Rock, yndlings Lounge og sådan.

Hvem lavede den der suggestion site til CA Yearmix?
Kan man brygge sådan en igen? Jeg vil godt admin'e den eventuelt?
Så kan man tilføje et nummer som man absolut mener kunne passe ind.

Kravene skal vel være
Nummeret må ikke være fundet fra radioen
Nummeret må ikke ligge på en hitliste lige pt.
Nummeret trænger helt sikkert til at få en opfrisker
Nummeret må ikke være / have været en ørehænger (Remixes undtaget)
Nummeret skal absolut være lækkert, nyskabende/oplysende og af en produktionsmæssig kvalitet at det ikke lægges i bås med one-hit-wonders og comic-acts.
Og flere til

Et eksempel på en 6 track liste kunne være

Billy Idol - White Wedding (Shotgun Remix)
3Nacria - Italian Coffee Shop
Hot Cold - Love is like a game
Sneaky Sound System - Pictures (Tonite only remix)
DJ Disse - Break on through
Peder - White Lillies

Selvfølgelig er det udfra hvad jeg lige kunne forestille mig at folk skulle oplyses om en given måned.

Man kunne også lave en turnus ordning hvor folk hver 14. dag får bolden og så må komme med deres bud selvfølgelig udfra de "regler" der allerede er.

Så er man jo næsten sit eget lille pladeselskab :lol:
Billede
Jeg kan sagtens huske hvordan det var at være 16 og danse foran bashøjttaleren indtil der opstod fysisk interferens mellem musikkens rytme og mit hjerteslag - brystbenet blev udsat for modstridende tryk fra lyd, hjerte og åndedræt - hvis man så holder vejret let når slagene er i den rette interferens kan man komme i en tilstand som på vej til besvimelse.
kloojve
Kontakt:

Indlæg af kloojve »

jeg syntes nogle af kravene er lidt strenge..
fks.

- Nummeret trænger helt sikkert til at få en opfrisker

der kan jo sagtens komme nye numre ud som opfylder de andre krav, men som bare er et par uger gammelt..

- Nummeret må ikke være fundet fra radioen

jeg er lidt i tvivl om hvad du mener.. på nogle landsdækkende radioer spiller de også mindre kendte numre.. så jeg syntes måske også det er lidt strengt..

Dette er kun mit synspunkt, men jeg syntes det lyder som en fed ide.. desuden kommer der også mere omtanke bag hvert nummer, fordi man på den ene eller anden måde har en oplevelse som baggrund for at have "fundet" nummeret..

jeg er helt klart med på at vi realiserer dette.

Nu vi er ved dette syntes jeg det evt. kunne være sjovt at lave det som et krav at kvaliteten af numrene skal være på højde med WAV / FLAC, eller et andet lossless format.?

hvad siger i til det?
Brugeravatar
Zster

Indlæg af Zster »

Jeg ved at kravene måske var lidt strenge.
Med en opfrisker mener jeg at det helt klart trænger til at blive hevet fra fra skyggen og ud i lyset til nogle flere.
Med radiohit mener jeg TheVoice, Dancecharten, Boogie Radio, P3 og sådan.
Ved godt at det er svært med kanaler som P3 osv.. Det er blot for at pointere at jeg ville være svært skuffet over at se Lizzie og de andre top10-rødder i sådan en pakke.

Ang. Lossless så kunne det da godt tænkes. At højeste _umiddelbart_ muligt kvalitet fiskes frem. Jeg nævnte jo i første post gamle numre (vinyl) og uudgivede sager.. Det er ikke altid lige led at skrabe sådan noget frem i ex. Wav
Billede
kloojve
Kontakt:

Indlæg af kloojve »

Zster skrev: Ang. Lossless så kunne det da godt tænkes. At højeste _umiddelbart_ muligt kvalitet fiskes frem. Jeg nævnte jo i første post gamle numre (vinyl) og uudgivede sager.. Det er ikke altid lige led at skrabe sådan noget frem i ex. Wav
Det burde være muligt at rippe i et nogenlunde resultat ;)
Jeg stemmer i den grad for vi går efter højeste kvalitet som muligt.. helst et lossless format.

mht. opfrisker, er jeg 100% enig :)
Zivago

Indlæg af Zivago »

Zster skrev:Ang. Lossless så kunne det da godt tænkes. At højeste _umiddelbart_ muligt kvalitet fiskes frem. Jeg nævnte jo i første post gamle numre (vinyl) og uudgivede sager.. Det er ikke altid lige led at skrabe sådan noget frem i ex. Wav
Nåå - jeg har nu en hel del af sådanne ting liggende på vinyl. Det er ingen problem for mig at rippe det til hvilket format man nu ville ønske. :D

Zivago
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

@ Zester

Så var der lige den der Hot Cold - Love is like a game ...
Og forslag til reglerne lød på ´må ikke være / have været en ørehænger´.

Jeg ved ikke med din verden, men i min - og også Zivago´s verden - er Love is like a game i dén grad en ørehænger...
Ganske vist fra 1982 - men bestemt en ørehænger og alltime classic.

Men jeg er game - vil gerne smide noget op også.
Har faktisk allerede rippet en del gamle 12", fortrinsvis fra slut 80rne.
Godt nok som mp3, men der er til gengæld puslet godt om rippet.
Et eksempel er Dionne Warwick & Friends, en 7" jeg rippede tidligere på ugen, til tråden med X-Factor review. http://www.speedyshare.com/188449689.html

Er lyden god nok så?
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
kloojve
Kontakt:

Indlæg af kloojve »

hvis vi nu skal til at rippe så vil jeg stadig foreslå et lossless format.. men 192 og 320 kbps kan godt gå an.. dog syntes jeg det kunne være en fed ide med den høje kvalitet, netop for at få mere ud af nummeret.. der er altså stor forskel på 320 kbps. og et lossless format. ;)
Zivago

Indlæg af Zivago »

kloojve skrev:hvis vi nu skal til at rippe så vil jeg stadig foreslå et lossless format.. men 192 og 320 kbps kan godt gå an.. dog syntes jeg det kunne være en fed ide med den høje kvalitet, netop for at få mere ud af nummeret.. der er altså stor forskel på 320 kbps. og et lossless format. ;)
Jo jo. Jeg vil da gerne rippe i loosless - og uploade enkelte numre i denne kvalitet. Men det er ikke alle folk der har en "høj" upload - så det kan tage ganske lang tid, at uploade de meget store filer som loosless formatet genererer. 192K - er nu ganske udemærket, hvis man bruger ordentlige codec.
Jeg vil stadig foretrække at anvende MP3, da det så også er noget lettere at smide numrerne på en MP3 afspiller - uden først at skulle bruge tid på at konvertere.

Iøvrigt vil jeg give Plys ret i, at med de regler - så hører Hot Cold ikke med i dette projekt. Det er et kæmpe hit, og en kanon ørehænger. Billy Idol nummeret / remixet hører heller ikke med.
Så hvis man ønsker denne type musik med i projektet, så skal reglerne omdefineres.

Zivago
gentlemanfinn
Geografisk sted: Østerbro

Indlæg af gentlemanfinn »

Sneaky Sound System og DJ Disse burde man da også kende hvis man ellers har fingeren på pulsen i forhold til club musik.
When you come back from a techno party, you should be dirty. Your jeans are filthy, you smell like cigarettes, you are covered in sweat. This is very important for me.
Brugeravatar
Zster

Indlæg af Zster »

Hov nu er vi ude i den grå zone som jeg frygtede vi landede i.

Det er som jeg nævnte før blot et forslag jeg smed ud.
At gentlemanfinn mener at SSS og Disse hører til "mainstream" club musik og Plys og Zivago mener at Hot Cold er en ørehænger har ikke nødvendigvis noget med det færdige resultat at gøre.

Som jeg skrev aller først
"Pakken kan vel betegnes som en lille opfrisker til ens måske lettere ensformige musiksamling"

Hvis vi skal lave en pakke med musik og udgivelser ingen har haft før kan vi godt glemme ideén. I disse 80gb iPod tider er det småt med numre som kun enkelte har.

Det er også svært for der kan ikke rigtig være en admin på det. Hvis der bliver det vil musikken hurtigt igen blive sorteret efter hvad denne eller disse personer mener er spændende nok.
Derfor jeg også skrev tidligere
"Man kunne også lave en turnus ordning hvor folk hver 14. dag får bolden og så må komme med deres bud selvfølgelig udfra de "regler" der allerede er. "

Så kunne Plys fint starte nu han har gange i LP'erne.

Zivago skrev
"Så hvis man ønsker denne type musik med i projektet, så skal reglerne omdefineres. "
Der er ikke defineret nogle regler endnu.

Håber vi kan holde den her diskussion rettet mod det endelige produkt. Vil så nødigt at den drukner i "jeg kender sgu da det nummer der", det lugter af "min er større end din" og det udvider ikke nogens musiksamling :D
De 6 numre jeg foreslog ville udvide en samling hos en person med samme musiksamling som min. Hvis jeg uploadede dem i et lossless format. Så er de forslag til regler som der har været sat op vel overholdt?

Husk nu der er rigtig rigtig mange brugere. Ikke kun de 5-6 stykker som har deltaget i diskussionen.

Ellers godt at høre at der er støtte.
Nu mangler vi kun en måde at administrere det på
Billede
Brugeravatar
Zster

Indlæg af Zster »

Kan man ikke lave et lille let script på en lille underside.
Der skal blot være en prompt hvor man kan tilføje sit navn og sin mail
Når navnet er skrevet kommer det bag i "køen" og to uger før man har "bolden" sendes der en reminder ud.
I mailen skal der ligge et link hvor der igen er en prompt hvor man sætter linket til dl. af filen ind.
Folk der så er interesseret i pakken kan så gå ind på hjemmesiden med køen på og trykke på det link der automatisk bliver opdateret hver 2. uge.
Nogle der har et par kb. plads og mulighed for at lave sådan noget?

Sikkerhedsnettet kunne bestå i at man har 2 dage til at svare ellers ryger den videre til den næste. Vha. et aktiveringslink....
Det kan så betyde at hvis 3 i træk mister interessen så ligger tidsfristen så pludselig på 8 dage. Så det kan måske anbefales at man har nogle gode ideer før man skriver sig på listen :P
Billede
oestergaard

Indlæg af oestergaard »

Less Talk, more action :D

Vi skal bare have smidt noget nyt op en gang om måneden! alle kan jo hjælpe lidt til :)
Besvar