NTFS - FAT/FAT32

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
BetteMand
Geografisk sted: Aalborg

NTFS - FAT/FAT32

Indlæg af BetteMand »

Er der nogen, som ved, om man kan konventere til FAT eller FAT32 fra NTFS, ved hjælp af CMD eller andet, så man ikke skal formatere disken?(:
BetteMand Out..:D
Infected

Indlæg af Infected »

Efter min viden, så kan det ikk lade sig gøre.. Da Fat systemt kører med en anden opbygning i diskene end tf NTFS gør..

Din master boot record er meget forskellig på de 2 systemer, så kan ikk forstille mig at det kan lade sig gøre.. :S
Billede
BilledeBillede
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Hvorfor vil du overhovedet det??? NTFS er FAT langt overlegen

Du skal ha' fat i et program som partition magic etc. for at konvertere det tilbage.

Du kan ikke gøre det igennem DOS/prompt
I'm the scene since 1992! and don't f**k with the Elite ^^
BetteMand

Indlæg af BetteMand »

Okay, for ved bare at jeg kan den anden vej gennem CMD, FAT - NTFS= convert Drev:/fs:ntfs

Men kan det så lade sig gøre, uden at formatere?;D..
BetteMand

Indlæg af BetteMand »

Og den skal konventeres, da den skal bruges til en netværksharddisk (:
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Hvor stor er disken - rent af nysgerrighed?
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
BetteMand

Indlæg af BetteMand »

dwr skrev:Hvor stor er disken - rent af nysgerrighed?
500GB ;D
Bobo-Denmark
Geografisk sted: Mælkevejen, Jorden

Indlæg af Bobo-Denmark »

Husk på, at hvis den bliver formateret i andet end NTFS, så kan den ikke indeholde filer, som er på 4 gb og over
Mvh

Bobo-Denmark
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

Som tillægsspørgsmål Bobo, hvor mange filer har du så på din harddisk som er over 4 gb?
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Der er flere ting i det. Du har heller ikke mulighed for at lave partitioner større end 32gb. Som tidligere nævnt, så har du ikke mulighed for at have filer over 4gb.

Må jeg gætte på, at du har købt en MacBook og vil nu have en extern disk til at fungere for både din bærbare og din windows computer?

Jeg kan iøvrigt fortælle dig, at det du ønsker næppe er muligt uden en formatering samt diverse partitioner.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Brugeravatar
mimic
Geografisk sted: Some albanian mountains
Kontakt:

Indlæg af mimic »

dwr skrev:Der er flere ting i det. Du har heller ikke mulighed for at lave partitioner større end 32gb. Som tidligere nævnt, så har du ikke mulighed for at have filer over 4gb.
Jeg ved ikke om jeg husker meget forkert, men er det ikke filer på over 4GB der ikke kan lægges på disken?
Mener at kunne have udpakket en masse mindre RAR-filer som allerede lå på min FAT32 disk, til en stor iso som fyldte mere end 4GB
Billede Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?
Bobo-Denmark

Indlæg af Bobo-Denmark »

nco skrev:Som tillægsspørgsmål Bobo, hvor mange filer har du så på din harddisk som er over 4 gb?
Evt image filer / brændefiler af film.. Det kan da hurtigt løbe op, hvis man evt som han gerne vil, bruge den som en server..
Mvh

Bobo-Denmark
Bobo-Denmark

Indlæg af Bobo-Denmark »

mimic skrev: Jeg ved ikke om jeg husker meget forkert, men er det ikke filer på over 4GB der ikke kan lægges på disken?
Mener at kunne have udpakket en masse mindre RAR-filer som allerede lå på min FAT32 disk, til en stor iso som fyldte mere end 4GB
Det er helt korrekt husket.. Du kan sagtens have flere filer i en mappe, som så tilsammen fylder mere end de der 4 gb.. Det er enkelt-stående filer, på over 4 gb, som ikke kan håndteres af en harddisk formatteret i andet end NTFS
Mvh

Bobo-Denmark
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

FAT32s maksstørrelse er kun begrænset i Windows styresystemer. En FAT32 disk der er leveret således fra fabrikken kan sagtens læses og formateres under Windows. Det er når man selv partitionerer, det kommer til at knibe.

Ellers kan man sagtens få OS X til at læse NTFS, uden problemer, og NTFS er for Windows-brugere langt bedre et filsystem.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
BetteMand

Indlæg af BetteMand »

Jeg ved udemærket godt alt det med intet over 4GB, men ville bare høre, om den kunne konventeres til FAT eller FAT32 UDEN at formatere (:.
For ved at det kan man den anden vej, altså fra FAT32 til NFTS (:.
Besvar