Traktor // Serato - til mit første grej

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
jmunch

Traktor // Serato - til mit første grej

Indlæg af jmunch »

Hej,

Jeg har endelig fået købt mig mit første sæt til at spille lidt musik på, og mit setup som lyder som følgende:

2 x Pioneer CDJ800 MK2
1 x Pioneer CDM700S

Nu står jeg og skal have fat i enten Traktor eller Serato. Det er det uendelige spørgsmål om hvad man foretrækker, og hvad man tror der holder.
Jeg har endnu ikke prøvet Serato, og kun prøvet Traktor på computeren et par gange. Men umiddelbart hvad jeg har set på videoer, er det eneste jeg synes ser dumt ud, er at det "beatmap" som jeg ville kalde det, kører fra bund og op, altså vertikalt i stedet for horisontalt, som jeg har set i Traktor.
Jeg har derimod fået afvide at Serato er mere stabil, og har det med ikke at gå ned som Traktor. Hvilket jeg jo ikke ved, når det kun er én person som har fortalt mig det.

Nogen der kan give lidt feedback på hvad de synes jeg skal vælge, og gerne hvorfor.

Eventuelt hvis nogen ligger inde med de nyeste versioner af begge programmer, så man kan prøve dem på computeren endnu engang.

Er det nødvendigt at købe det nyeste af det nye, hvis jeg kun regner med at have 2 CDafspillere til. Jeg skal ikke køre mere end det setup jeg har lige nu.
Her tænker jeg på at det er lidt halv dyrt at smide 4-6000kr efter et program og udstyr som kan mere end jeg skal bruge det til.

Skriv gerne hvis jeg snakker i koder, så jeg kan prøve at redde den ud :)

Med venlig hilsen.
Silian^

Re: Traktor // Serato - til mit første grej

Indlæg af Silian^ »

jmunch skrev:Hej,

Jeg har endelig fået købt mig mit første sæt til at spille lidt musik på, og mit setup som lyder som følgende:

2 x Pioneer CDJ800 MK2
1 x Pioneer CDM700S

Nu står jeg og skal have fat i enten Traktor eller Serato. Det er det uendelige spørgsmål om hvad man foretrækker, og hvad man tror der holder.
Jeg har endnu ikke prøvet Serato, og kun prøvet Traktor på computeren et par gange. Men umiddelbart hvad jeg har set på videoer, er det eneste jeg synes ser dumt ud, er at det "beatmap" som jeg ville kalde det, kører fra bund og op, altså vertikalt i stedet for horisontalt, som jeg har set i Traktor.
Jeg har derimod fået afvide at Serato er mere stabil, og har det med ikke at gå ned som Traktor. Hvilket jeg jo ikke ved, når det kun er én person som har fortalt mig det.

Nogen der kan give lidt feedback på hvad de synes jeg skal vælge, og gerne hvorfor.

Eventuelt hvis nogen ligger inde med de nyeste versioner af begge programmer, så man kan prøve dem på computeren endnu engang.

Er det nødvendigt at købe det nyeste af det nye, hvis jeg kun regner med at have 2 CDafspillere til. Jeg skal ikke køre mere end det setup jeg har lige nu.
Her tænker jeg på at det er lidt halv dyrt at smide 4-6000kr efter et program og udstyr som kan mere end jeg skal bruge det til.

Skriv gerne hvis jeg snakker i koder, så jeg kan prøve at redde den ud :)

Med venlig hilsen.
Nu har jeg har haft Traktor Scratch Pro i over et halvt år og spillet ude med det et par gange, samt en pokkers masse gange herhjemme selvfølgelig. Det har aldrig crashet (jeg afvikler det fra en macbook pro) og mht. hvad der er mest stabil, så tror jeg begge programmer er lige gode efterhånden.

Samtidig er det min opfattelse, at der er en meget stor håndfuld af de største DJs (Richie Hawtin, Dubfire, Oliver Huntemann osv) der spiller live via Traktor Scratch Pro og det tyder på det er mest udbredt.

Personligt har jeg aldrig brudt mig om Serato, dets opbygning af interface og generelt synes jeg det ser meget old school ud.

Spørgs hvis der er andet du vil vide ;)
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Interfacet har meget at skulle have sagt for mig.. jeg kan ikke forstå hvorfor serato har deres beats kørende vertikalt.. for mig er det meget ulogisk, og tror jeg har meget svært ved at sammenligne de to kørende spor, i forhold til om det passer. Kan være man bare skal vende sig til det..
Men på den anden side har jeg aldrig set nogen spille med traktor til koncerter eller på spillesteder.. det har været Serato..

Er aage.dk det billigste sted i Danmark, i forhold til disse?
Da Clown
DJ
Geografisk sted: In Da MiX

Indlæg af Da Clown »

jeg har os samme setup dog plus en enkelt 1210er.... og jeg bruger selv traktor, og jeg har brugt det de sidste 3 mdr, og har brugt det fast de sidste 2 mdr, og det har endnu ikke crashed for mig... og tror stadig det er en myte fra de første versioner. skal os lige tilføjes at jeg afvikler fra macbook pro...

Nu er det jo sådan at du ikke bare kan prøve programmer, da du jo os skal have et lydkort plus timecodede cder...

Men tror du skal prøve at tjekke deejayshop.dk ud, der kan du få Traktor Scratch Pro for 4000,-
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Okay.. tak for input..

Men er der nogen forskel, når det kommer til mit setup, på Traktor Duo og Pro?
Da Clown
DJ

Indlæg af Da Clown »

forskellen så vidt jeg ved, ligger i det medfølgende lydkort... hvor du får et Audio 8 DJ med ved Pro og et Audio 4 DJ med til Duo... Audio 8 DJ kan du tilkoble op til fire afspillere, hvorimod Audio 4 "kun" kan tilkoble 2..
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Okay.. det var også hvad jeg synes at kunne læse mig til.. men softwaren er vel den samme, og hvis jeg alligevel ikke har planer om at koble mere end de 2 afspillere jeg har, så er Duo vel et godt valg. Synes du ikke?
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Nu har jeg også selv gået tænkt på at smække et par kabler i mine CDJ 400 og i min MacBook - men skal jeg have andet end et program som jeg kan finde på nettet og kablerne til at findebinde afspillerne til computeren? - Jeg ville da nok foretrække at min beatline gik vandret..
Fairground
CA Party Freak
Geografisk sted: ..::CPH::..

Indlæg af Fairground »

Hvis jeg i en hjerneblødning besluttede mig for at spille med software ville jeg klart vælge Traktor. De har været på banen i rigtig mange år og har udviklet deres program fornuftigt.

Dog har jeg stadig ingen respekt for djs som bruger traktor og den medfølgende sync funktion.
There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Jeg synes det er ok at DJs bruger traktor og evt sync også.
Men så skal de også tilfører noget til deres "show" som kan gøre det op for at de ikke skal beat matche længere.

DJs som Hawtin er et godt eksempel på hvad man kan få ud af at kaste sig ud i software, ligeså er dødmusén.
Sidste nævnte skal bare snart få lavet sig en ny playliste og ikke spille det samme lort igen og igen.
Da Clown
DJ

Indlæg af Da Clown »

jmunch skrev:Okay.. det var også hvad jeg synes at kunne læse mig til.. men softwaren er vel den samme, og hvis jeg alligevel ikke har planer om at koble mere end de 2 afspillere jeg har, så er Duo vel et godt valg. Synes du ikke?
Jo så er duo ganske okay..
Maunus skrev:Nu har jeg også selv gået tænkt på at smække et par kabler i mine CDJ 400 og i min MacBook - men skal jeg have andet end et program som jeg kan finde på nettet og kablerne til at findebinde afspillerne til computeren? - Jeg ville da nok foretrække at min beatline gik vandret..
Tjek dette link
http://www.youtube.com/watch?v=dR4fkbb8nhU
Fairground
CA Party Freak
Geografisk sted: ..::CPH::..

Indlæg af Fairground »

DjMail skrev:Jeg synes det er ok at DJs bruger traktor og evt sync også.
Men så skal de også tilfører noget til deres "show" som kan gøre det op for at de ikke skal beat matche længere.

DJs som Hawtin er et godt eksempel på hvad man kan få ud af at kaste sig ud i software, ligeså er dødmusén.
Sidste nævnte skal bare snart få lavet sig en ny playliste og ikke spille det samme lort igen og igen.

Det er jo problemet. Mange dj's står bare med deres traktor og sync'er på de sidste 1.30min. af hvert track hvilket er super sørgeligt. Når de så samtidig har Mixed in key installeret så får man de kedeligste sets ever. Ren Above & Beyond stil....
There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Korrekt at mange gør - det men dem går man jo så bare uden om.
Jeg har set mange laptop djs som gør det fantastisk og tilføjer en masse lir til deres sets gennem div. plugins og controllerer

Der findes jo også utrolig mange DJs som gør netop det modsatte, her tænker jeg endda på CD djs.
Der er væltet en masse DJs frem i kbh´s undergrund det sidste års tid som ikke kan mixe for fem flade øre, men de kan skrige skål og hoppe rundt i pulten.
Det er i min verden mindst lige så ringe som den kedelige laptop dj, med det mix mæssige perfekte set.

Det er fremtiden, om vi vil det eller ej.
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

så har jeg købt Traktor Scratch Duo.. men det er endnu ikke lykkedes mig at få noget lyd igennem.. ;)
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Så kom der lyd igennem, men stadig ikke perfekt.. nogen der ved hvor man kan finde en udførlig guide til at sætte det op. Jeg har 2 x Pioneer CDJ800 MK2 og 1 x Pioneer CDM700S. Når jeg skal vælge afspiller og det siger den CDJ400. Jeg har kun 2 valgmuligheder.
Og så kan jeg ikke få CDafspillerne til at reagere med Traktor nu.. så at jeg kan spole og start/stop fra afspillerne..
Da Clown
DJ

Indlæg af Da Clown »

du skal vælge dit lydkort som Audio DJ 4, ikke vælge CDJ400... og har du sagt dine afspiller i traktor til at være "Scratch Control" ?
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Okay funky.. jeg prøver det...

Nej jeg har ikke sagt noget med Scratch control.. prøver jeg lige.. så vender jeg tilbage!
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Hmm jeg kan sgu ikke rigtig få det til at virke.. må prøve at forhøre mig om der er nogen der kan hjælpe mig i min omgangskreds.. (læs at de kommer og ordner det for mig ;))
Brugeravatar
jmunch

Indlæg af jmunch »

Jeg har fået det til at virke nu.. jeg opdaterede en driver og skiftede til kanal 3 og 4.. og så virkede det perfekt.. Tak for hjælpen!
Besvar